Skip to content

Stjepan Katić: Put Isusov (II)

treba prikazati rast golgotske drame, a također sačuvati stilsko jedinstvo cjeline. Osim toga, treba čitav prikaz povezati s karakterom sakaralnog prostora za koji je namijenjen.

Slikar je uspio biblijsko događanje Kristove muke pretočiti u umjetničku uvjerljivost osobnog iskaza, krećući od postaje i zrenjem slikarskog načina i udubljivanjem u značenje i tajnu spasenja, povezujući likovnu i teološku dimenziju djela. Dajući zemnom događanju ozračje transcedentalnog. Poštujući sliku i kao mjesto molitve, predanje vjerničkog puka – jer pobožnost križnog puta duboko je ukorjenjena u vjerničku tradiciju.

Razvijajući slikarski scenarij stvorio je ravnotežu između scena u kojima prevladava grupa, narod ili rulja koja je pratila kalvarijski hod, situacija prisnih odnosa, susreta s Marijom, Veronikom, jeruzalemskim ženama i gdje se tri pada pod križem pojavljuju kao znakovitost patnje pred konačnim prizorom raspeća. Izražavanje je to i emocionalnih stanja, dakako različitih predznaka, supatnje onih bliskih i mržnje promatrača i sudaca.

Sample Image

Katić je sažeo svaku postaju do bitnog, težeći da ona bude čitka i u prvom sloju promatranja, ali i da nosi sadržajno bogatstvo, potku vjerničkoj meditaciji. Našao je pravu mjeru između opisnog i naznačenog, realističke deskriptivnosti i slobode slikarskog pristupa u interpretaciji likova, tako da svi sudionici zbivanja nose potrebnu ekspresivnost.

Uzorak Slike

U ovom djelu (ne u smislu likovne doslovnosti), prisutna je i silna raznolikost brojnih križnih puteva, pučkih i reprezentativnih koji su nastajali stoljećima, jer je umjetnik to iskustvo prenio u svoj repertoar oblika, postajući dio neiscrpnog htijenja da muka Gospodinova i kroz umjetnost bude dio ljudskog življenja.

Praćenje je to znanog traga i otkrivanja osobne umjetničke istine prepoznatljive i u upotrebi boje, reduciranoj paleti i majstorskom nijansiranju vrijednosti, prvenstveno one toplih tonova posvećenih bljeskovima svjetla.

Sample Image

Odabrao je slikarsku tehniku podatnu i za sitne, odmjerene pomake boje, ali i iskrenje svjetla, često mjesto sadržajne koncentracije, datih u formi križa, kojeg tumači i kao dio stvarnog događaja ali dosljednom geometričnošću, oduzimanjem tvarnosti dovodi ga do simbola, konstante sakralnog, znaka čovjekovog smisla.

Stjepan Katić je umjetnik koji se svojim djelom priključio autorima koji grade bogato tkivo suvremene hrvatske sakralne umjetnosti i to s istinskim dojmljivim dosegom. Stanko Špoljarić, 1997.

Sample Image

 

 
316.  XII postaja – Isus umire na križu (ciklus Križni put Isusov II)
317.  I postaja – Isusa osuđuju na smrt
318.  II postaja – Isus prima na se križ
319.  III postaja – Isus pada prvi put pod križem
320.  IV postaja – Isus susreće svoju svetu Majku
321.  V postaja – Šimun Cirenac pomaže Isusu nositi križ
322  VI postaja – Veronika pruža Isusu nositi rubac
323.  VII postaja – Isus pada drugi put pod križem
324.  VIII postaja – Isus tješi jeruzalemske žene
325.  IX postaja – Isus pada treći put pod križem
326.  X postaja – Isusa svlače
327.  XI postaja – Isusa pribijaju na križ
328.  XIII postaja – Isusa skidaju s križa
329.  XIV postaja – Isusa polažu u grob

Sample Image

Pogled na patnju kroz slike Stjepana Katića! Ima li patnja smisla? Ne, ako je patnja zatvorena u samu sebe! Smisao patnje Bog nam je ponudio u Kristovoj muci do smrti na križu i novom životu nakon uskrsnuća. Patnja, dakle nije znak Božje odsutnosti. Patnja je put k Bogu!

Bog je dokinuo patnju dajući joj smisao. Patnja s kojom nas je Bog ostavio same, postaje mjesto susreta s Bogom. To znači da je Bog tu, iako nam se to nešto čini besmislenim, očajnim ili punim patnje. Ovako razumjeti patnju znači imati povjerenja u Onoga koji je upravo u patnji prisutan. Ako vjerujemo u Krista, onda to povjerenje ne bi trebalo biti upitno. Jer, Krist ne poznaje puta mimo patnje. On poznaje samo put kroz patnju. I čini se da drugih putova nema! A put što ga čovjek mora proći kako bi svoju patnju mogao shvatiti i prihvatiti dug je i trnovit!

Uzorak Slike

U ovih četrnaest teološki intoniranih rečenica moguće je proći kroz četrnaest postaja Križnoga puta koji je uvijek bio i ostao sublimacija smisla patnje. Kao takav, križni put je i umjetnički izazov kojemu se posebno slikari vraćaju i uvijek daju neku novu dimenziju našoj patnji i njezinu smislu. Kako je Katić odgovorio na taj izazov? Identitet ovoga ciklusa najbolje opisuju misli Sv. Franje Saleškoga:

 

Križ su kraljevska vrata
prema svetištu svetosti.
Tko traži negdje drugdje ta vrata,
ostat će vječno udaljen
od toga svetišta.

 

Križ je, dakle, centralna točka izloženih slika; i zbog sadržaja (tematike), ali više zbog autentičnog autorovog doživljaja križa. Krist, ali i svi ostali događaji Muke u njegovom likovnom doživljaju samo su okolina ili kompozicijska sugestija čvrstoj i jasnoj geometriji križa. Čvrsta i jasna arhitektura križa na svim ovim slikama (postajama) razapinje nas na sve četiri strane svijeta i između četiri elementa; zemlje, zraka, vatre i vode.

Čvrsta i jasna arhitektura križa na ovim slikama čini sve relativnim osim križa samog! Zato je vidljivo kako je moguće samo po kompoziciji križa, apstrahirajući sve ono i sve one oko njega, znati i o kojoj se postaji Križnoga puta radi.

Zbog ovakvoga pristupa gdje kroz pojedine postaje Kristove muke otkrivamo slojevitost smisla patnje sadržane u simbolu križa, svih četrnaest slika djeluje kao cjelina, ali svaka od njih ujedno funkcionira potpuno samostalno. Pavao Bucić, 2005.

Uzorak Slike

Akademija-Art.hr