Skip to content

Nadija Mustapić: Različiti počeci II

Izložba predstavlja jednokanalnu videoinstalaciju riječke autorice Nadije Mustapić. Riječ je o njenoj rekontekstualizaciji kolaborativnog rada Nadije Mustapić i Andreje Crnković, koji je u obliku trokanalne videoinstalacije izložen 2009. godine u galeriji Bačva Doma HDLU u Zagrebu pod nazivom "Različiti počeci" / "Different Beginnings". U monumentalnom kružnom prostoru galerije Bačva, izložile su u prostor tri velike projekcije postavljene u trokut unutar kojeg, okrečući se oko svoje osi, gledatelj istovremeno prati sva tri video loop-a.
U ovoj novoj verziji izložbe koncipiranoj za prostor galerije Juraj Klović, Nadija Mustapić kombinira jednokanalni video sa skulpturalnim objektom tvoreći novu autorsku interpretaciju priče o trenucima u kojima tijek života doživljava skokovitu promjenu.

Procesi posljedice donošenja životnih odluka, njihov kratkotrajni karizmatski naboji dugoročna relativnost, zauzimaju istaknuto mjesto u repertoaru tema koje zaokupljaju ljudsku maštu I kreativnu energiju. Riječ je o trenucima u kojima tijek života doživljava skokovitu promjenu, kada se ubrzani procesi dekonstrukcije i konstrukcije isprepliću u stvaranju novog ja koje se unatoč promijenjenom kontekstu naposljetku previše i ne razlikuje od onog osjećaja sebe od kojeg se krenulo.

Iako je nadahnuće u korijenjeno u životnom iskustvu autorica – obje su se, naime, školovale I živjele u inozemstvu te se potom vratile u rodni grad – njegova realizacija krajnje je odmaknuta od linearne naracije konkretnih proživljenih situacija i događaja, te usmjerena na detekciju općih, simboličnih aspekata egzistencije u psihološkom procjepu kojeg obilježava iskustvo promjene grada ili države, te sustava života i rada. Vizualna i ugođajna uvjerljivost snaga su „Različitih početaka" i mjera intenziteta kojom autorice proživljavaju proces svog povratka.
Nasuprot danas uvriježenom dokumentarnom diskursu kojim se u suvremenim medijima obrađuju područja osobnog iskustva ili društvenih odnosa, autorice su se svjesno opredijelile za kod nas rijetko korištenu umjetničku formu video poezije u kojoj vizualni elementi I potencijali multimedije na različitim razinama i u različitim kombinacijama prikaza elaboriraju osnovni tekst i/ili priču koja, iako integrirajući faktor, funkcionira kao zvučna kulisa. Kao što je to uvijek s dobrom poezijom, „Različiti počeci" tečnim ritmom stvaraju resonance među inače nepovezanim prizorima gradeći slojevita značenja otvorena individualnom tumačenju i prosudbi.
Ambicija izražavanja osjećaja, razmišljanja i psihička stanja autorica bez linearnog pričanja priče o konkretnom društvenom povodu rada, čini iznenadnom i dobrodošlom diverzijom u recentnoj hrvatskoj video produkciji. Jezičac fokusa se s didaktičkog, često politikanskog diskursa kontekstualizacije umjetničkog djelovanja I djela premjestio u teže odredljive prostore lirske prezentacije subjektivnog doživljaja koji ne pretendira mijenjati svijet, ali za promjenu želi ostvariti emotivnu vezu s publikom."
Branko Franceschi (iz predgovora kataloga izložbe „Različiti počeci"/ "Different Beginnings" u galeriji Bačva, Dom HDLU, Zagreb, 2009.):

Nadija Mustapić je rođena 1976. godine u Rijeci. Diplomirala na Odsjeku likovnih umjetnosti pri Filozofskom fakultetu u Rijeci 1999. godine. Iste godine dobiva internship stipendiju i radi u Peggy Guggenheim Muzeju u Veneciji, a 2000. radi kao asistent grafike u Scuoli Internazionale di Grafica. Poslijediplomski studij iz grafike i intermedijskih umjetnosti (MA diploma 2004., MFA diploma  cum laude 2005.) pohađa u SAD-u na Sveučilištu u Iowi. Ondje predaje grafiku i crtanje. Od 2006. godine, radi kao viša asistentica na Katedri za grafiku pri Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci. Na Odsjeku za intermediju Sveučilišta u Iowi zaposlena je kao koordinator projekta "Iowa Intermedia in Rijeka" / "Projekt Oko Sokolovo".

Nadija Mustapić je interdisciplina vizualna umjetnica koja najčešće djeluje kroz formu video instalacije, no njena praksa uključuje i rad u ostalim medijima poput dokumentarnog i eksperimentalnog filma, crteža, grafike, skulpture, performansa.
Izlagala na mnogim samostalnim i kolektivnim izložbama u više profesionalnih galerija: Budimpešta (H), Iowa, Omaha (USA), Chamalieres (F), Venecija (IT), Dubrovnik, Grožnjan, Osijek, Rijeka, Split, Trebinje, Zagreb.
Njena umjetnička praksa uključuje brojne interdisciplinarne umjetničke projekte, grafičke mape, višegodišnje djelovanje u umjetničkom kolektivu The Moving Crew i razne umjetničke suradnje u domovini i inozemstvu.
Više puta nagrađivana je stipendijama i nagradama. Radovi joj se nalaze u nekoliko zbirki (MMSU Rijeka , Southern Graphics Council Print Archive, The Amity Foundation Print Archive, The University of Iowa Print Archive, The University of Mississippi-Oxford Print Archive…).
Njezin rad istražuje proces apstrahiranja forme, značenja i narativnih struktura.
"Destrukcija kao konstrukcija, etika estetike, stvarnost u ne-stvarnosti, te ostali naizgled kontradiktorni termini koji odmah impliciraju sufiks i obrnuto, tematski su okviri unutar kojih me zanima istraživanje emotivnih struktura unutar njihovih političkih stvarnosti."

Jasna Rodin
hdlur@ri.t-com.hr

Akademija-Art.net