Skip to content

Ratko Janjić Jobo: Simfonieta

Sample Image

„Priobalni" ciklus Ratka Janjića-Jobe

Istodobno dok izlaže presjek novijih radova, svojevrsnih marina pučinskoga predznaka, slikar Ratko Janjić-Jobo predstavlja se posebno i cikljusom slika okrštenih „Simfonietta mediterranea" (Sredozemna simfonijica), za koje bismo mogli kazati da uglavnom predstavljaju priobalne motive s plićacima,  plažama, uvalama i lukama. Riječ je o izrazito plošnim kompozicijama, o vizurama odozgo ili ptičjim perspektivama što omogućuju da se motiv pretvori u apstraktunu šaru, u razigrani ritam izdvojenih  čestica. Autorov postupak nas pomalo podsjeća na metodologiju domaćega „pejzažnog strukturalizma" (od Dulčića, preko Šimunovića i Glihe, do Murtića), premda se ne može zanijekati ni tipična Jobova reduktivnosti i posnost.

Sample Image

Na svim radovima dominira velika površina dubokoga plavetnila evidentna sugestija morskog elementa. Međutim, ona je redovito kontrastirana s rubom ili rubovima intenzivno bijele boje, što predstavlja zemnu dionicu (pješčane plaže, lukobrana, kopna). A po dominantnome plavetnilu raspršene su male štapičaste, crtićaste formacije, sastavljene od trobojnih mrlja, (crvene, žute i plave), što bi – u prepričavanju „sižeja" – bili kupači (odnosno, u izvojenim slučajevima, brodići, jedrilice u slobodnom kretanju).

Sample Image

Nemoguće je ne zamijetiti da koloristički troglas raspršenih čestica odgovara točkastim naznakama (svojevrsnom koordinantnom sustavu) što diskretno prate Janjićeve slike valovitih ritmova. Dakle, osim kontinuiteta plavetne prevlasti imamo i „začin" intenzivnih, jukstaponiranih  tragova čiste i zvučne boje.

Sample Image

Naslovivši ciklus glazbenim terminom slikar je išao najvjerojatnije za asocijacijom ritmičke razuđenosti oblika, a vođen i mogućnošću da gipke naznake gibanja „čitamo" i kao note na partituri, gdje bi plavetnilo dakako držalo basso continuo. Koristeći se deminutivom pak kao da je htio umanjiti moguću pretencioznost, dati intonaciju ležernosti, lakoće, humora.

Sample Image

Kako bilo, Janjićeva „Sredozemna simfonijica" vješto se i znalački poigrava s „općim mjestima" dalmatinske zemljopisne ikonografije.  „Simfonjeta od Jabuke" na obzorju pokazuje karakterističan obris piramidaste hridi, a „Bolska simfonijeta" ima prepoznatljivu konturu izduženoga pješčanog jezičca Zlatnoga rata. No ništa manje nam nije zanimljiv ni naslov „Simfonjeta pužića i nanara", kao upućivanje u svijet bliskih malih stvari, dok „Kutna simfonijeta" i „Simfonjeta largo" ukazuju na autonomiju kadra, na činjenicu da su elementi komponirani isključivo po diktatu vizije a ne po potrebi imitiranja (bilo kakve, pa makar i sredozemno opuštene) prirode.

Tonko Maroević

Sample Image

Duje Mrduljaš

galerija.kula@gmail.com

Akademija-Art.net