Skip to content

Izložba fotografija Stanka Abadžića: Prag

stanko abadzic

Otvorenje izložbe i promocija fotomonografije “Prag”, četvrtak 6.ožujka 2014. od 19 sati
Laubatalk – razgovor s umjetnikom i gostima moderira kustosica Morana Matković

Za ožujak Lauba je pripremila jednu novu izložbu fotografija. Stanko Abadžić poznati je hrvatski fotograf čiji se radovi nalaze i u Laubinoj kolekciji. Stoga nam je i posebno zadovoljstvo nakon prošlogodišnje izložbe „Pariz – skice za portret grada” predstaviti jednu njegovu novu izložbu i novu fotomonografiju „Prag” u izdanju izdavačke kuće Meandarmedia. Otvorenje izložbe i promocija fotomonografije održat će se 6. ožujka u 19 sati, a izložba ostaje otvorena do 29. ožujka 2014.

Praške kavane oduvijek su bile mjesta velike intelektualne živosti i poprišta rasprava o umjetnosti. Jedna od takvih je i kavana Velryba, omiljeno okupljalište studenata Akademije FAMA koji u njoj izlažu i svoje radove. Još kao anonimni autor, Stanko Abadžić im se nenametljivo pridružuje što utječe i na njegovo umjetničko gledanje i oblikovanje. Prvi put izlaže i u drugoj, još slavnijoj, Literarnoj kavani, a posebno zadovoljstvo pričinja mu i činjenica da su se posjetiteljima toliko svidjela dva rada te su ih odlučili trajno prisvojiti. Vrhunsko priznanje dobiva samostalnom izložbom u domu slavnog češkog fotografa Josefa Sudeka pod znakovitim naslovom U ogledalu života – pretvorenom i u knjigu koja mu otvara vrata europskih galerija.

Izborom motiva, načina gledanja, te crno bijele tehnike, ove fotografije kao da su snimljene pola stoljeća ranije. Na tragu novog objektivizma i neorealizma 20-ih i 30-ih godina prošloga stoljeća Abadžić bira dijelove Praga u kojima vlada duh prošlosti, ambijente koji se nisu mijenjali. Stare ulice, izlozi, kavane…, starinske frizure i na isti način odjeveni likovi u kafkijanskim vizurama stvaraju fotografije rafinirane sjete i melankolične elegancije. Intimizam autorova osobnog kadriranja Praga, naglašenog retropristupa zaobilazi sve oznake suvremene civilizacije. Riječ je o takozvanoj “subjektivnoj dokumentarnosti” gdje fotograf-redatelj restaurira prizor s nekom namjerom, ne reporterskom, već onom ciljanog djelovanja, prebacujući faktografiju u poruku. On zna da trenutkom okidanja snimljeni prizor postaje prošlost, kako je to osvijestio Roland Barthes, pa samo produžuje vremensku perspektivu. To je njegov kreativni odgovor na sudbinsku povezanost fotografije i stvarnosti. S jedne strane objektiva nastao je beskrajan fundus fotografskog znanja, a s druge strane nalazi se svijet u stalnoj mijeni. Svaka fotografija postaje unikatna jer se u istu rijeku ne može stati dva puta. U svom pasatizmu Abadžić postaje moderan, i odgovara na pitanje o mogućnostima postojanja fotografskog stila. Ovaj praški ciklus jedan je od odgovora na koncepcijski izazov „fotografije poslije fotografije. (iz predgovora Marije Tonković)

Stanko Abadžić rođen je 1952. u Vukovaru, Hrvatska. Deset je godina radio kao fotoreporter Vjesnika. U tom razdoblju nastaju njegove poznate reportaže iz Tunisa, Malte,Turske i drugih zemalja. Od 1991. godine nadalje boravi većinom u inozemstvu: četiri godine u Njemačkoj, potom sedam godina u Češkoj. Iskustvo Praga značajno utječe na njegov prepoznatljiv fotografski rukopis. U Češkoj je realizirao brojne skupne i samostalne izložbe, a najveća retrospektivna izložba priređena mu je u praškoj galeriji Dom Jozefa Sudka. Tom je prilikom tiskana i njegova prva monografija U ogledalu života. 2002. godine vraća se na hrvatsku fotografsku scenu velikom izložbom u Muzeju Mimara, gdje izlaže i svoj najpoznatiji praški ciklus, In absentia. Abadžić je samostalno izlagao u mnogim europskim zemljama (Češka, Hrvatska, Njemačka, Portugal, Švicarska, Španjolska i dr.) te u Argentini, Sjedinjenim Američkim Državama i Japanu. Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja. Abadžićeve fotografije nalaze se u zbirkama Moderne galerije u Zagrebu, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci,u Umelecko-průmyslová Museum u Pragu (Češka), John Cleary Gallery u Houstonu (SAD), Verve Gallery of Photograhy in Santa Fe, New Mexico (SAD), Stockeregg (Švicarska), Kazutami Ando,Tokio (Japan) te u drugim privatnim i javnim zbirkama. Živi i radi u Zagrebu, Hrvatska.

Kustosica: Morana Matković
Vizualni identitet: Dominik Markušić