Skip to content

Ratko Janjić Jobo u Kastvu

U organizaciji „Kastafskog kulturnog leta", 04. kolovoza 2009. godine, u Galeriji crkvice sv.Trojice u Kastvu, otvara se izložba po nazivom „Posvećenje mora" znanog hrvatskog umjetnika, akademskog slikara RATKA JANJIĆA JOBA.  Izložen je njegov najnoviji ciklus ulja na platnu, tematski vezan uz Kastav, te uz prostor crkvice sv. Trojice i njegovu simboliku.

Sample Image

Kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka, koja je napisala tekst u katalogu.

POSVEĆENJE MORA

Ono što je Ratka Janjića Joba uvijek fasciniralo vezano uz grad Kastav je vizura ovoga grada, uzdignutoga nad širokom morskom pućinom, pa se njemu (i ne samo njemu) uvijek činilo kako se čovjek tu može osjećati nekako arhajski – kao uzdignuta stijena, izložena vjetrovima i prkoseća. Ali se često može osjećati i vladarski – nad tim prekrasnim zaljevom i nad tim „sinjim morem" i njegovim daljinama (zna se iz povijesnih dokumenata kako su nekad Kastavci uistinu bili drevni baštinici mora u zaljevu pod Kastvom). Nije nimalo čudno što je Jobo bio opčinjen tim „kastavskim morem", kojemu se uvijek, odozgo iz grada, divio. Jer njegova osnovna slikarska tema, koju svakodnevno slika (pa i u svome malom, skučenom zagrebačkom atelieru, s prozorom prema nebu) – je more. Slika ga on kao planine i modre bregove bjelkastih krijesta; kao duboka valjanja i crne sjene na velikim platnima. Ali i kao „zamrznute", oštro rezane kocke, u kojima ističe sedimente rasvijetljenih tirkiza i plavetnila. Najimpozantnije su, ipak, njegove „velike vode" – mora zavaljanih, iznutra pokrenutih masa, koje se promatra iz nekoliko rakursa, u koje se opčinjen ulazi i onda bude okružen živom, svepreplavljujućom materijom. Njegovo more uvijek ima neku svoju dramatiku, svoj fluidni – ali opipljivi volumen i svoju kolorističku i svjetlosnu ekspresiju. I nikad ne predstavlja samo igru na površini. Jobovo more je dio božamstvene, veličanstvene prirode i to more on s poštovanjem uvažava. Poznaje mu ćudi kad je prijeteće i razljućeno i zna s njim komunicirati kad je mirno i krotko. A kad ga vizualno materijalizira, ono je puno simbolike, ali i pršti kolorističkim i svjetlosnim obiljem. 
Još prije desetak godina Ratka Janjića Joba fascinirala je u Kastvu svojim prostorom i crkvica sv.Trojice. Fascinirala ga je svojim mirnim (ali ne i geometrijski pravilnim) volumenom, unutar kojega se prostor svetišta i oltara nameće kao određenje i kao glavni akcent. Izazov mora pod Kastvom i izazov prostora crkvice sv. Trojice, sa svojim prostorom oltara, bili su slikaru inspiracija za projekt ove posebne izložbe. Za projekt simboličkog unošenje mora u crkvicu i za njegovo Posvećenje. A to Posvećenje, kao potvrda ljubavi mitskoga, ponosnoga grada i velikoga mora, odigrava se na oltaru, kao vizualno-scenskome centru zbivanja, dok se preostalim prostorom crkvice redaju Jobove slike mora – specifičnih „stanja mora" (duboko i mrko more, prijeteće i zapijenjeno, pokrenuto jugom i zakovitlano burom – ali i umireno i oduhovljeno Božjom blagošću, te rasvijetljeno svjetlošću), koja su simboli i metafore, a u funkciji su scenske slike Postanka. Postanka koji kao siombolička priča teče cijelim prostorom crkvice na jedan svečano-sveti način. Tako su slike, njihovi formati i njihov koloristički prosede posloženi poput jedne vrste (Križnoga) puta na moru; poput puta Muke i puta Spoznaje, dok je njihov smjer kretanja prema oltaru: mjestu Postanka i mjestu iskona.
Višnja Slavica Gabout

Sample Image

Ratko Janjić Jobo rođen je 1941. godine u Splitu, gdje je završio srednju Tehničku školu – arhitektonski odjel, a diplomirao je 1965. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Vjekoslava Paraća, dobivši i Nagradu slikarskoga odsjeka ALU. Poslijediplomski studij završio je u Majstorskoj radionici profesora Krste Hegedušića (1966. – 1971.). Od 1971. do 1974. godine surađivao je s profesorom Hegedušićem na razradi idejnog rješenja i izradi fresaka u Memorijalnom muzeju Bitke na Sutjesci na Tjentištu. Za cijelo to vrijeme naizmjence je po šest mjeseci boravio u Kini, u Zagrebu, na Tjentištu i u Italiji.Od 1975. do 1994. godine radio je u izdavačkom poduzeću „Naprijed" kao likovni urednik, te urednik dječjih izdanja. Isto tako, djelovao je kao grafički urednik u listu „Paradoks", a radio je i za izdavače „Školska knjiga", „Mladost", „Naša djeca" i časopis „Smib".  Uz to, radio je scenografije i ilustrirao TV priče na školskoj TV-Zagreb, ali i scenografije i kostime u kazalištu i na filmu, grafički oblikujući isto tako knjige, plakate i propagandne publikacije, za što je dobivao više nagrada i priznanja. Godine 1986. postaje honorarnim predavačem na Tekstilno-tehnološkom fakultetu – Zavod za dizajn, u Zagrebu, za predmete Slikanje i Crtanje, te Akt, slikanje i crtanje. Od 1993. godine na istom fakultetu postaje izvanrednim profesorom, godine 2000. izabran je za redovnog profesora, a 2005. godine za redovnog profesora u trajnom zvanju.

Samostalno izlaže od 1967. godine i do sada je održao 65 samostalnih izložbi, te sudjelovao na brojnim skupnim izložbama u zemlji i svijetu. Dobitnik je mnogih nagrada za slikarstvo (crtež – Rijeka, akvarel – Karlovac, na „Ex tempore" Grožnjan i na „Ex tempore" Volosko), kao i za grafički dizajn (za rješenja plakata i za brojna rješenja maraka). Autor je član HDLU-a Zagreb od 1965. godine. Živi i radi u Zagrebu.
Izložba „Posvećenje mora" može se razgledati u Galeriji crkvice sv.Trojice u Kastvu u redovno radno vrijeme galerije: svaki dan od 10 do 12 i od 18 do 21 sat do 18. kolovoza 2009. godine.

Ines Greblo, izvršna ravnateljica

Akademija-Art.net