Skip to content

Borkovsky: Bijela izložba

Pogledajte galeriju radova!
Pogledajte fotografije s otvorenja!

Sample Image

Likovni projekt predstavila dr.sc. Nataša Šegota Lah

Organizacija: HDLU Rijeka, galerija Kortil, Eugen Borkovsky
Postav: N. Š. Lah, J. Todorović, E. Borkovsky
Prijevod: Leni Raucher

Sample Image

Uz otvorenje:

KA BIJELOM, plesni performance, autor i izvođač Žak Valenta
THE SAME HILL, autor glazbe Tyler Friedman
U dubokoj diskreciji bijele ne-boje, finim tkanjem prostornog crteža i oblikovanjem nedodirljivosti slike, Borkovsky prilazi Rijeci poetskim minimalizmom. Nakon pauze, u gradu svih svojih početaka, u prostoru Kortila Eugenovi se radovi uslaguju ritmom zagušene akustike posvemašnje bijelog, i posvemašnje čistog.
Jasne se vertikale pod teretom lakoće svojih meditiranih inačica artikuliraju kao pismo. Slovarica se tvori iz savinuta rukopisa tanašne i porozne žičane stranice do formi koje u njegovu slučaju dosežu ideogramski status. Nešto već znano, koje traje – pa znači, ovjereno vremenom i osjećajem poznatosti.

Sample Image

Kako je raslo pismo? Iz kojeg jezika? Kome se poručuje porukom? S kime zapravo komunicira?

Reklo bi se, od samoga početka ispisuje graničnu crtu prikazanog i ne prikazanog, modernog, tradicionalnog i neobavezno istraživačkog koje ne preže od improvizacije. Jezik Borkovskog nikada nije bio vezano pismo na tvrdokornu gramatiku likovne (ili ma koje druge) kulture. Razgranalo se iz biomorfne strukture samo kadikad dotičući artificijelnu sintaksu onoga koji je iz vrta konačnosti zalutao u zatvoren prostor  ateljea.

Sample Image
Borkovsky

Nije u svim tim godinama bilo niti trenutka u kojem se autor odrekao prirodnosti, ali je s vremenom kultivirao i sofisticirao eleganciju grane, dana, šume, života.

Vezan na lijepo, vezan na oštru gestu prirodnog reza (recimo grane) u ovitku suglasja  s krošnjama, oblacima i meditacijama, generirao je iz bezznačenjske igre, iz autonomije samoizražavanja do poštovanja vlastita jezika u koji je povjerovao i koji sada uzvraća komunikacijom. Riječju, ovo je zrela, dorečena, sublimna poetika.

Sample Image

Kako se oblikovao jezik u pismo? Kako su glasovi izričaja postali neograničene poruke ograničenog broja likovnih znakova?

Čini se, vrijeme rada daje svoje. Borkovsky je izrastao do autorstva koje činom početka ne sluti definiciju kraja, a svaki kraj svakog rada kanonska je transmisija prema nečem sebi možda suprotnim, ali posve sukladnim.
Govoreći o Eugenovu novom ciklusu, govorimo o bjelini. Tišini. Oblini. Jedinoj konkretnosti svijeta naime, što se pričinja iluzijom, što grije bespućem hladnoće, što se virtuozno izvija svakim novim časom u svoju suprotnost. To je misteriozan put od pahulje do ledenih snježnih pokrivača, misteriozan put jezika koji nikada ne poručuje ništa određeno, ali se na svim jezicima može reći jednom riječju: bijelo!

Sample Image

Figurativno, svijet raste iz ledene bezukorijenjenosti kao asocijacija: na cvjetove, zrcala, japanske papire ispisane diskretnom gestom, odložene košare pune ubranog granja, arhitektonične prolaze i prepreke koje se melodiozno opravdavaju svijetu kojem su ne-nalik. Prostor se puni figurama kao artificijelna šuma ili čudesni grad. Ledenim se ništa ne odriče topline, već se postvaruje jezikom koji i da hoće ne može biti tiši.

Metodološki, to su godine istih aksioma. Ničeg tu nema što u radu Borkovskog nije oduvijek i bilo. Ničeg tu nema što savršeno dobro ne poznajemo pod pretpostavkom da poznajemo njegov dosadašnji rad. Niti jedna nova (uporišna) točka formulacije nije uvedena, ali se raznolikost istog razgranala do mogućnosti da se minimalnim intervencijama u žičanim knjigama ispisuju bioliki tragovi.

Sample Image

Sav taj život u Istri, svo to vrijeme u egzaltaciji nenametnutog samovanja, negdje na periferiji ljudi, u epicentru svoje opčinjenosti velikim urbanim vrenjima (što su nanosila u plimama nebrojenih odlazaka sve svoje zakrivene i reciklirane istine mogućih svjetova), na granici bivanja i bdijenja, Eugen je čitav svoj stvaralački put razigravao aktivnostima koje uključuju mnoštvo ljudi. Taj je ekstovertirani djelatni put rabio kao paravan iza kojeg se odvijala jedna paučinasta pantomima opažanja, ples oka na jedva vidljivim rubovima svijeta što se nikada ne kani osvijestiti stvarnom društvenošću. Njegova djela su time tiha prispodovljivost hoda na prstima, šapat koji se sam sebe boji prenuti. Takvi su upravo ovi radovi u konačnici.

Sample Image

Paučinaste sobe samovanja i bdijenja, onkraj su svijeta u kojem umjetnik sudjeluje ali ga se odriče prvim doticajem oblikovanja, crtanja, govorenja, bojenja i ne-bojenja.

Konačno, sve što je pred nama nastoji biti nevidljivo. Upravo se u toj poetici pare, plina, vlage, kovitla u jedva dodirljive stvari. Ako bismo to poredili s granama od kojih je počeo namijenivši umjetnosti svoje pismo, došli smo do pare koju toplina isijava iz zemlje, do jednog prostim okom nevidljiva sloja zemaljskog koje umjetnik bere i potom sprema u herbarij, da bi dodirom oblikovao u novu bjelinu, koja se unatoč svemu čini čudesno konkretna s obzirom na bestjelesnost pare i daha koji svjedoče vanjsku zimu i unutarnju toplinu.
dr.sc. Nataša Šegota Lah, siječanj 2010.

Pogledajte galeriju radova!
Pogledajte fotografije s otvorenja!

Sample Image

Eugen Borkovsky
je rođen u Opatiji. Likovne umjetnosti studirao u Rijeci. Završio Seminar pisanja o suvremenoj umjetnosti na Zavodu za suvremenu umjetnost u Ljubljani (Slo). Ima priznat status samostalnog umjetnika (skulptor i likovni kritičar). Bavi se suvremenom likovnom praksom i likovnom kritikom te grafičkim i web dizajnom i heraldikom. Organizirao ili sudjelovao u organizaciji mnogih likovnih projekata u domovini i inozemstvu. Objavio više od dvije stotine i pedeset informativno – publicističkih radova iz područja likovnih umjetnosti. Od 1999. vodi Gradsku galeriju Fonticus Grožnjan. Inicirao je osnivanje neformalne asocijacije: Koordinacija HDLU-ova Hrvatske, za obranu digniteta i prava samostalnih umjetnika. Dobitnik je nekoliko nagrada i priznanja. Radovi mu se nalaze u mnogim javnim i privatnim prostorima. Obavljao funkciju predsjednika HDLU Rijeka. Sudjelovao na mnogim stručnim simpozijima, lik. kolonijama i radionicama u domovini i inozemstvu. Član je HDLU Istre, HDLU Rijeka, ULPUH-a, HZSU-a, Društva muzealaca i galerista Istre. Autor je reljefa i postava Heraldičke zbirke Grožnjan. Od ranih osamdesetih predstavljao se s nekoliko ciklusa likovnih radova (Arboreusi, Arhitektura iluzije, Poroznom stoljeću, Bića, Labirint, Nakupine samoće, Krletke, Murva, Arboreusi nove generacije itd). Priredio više od 60 samostalnih i sudjelovao na stotinjak skupnih izložbi u domovini i inozemstvu. Svojim radovima učestvovao na nekoliko međunarodnih selektiranih likovnih smotri. Pored brojnih izložbi u Hrvatskoj, Borkovsky je svoje radove predstavio u: Austriji, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Crnoj Gori, Češkoj, Egiptu, Francuskoj, Izraelu, Južnoafričkoj Republici, Mađarskoj, Makedoniji, Njemačkoj, Poljskoj, Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji, Srbiji. Od 1989. godine živi u središnjoj Istri. Detaljno vidjeti: www.borkovsky.hr


Kontakt:

e-mail: eugen.borkovsky@gmail.com
http://www.borkovsky.hr/

Sample Image

Žak Branko Valenta, plesač, koreograf i pedagog. Diplomirao na School of Physical theatre u Londonu i  Moving Acadamey for Performing arts u Berlinu. Poslijediplomski studij polazio na Moving Academy of performing arts, Amstardam. Kao osnivač i izvođač djeluje u TRAFIK-u / Tranzicijisko – fikcijskom kazalistu/ a surađivao i s brojnim kazalištima i grupama u zemlji i inozemstvu. Član je zajednice samostalnih umjetnika Hrvatske i Udruženja profesionalnih plesnih umjetnika Hrvatske. Djeluje kao plesač, performer , koreograf, redatelj i kazališni pedagog.

Kontakt:
e-mail: zak_valenta@yahoo.com

Tyler Friedman (r. 1983.) je američki skladatelj i audio umjetnik koji trenutno živi u Londonu. Njegovo djelo nadahnuto je u velikoj mjeri klasičnom strukturom, fluidnošću i predodžbom glazbe kao prostora u koji se može ući fizički i psihički. Autorova želja: „Volio bih nastupati u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, pa me molim vas kontaktirajte i pozovite. J"

Kontakt:
e-mail: tylerfriedman09@gmail.com