Galerija Fotokluba Zagreb, Ilica 29/3, Zagreb
od 19. kolovoza do 1. rujna 2008.godine
Pokrovitelj izložbe
ZAGREBAČKI FOTOKINO SAVEZ
PARIŠKE ŠETNJE
šezdeset dana u Parizu
Pariz nije nikada nikoga ostavio ravnodušnim. On je oduvijek plijenio svojom ljupkošću – charme – romantikom, svojom poviješću i umjetnosti, veličanstvenim građevinama, pismenošću (glasovito pariško veleučilište, još u devetom stoljeću, zatim čuvena Sorbonna) brojnim muzejima, modnim prijedlozima, spektakularnim noćnim životom i večernjim zabavama; svojom svjetlošću, zbog čega ga i zovu gradom svjetlosti. A svjetlost je i fotografija, pa nije čudo da je upravo tu osvanula 1827. prva fotografija (Joseph Nicéphore Niépce), a tu je Louis Jacques Daquerre javnosti predstavio prvi fotografski proces – dagerotipiju.
Osobnost i kreativnost dvije su osnovne osobine Pariza. Tu su inspiraciju potražili i našli je glasoviti pisci, umjetnici, fotografi i dizajneri, te brojni našijenci, tamo od Kažotića i Juraja iz Slavonije, kojega se u Knjizi prokuratora pet puta spominje kao Juraj de Sorbonna. Juraj je bio pisac kojega sam Rabelais spominje kao književnika koji je najviše na nj utjecao.
Pariz nije ostavio ravnodušnom ni našu članicu i mladu umjetnicu Dijanu Nazor, koja u njemu proživjela, kako sama kaže, šezdeset prekrasnih dana 2006. godine kad je bila na stručnom usavršavanju, u atelijerima Cité Internationale des Arts.
Pored brojnih obaveza, Dijana je slobodno vrijeme iskoristila za duge šetnje i fotografiranje. Tako je nastao opus od više stotina fotografija, njenih dnevničkih fotografskih zapisa, od kojih je izdvojila 54 za ovu izložbu.
U tim pariškim danima fotoaparat je bio jedini njen vjerni pratitelj i blok sa fotografskim skicama. On je bio i instrument intuicije i slobode kojim je željela zabilježiti te nezaboravne trenutke. Zato se može sa pravom reći da je Dijana Nazor upoznala i doživjela Pariz, promatrajući ga kroz objektiv kamere.
Ako ne možete otići u Pariz da uživate u neposrednom kontaktu s tom europskom prijestolnicom umjetnosti i svjetlosti, bit će dovoljno pogledati Dijanine fotografije i pritom pročitati brojne zapise naših suvremenica i suvremenika, kao što su pisci Sibila Petlevski, Ivica Prtenjača, Dino Milinović, Damir Karakaš, Kruno Čudina i drugi.
Kad je riječ o izložbi, nije potrebno mnogo riječi. Fotografija, kažu, zamjenjuje tisuću riječi, još kada se iz toga može iščitati autorska crta i stav, onda fotografiju smatram potpunom. Dijanine fotografije su upravo to, one su ujedno i ilustracija priče o Parizu – informativne, opisuju događaje, bilježe trenutak, pokret, osjećaj – sve ono što je njeno oko previdilo.
Na njenim fotografijama dominira Eiffelov toranj najprepoznatljiviji simbol Pariza. Zatim su tu Slavoluk pobjede, podignut nakon Napoleonove pobjede u bitci kod Austerlitza; Louvre, jedan o najslavnijih i najvećih muzeja na svijetu, Centar Pompidou, Point Zéro, La Défense, Champs Elysees, prostrana avenija koja povezuje Napoleonov grandiozni ”Arc de Triomphe” sa kraljevskim ”Tuileries Gardens”. Tu su fotografije, Katedrale Notre-Dame, remek djela gotičke umjetnosti, posvećena Blaženoj Djevici Mariji.
Izdvajam i fotografije Seine koja razigrano teče kroz Pariz, sa svojih 37 mostova od kojih je svaki pravo umjetničko djelo, i od kojih su mnogi zabilježeni Dijaninom kamerom. „La Seine" je nezaobilazna atrakcija francuskog glavnog grada. Tu su fotografije Place du Tertre, Palaisa Galliere, Palais Royal, Zmajev tobogan, Zid ljubavi i Place del Opéra, mjesta nastanka poznate ljubavne priče o ”Fantomu iz opere”, Moulin Rouge, fascinantna građevina i mjesto zabave za one koji uživaju u cabaretu i spektakularnom plesu can-can plesačica, fotografije parkova, vrtova, fotografije zdanja podignutim za vladavina Louisa XIV., Louisa XVI., Napoleona i Marie-Antoinette i mnoge druge zanimljivosti.
Iz ovih i ranijih Dijaninih fotografija, kao i iz njenih umjetničkih radova može se iščitati Dijanina umjetnička biografija, putovanja, njen pedagoški angažman, socijalna angažiranost, lirski talent i slobodni duh koju je stalno inspirira. Njene fotografije na ovoj izložbi nisu samo dokumenti i informacija o Parizu, one su i pravi umjetnički doživljaj koji u nama pobuđuje i ljepotu i onaj često zatomljeni emotivni naboj. Zato možemo reći da su njene fotografije, jednostavne, poetične, privlačne, snimljene sa puno osjećaja i smisla za sklad, tako da u svima nama pobuđuje neke lijepe i sentimentalne emocije.
Ako želite onaj pravi, izvorni Pariz, naći ćete ga na ovoj izložbi nadarene umjetnice Dijane Nazor, priređene u Galeriji Fotokluba Zagreb u povijesnom zagrebačkom zdanju, u staroj dobroj Ilici.
Vinko Šebrek
POPIS FOTOGRAFIJA:
Pogled na Senu 1
Pogled na Senu 2
Eiffelov toranj
Panorama 1
Odmorište
Čuvari tornja
La Défense
Odraz
Prolaz
Igra 1
Igra 2
Point Zéro
Pogled
Iščekivanje
Kompozicija 1
Kompozicija 2
Kompozicija 3
Osamljenost
Simbioza
20.Zid ljubavi
Dominanta
Okomice
Cijevi
24. Pogled na Eiffelov toranj
Suprotstavljanje
Centar Pompidou
La Déefense
Zmajev tobogan
Simetrija
Panorama 2
Ritam 1
Ritam 2
Ritam 3
Uspon
Palais Royal
Terasa Pompidou
Ruža Victora Noira
Susret tkanina
Pariški plakati
Sjene 1
Sjene 2
Preklapanje
Voće
Obasjani
Anđeo
Ispred zvonika
Frulaš
Place du Tertre
Zanesenost crtanjem
Kraljičino selo
Kap
Prožimanje
Pročelje Palaisa Galliere
Svjetlosna kompozicija
Impresum: Izložba fotografija Dijana Nazor – Pariške šetnje.
Organizator: Fotoklub Zagreb.
Za organizatora: Vinko Šebrek, predsjednik.
Odabir fotografija: Miljenko Marotti
Postav izložbe: Čedomil Gros, Biljana Knebl i Dijana Nazor
Uvodni tekst u katalogu: Vinko Šebrek.
Oblikovanje pozivnice, plakata i kataloga : Forma ultima-Zlatko Rebernjak.
Naklada: 100 primjeraka.
Kontakt: Fotoklub Zagreb, Ilica 29/3, 10 000 Zagreb,
tel/fax o1 48 333 59
e.pošta: fkz@fotoklubzagreb.hr