Organizator izložbe: Emzin, Zavod za kreativno produkcijo
Dokumentarnost fotografske slike, koja je u razdoblju nakon II. Svjetskog rata bila maskirana sintagmom "humanosti" i interesa za vizualizacijom ljudskih sudbina, sjajno se pozicionirala unutar dva različita, ali relativno bliska idejna koncepta: "mekog" soc-realizma i neorealizma, posebno onog koji se sredinom četrdesetih i početkom pedesetih godina formirao u Italiji. Splitski fotograf Nikola Vučemilović, znao je vrlo dobro pomiriti ta dva koncepta, i može se slobodno reći – iz današnje perspektive – s jasnom orijentacijom prema neorealizmu.
Iako je od 1947. Nikola Vučemilović djelovao u svojstvu fotografa ratne mornarice, dakle kao fotograf s relativno ograničenim prostorom kreativne slobode obzirom na poslodavca, Vučemilović je objektivnost motiva često znao obogatiti subjektivnom interpretacijom. Poneke njegove fotografije, koje su očigledno bile učinjene unutar službe, pokazuju zavidnu tematsku širinu, slobodu kompozicije i korištenja metaforičkog govora. Na brojnim fotografijama iz tog vremena Vučemilović ostavlja iza sebe sva ograničenja službe i slobodno dopušta da mu ‘pragmatika’ medija stvori uočenu sliku.
Mnoge od Vučemilovićevih fotografija iz pedesetih i ranih šezdesetih godina 20.st. pokazuju kako je taj fotograf, daleko od središta fotografskih zbivanja znao osjetiti duh vremena i potencijal medija kojim se koristio. Trag te svakodnevnice, ugrađen je u povijest hrvatske fotografije, ali i u opću kulturnu povijest.
Želimir Koščević
Nikola Vučemilović je rođen 1922. godine u Makarskoj. Fotografijom se bavi od 1939. godine. Stječe naobrazbu iz fotografije u foto studiju Dobrinić u Splitu 1939.-1943. Sudjelovao u NOB-u od 1943., kao ratni fotoreporter. Od 1947. radi kao fotoreporter u magazinu ‘Čuvar Jadrana’. Kao fotograf ratne mornarice oplovio je Daleki Istok i Mediteran te obale Afrike i Azije. Član je Nacionalne federacije fotografske umjetnosti (FIAP) od 1961. Izlagao na mnogobrojnim izložbama na svim kontinentima. Retrospektivna izložba učinjena mu je u Splitu 2006. godine. Dobitnik je velikog broja nagrada na međunarodnim izložbama fotografije, a djela mu se nalaze u zbirkama galerija u Australiji i Americi. Mnoge njegove fotografije objavljivane su u knjigama i časopisima. Višegodišnji je član žirije za izložbu ‘Čovjek i more’ u Rijeci. Treba naglasiti kako je ovaj istaknuti član splitskog foto-kluba ujedno i početnik takozvane ‘splitske škole’ koja je svojim radovima ravna dostignućima braće Brkan i Toše Dapca, a kojom se Split ubraja u sam vrh svjetske fotografije od 1950. godine nadalje. Nikola Vučemilović jedini je Splićanin koji je dobitnik počasnog naziva majstor (AFIAP) Međunarodne federacije fotografske umjetnosti.
Akademija-Art.net