kino karantena :: art radionica lazareti :: od 24. do 27. travnja 2008 :: svakog od tih dana u 20:00 sati
Program projekcija:
četvrtak :: 24. travnja u 20:00 h
ZVENIGORA
Režija: Dovženko, Aleksandr Petrovič, 1928, igrani, c/b, nijemi, 90 min.
Uloge: Georgi Astafijev (vođa), Nikolaj Nademski (djed / general), Les Podorožnij (Pavlo), Semjon Svašenko (Timoš).
Scenarij: Mihail Johansson, Jurij Tjutjunik
Fotografija: Boris Savelijev
Sadržaj: Spajajući folklorne teme sa suvremenim političkim i ruralnim motivima, film kompleksnom strukturom oslikava ukrajinsku sadašnjost. Seljak priča unuku legendu o blagu zakopanu u planini Zvenigori i pustolovine u kojima je on sam glavni junak. Prebacivši se u sadašnjost, priča se okreće Oktobarskoj revoluciji u kojoj sudjeluju dva djedova unuka na suprotnim stranama: Pavlo, sanjar i ukrajinski nacionalist i Timoš, boljševički radnik i vojnik.
petak :: 25. travnja u 20:00 h
ZEMLJA
Režija: Dovženko, Aleksandr Petrovič,1930, igrani, c/b, nijemi, 75 min.
Sadržaj: Zadnji Dovženkov nijemi film bavi se problemom agrarne reforme i kolektivizacije, kroz priču o vođi pobunjenih seljaka kojega je ubio okrutni zemljoposjednik. Najpoznatiji film Dovženkove ukrajinske trilogije sjajnom fotografijom odaje počast ukrajinskoj prirodi i životu seljaka.
subota :: 26. travnja u 20:00 h
AEROGRAD
Režija: Dovženko, Aleksandr Petrovič, 1935, igrani, c/b, 82 min.
Uloge: Stepan Šagaida (Stepan Glušak), Sergej Stoljarov (Vladimir Slušak), Jevgenija Melnikova, Stepan Škurat (Vasilij Hudiakov), G. Coi (Van-Lin).
Scenarij: Aleksandr Dovženko, N. Simonov
Fotografija: Dmitrij Kabalevski
Sadržaj: Aerograd nova je sovjetska vojna postaja sa strateški lociranim aerodromom. Smještena je u istočnome Sibiru i od velikog interesa za vladu. Rad na njoj biva otežan kada se jave napetosti između radnika i religijske sekte koja prijeti da će potporu dati samurajskim ratnicima koji se bore za vlast nad tim područjem. Odnosi između Japana i Rusije postaju zategnuti…
nedjelja :: 27. travnja u 20:00 h
ARSENAL
Režija: Dovženko, Aleksandr Petrovič, 1929, igrani, c/b, nijemi, 90 min.
Sadržaj: Dovženkov prikaz porazna utjecaja Prvog svjetskog rata i ruske revolucije na njegove ukrajinske sunarodnjake. Timoš, nedavno demobiliziran ukrajinski vojnik, vraća se kući nakon što je preživio željezničku nesreću. Stiže taman u vrijeme proslave ukrajinske slobode, no umjesto da slavi, počinje preispitivati lokalne autoritete. Strasti se uskoro uzburkaju i u kijevskoj tvornici municije, Arsenalu, njegovom nekadašnjem radnom mjestu…
Dovženko, Aleksandr Petrovič
Sosnica, Rusija (sada Ukrajina) – 25.11.1956, Moskva, Rusija
Redatelj, scenarist i producent ( rođen 11. rujna 1894. godine ) kojeg se, uz Sergeja Ejzenštejna i Vsevoloda Pudovkina, smješta među najveće rane ruske, odnosno sovjetske redatelje. Poznat je po poetičnim filmovima koji su odavali počast životima i radu ukrajinskih seljaka, njegovih sunarodnjaka, a ljepota i kvaliteta njegovih filmova donijela mu je i priznanje kritike.
Iako rođen u obitelji seljaka, na poticaj polupismenoga djeda školovao se za učitelja i 1914. godine diplomirao na učiteljskom institutu u Kijevu. Radio je kao učitelj u osnovnoj školi dok je studirao na kijevskom sveučilištu (1917. – 1918.) i potom na Akademiji primijenjenih umjetnosti 1919. godine, također u Kijevu.
Revolucijom 1917. godine na vlast u Rusiji dolazi komunistička vlada, a Dovženko se početkom dvadesetih priključuje komunističkoj partiji. Nakon završetka rata, 1920. godine prihvaća zaposlenje u diplomaciji te u Varšavi i Berlinu radi kao ambasadorov pomoćnik. U Kijev se vraća tek 1923. godine i neko vrijeme radi kao ilustrator knjiga i crtač animiranih filmova. Godine 1926. priključuje se filmskom studiju u Odessi.
Prvi filmski radovi su mu dvije kratkometražne komedije: Reformator Vasja (1926) i Plod ljubavi (Jagodki ljubavi, 1926) te srednjemetražni špijunski film Torba diplomatskog kurira (Sumka dipkuryera, 1927). Njegov prvi igrani, ali odmah zapažen film je Zvenigora (1928) u kojoj spaja folklorne motive s aktualnim političkim temama kako bi prikazao život u ruralnoj Ukrajini. Na sličan način snima i slijedeća tri filma koja čine tzv. "ukrajinsku trilogiju": Arsenal (1929) u kojem se bavi ratom u Ukrajini, Zemlja (1930) koji je sovjetska kritika ocijenila kontrarevolucinarnim, te Ivan (1932), njegov prvi zvučni film, koji je napala sovjetska vlada zbog prikazivanja ljudske patnje uzrokovane industrijalizacijom. Aerograd (1935) je s te strane prošao bolje, jer je branio vladine planove za razvoj istočnog Sibira.
U filmu Ščors (1939) bavio se revolucionarnim aktivnostima ukrajinskog intelektualca, Nikolaja Ščorsa. Tijekom Drugog svjetskog rata, u kojem također ne sudjeluje zbog srčanih problema, Dovženko snima dokumentarne filmove i radi kao ratni reporter za Crvenu armiju. Njegov prvi poslijeratni igrani film Mičurin (1948) biografija je Ivana Mičurina, stručnjaka za hortikulturu. U razdoblju nakon Drugog svjetskog rata počinje pisati romane, razočaran birokracijom Staljinove vlade za koja ga je sputavala u realizaciji mnogih zamišljenih filmova. Preminuo je od srčanog udara, tik pred početak snimanja filma Poema o more. Film je 1958. godine snimila njegova supruga, ruska glumica Julija Solnceva. Sama je producirala i režirala još nekoliko filmova koje Dovženko nije uspio realizirati ili dovršiti: dokumentarni Bitva za našu Sovjetskuju Ukrajinu (1961) i igrane Povijest plamenih godina (Povest plamennikh let, 1961), Zaharovannaja desna (1964), Nezaboravno (Nezabjvajemoye, 1967). Film Farewell, America koji je Dovženko započeo snimati 1949. godine, a čije je snimanje prekinuto 1951., restauriran je i izdan tek 1995. godine.
Sovjetska filmska avangarda s težnjom prema formiranju kinematografije koja bi se od poznatih izražajnih oblika razlikovala toliko kao novostvoreno socijalističko uređenje od prethodnih društvenih sustava jedna je od najznačajnijih tendencija u povijesti filma.
Tek nakon Dzige Vertova koji je revolucionirao dokumentarizam Ejzenštejna, koji je na nov način izrazito dramatičan kao što je Pudovkin originalan u svojim filmskim epovima pojavio se Aleksandr Petrovič Dovženko (1894. – 1956.), koji se odlikuje virtuoznim vođenjem paralelnih radnji, individualiziranijim likovima, ljubavlju prema povijesti i legendama, korištenjem pejsaža kao ravnopravnog protagonista, te liričnošću i iskrenim patosom.
Njegovo zasebno mjesto karakterizira i čvrsta vezanost za rodnu Ukrajinu što je posebice vidljivo u prvom mu cjelovečernjem igranom filmu Zvenigora (1928.) u kojem se miješaju legende i povijesni događaji iz borbe za samostalnost njegove domovine s prizorima iz Oktobarske revolucije. No, u to vrijeme jača Staljinov utjecaj na kinematografiju, zatvaraju se studiji u Odesi (za koji je Dovženko radio taj film) i Jalti koji su imali bogatu tradiciju koja je sezala u predrevolucionarno razdoblje, da bi Ukrajinci potom dobili novi studio u Kijevu. Tada je i Dovženko pozvan u Moskvu gdje se morao podvrgnuti samokritici i izjaviti kako je najvažnija zadaća filma „…pobijediti reakcionarni ukrajinski nacionalizam i šovinizam i opjevati i proslaviti ukrajinsku radničku klasu koja je ostvarila socijalističku revoluciju ".
To je donekle vidljivo u sljedećim njegovim filmovima, ali redateljska snaga i dojmljivost vizualnog izraza ipak dominiraju, posebice u Zemlji (1930) koja je na Svjetskoj izložbi u Bruxellesu 1958. izabrana na 10. mjesto najboljih filmova svih vremena i u kojoj je priča o kolektivizaciji sela utopljena u odu prirodi. Već sam taj stil, iako bez ideoloških zastranjenja, bio je sumnjiv vlastima, pa je čak i biografski film o ukrajinskom junaku revolucije Ščors (1939) bio strogo kontroliran već u fazi snimanja, a po Staljinovoj naredbi to se još pojačalo pregledavanjem svake role neposredno nakon snimanja u biografiji još jednog velikana SSSR-a biologa Mičurina (1947) gdje je snimanje čak završeno bez Dovženkove prisutnosti. Nakon toga dugo mu je trebalo da dobije sljedeći projekt Poema o moru koji je uz to i vrlo dugo i studiozno pripremao da bi neposredno prije početka snimanja umro.
Prema njegovom scenariju i idejama realizirala ga je 1958. njegova supruga Julija Ipolitovna Solnceva (1901. – 1989.) koja je počela kao glumica u Aeliti (1924) Jakova A. Protazanova, a u Zemlji je ne samo glumila, nego i bila asistentica redatelja, da bi nakon toga postala i suradnica na režiji, te koredateljica Dovženkovih dugometražnih dokumentaraca u prvoj polovici četrdesetih godina prošlog stoljeća. Doduše u vrijeme nastanka filma mnogi su bili i prekritični prema njenoj režiji, ali je ona ipak realizirala još nekoliko Dovženkovih projekata i pokazala da, iako nije u rangu svog supruga, ipak nije loša redateljica o čemu govori i nagrada u Cannesu za režiju Povijesti plamenih godina. Zbog toga je uključivanje njenih filmova u ovaj ciklus vrlo zanimljivo.
(Tomislav Kurelec)
Jedan od najvećih romantika filma
Nakon Arsenala (1929) i Zemlje (1930), totali talasanja zlatnih žitnih polja postali su jedan od zaštitnih znakova, ikoničkih slika sovjetske kinematografije. Ta se djela, kao i većina redateljevih filmova, oslanjaju na lokalni ukrajinski kolorit Seljačko dijete, diplomirani učitelj i student slikarstva, prosvjetni činovnik pa diplomat, karikaturist, ilustrator i novelist, Oleksandar (rusificirano Aleksandr) Petrovič Dovženko među velikom četvorkom sovjetskog revolucionarnog filma najmanje se spominje u kontekstu istraživanja na području montaže.
Ipak, pomalo paradoksalno njegov je stilski utjecaj na sovjetski film socijalističkog realizma, poetike koja je sredinom tridesetih okončala avangardna stremljenja i podvrgla Dovženka, kao uostalom i Ejzenštejna, Pudovkina i Vertova, stalnom političkom nadzoru zbog poznatih nepoćudnih formalističkih skretanja, vjerojatno najvidljivijih nakon Arsenala (1929) i Zemlje (1930), totali talasanja zlatnih žitnih polja postali su jedan od zaštitnih znakova, ikoničkih slika sovjetske kinematografije.
Ta se djela, kao i većina redateljevih filmova, oslanjaju na lokalni ukrajinski kolorit i potvrđuju Dovženkov status prvog izrazito regionalnoga redatelja sovjetskog filma. Tako je u Zvenigori (1928) posegnuo za bajkama o legendarnom skitskom blagu sakrivenu u gorju iz naslova, a da bi kao eminentni modernist (stiliziranu) prošlost složenom narativnom strukturom s neprestanom izmjenom vremenskih razina, retrospekcija i paralelnih radnji alegorijski povezao pa i konfrontirao s neposrednom revolucionarnom prošlošću.
To slika i Arsenal, film u kojem se Dovženko vjerojatno najviše približio zasadama montažne škole, realiziravši djelo koje je primarno vizualna metafora, panorama revolucije, serija asocijativnom montažom povezanih fragmenata u kojima se miješaju povijest, folklor, groteska i alegorija. Zemlja, označava i okretanje aktualnoj sadašnjosti, ali je ideološki propagatorski naboj teme (kolektivizacija sela) uvelike nadvladan gotovo panteističkim doživljajem prirode u kojem su čovjek i priroda povezani pa i stopljeni, a smrt, motiv kojem se Dovženko stalno vraćao, se ne shvaća tragično već kao sastavni dio prirodnog ciklusa pa dobiva i transcendencijske značajke.
Vrhunac Dovženkova stvaralaštva, Zemlja u potpunosti otkriva onu temeljnu dijalektičku potku njegove poetike trajnu strukturnu napetost, odnosno uvijek otvoren spoj epičnosti cjeline i lirizma pojedinih kadrova, pažljivo komponiranih statičnih i razrađeno koreografiranih dinamičnih kadrova, sadržaja i motiva temeljenih na osjećaju ukrajinskoga nacionalnog identiteta i prikaza dinamičnih društvenih preobrazbi transnacionalne ideološke provenijencije.
Dovženkova je izrazito autorska poetika preživjela i u daljnjim redateljevim filmovima, a usprkos rastućim političkim pritiscima, Ivanu (1932), Aerogradu (1935), pamtljivom i po impresivnim dugim kadrovima tajgi te biografskima Ščors (1939) i Mičurin (1947), potom i u filmovima koje je prema Dovženkovim scenarijima režirala njegova supruga Julija Ipolitovna Solnceva, pokušavajući i režijski vjerno slijediti suprugove zamisli: Poema o moru (1958), Povijest plamenih godina (1961), Začarana Desna (1964), Nezaboravno (1967) pa svi oni mogu, barem u fragmentima, potvrditi Dovženkovu poziciju jednog od najvećih romantika (u onom najboljem i transhistorijskom smislu) filmske umjetnosti uopće.