Električni su automobili činili gotovo trećinu novih automobila prodanih u Norveškoj u prošloj godini, što predstavlja novi svjetski rekord, poduprt nastojanjima te nordijske zemlje da do 2025. godine dokonča prodaju vozila na fosilna goriva.

Kako bi smanjila emisiju ugljičnog dioksida i zagađenje zraka, Norveška je oslobodila kupnju automobila s pogonom na baterije od većine poreza. Vlada nudi i pogodnosti poput besplatnog parkiranja i punjenja kako bi potaknula građane da se što prije odreknu automobila s dizelskim i benzinskim motorima.

U srijedu su iz neovisne Norveške cestovne federacije (NRF) priopćili da je u prošloj godini prodaja električnih automobila dosegnula 31,2 posto ukupne prodaje. U 2017. njihov je udio u ukupnom broju prodanih automobila iznosio 20,8 posto a u 2013. samo 5,5 posto.

Prodaja električnih automobila porasla je u 2018. za 40 posto, uz prodana 46.092 vozila. Istodobno se broj prodanih dizelskih modela smanjio za 28 posto, a benzinskih za 17 posto. Broj prodanih hibridnih modela koji se ne mogu puniti na električnim punionicama smanjen je 20 posto.

“Bio je to mali korak prema cilju zacrtanom za 2025. godini” kada prema zacrtanim ciljevima norveškog parlamenta nijedan novi automobil više ne bi trebao ispuštati štetne plinove, izjavio je na konferenciji čelnik NRF-a Oeyvind Solberg Thorsen.

Upozorio je ipak da ih čeka još puno posla budući da su dvije trećine od gotovo 148.000 prodanih automobila u Norveškoj još činili hibridi i automobili koji kao pogonsko gorivo koriste fosilna goriva.

Ukupno je prošle godine u Norveškoj prodano 147.929 novih automobila, 6,8 posto manje nego u godini ranije. Time je prekinut trend višegodišnjeg rasta, prema podacima NRF-a.

Podaci o prodaji učvrstili su vodeću poziciju Norveške u svijetu u prodaji električnih automobila po stanovniku.

Prema podacima Međunarodne agencije za energiju (IEA), koja u kategoriju električnih automobila svrstava i hibridna vozila, njihov je udio u Norveškoj u 2017. iznosio 39 posto. Time je zemlja uvjerljivo zauzela vodeću poziciju u svijetu, daleko ispred drugoplasiranog Islanda s 12 posto i Švedske sa šest posto.

Usporedbe radi, njihov je udio u Kini u 2017. iznosio samo 2,2 posto a u SAD-u 1,2 posto, prema podacima IEA-e.

U Institutu za ekonomiju prometa (ITE) sumnjaju da će Norveška ostvariti cilj prema kojem do 2025. godine nijedan novi automobil više ne bi trebao ispuštati štetne plinove.

“Mislimo da to neće biti moguće, prije svega zato što previše građana nema privatna parkirališta i neće htjeti kupiti električni automobil ako ne budu mogli kod kuće postaviti punkt za punjenje”, pojašnjava ekonomist Lasse Fridstroem.

“Možda ćemo uspjeti postići 75 posto (tržišnog udjela), pod uvjetima da se zadrže porezne olakšice”, dodao je. novac.jutarnji.hr, photo Pixabay