Skip to content

Dodijeljene nagrade 34. Salona mladih / Foto!

Ove godine, u službenoj konkurenciji 34. salona mladih, dodijeljene su čak tri HPB novčane nagrade, jedna Pohvala, MSU nagradaNagrada Galerije Kranjčar i Nagrada LJevaonice umjetnina Ujević, dok je, izvan službene konkurencije,  zahvalnošću anonimnog filantropa uručena i novčana Nagrada Iva Vraneković – umjetnik umjetniku

Odbor za dodjelu HPB nagrada u sastavu: Branka Benčić, Tomislav Buntak, Olga Majcen Linn, Mirna Rul i Tomislav Vuić dodijelio je HPB Grand prix 34. salona mladih u vrijednosti10.000,00 kn te rezidenciju CITÉ INTERNATIONALE DES ARTS u Parizu, Vladimiru Novaku za rad ≈ 30 STEPS IN BALANCE, 2. HPB nagradu u vrijednosti 7.000,00 kn umjetnici Vidi Meić za rad Atlas mrlja, dok je 3. HPB nagrada u vrijednosti 5.000,00 kndodijeljena Niki Mihaljeviću, za rad Circumnavigare necesse est, vivere non est necesse.
 
1. HPB Grand Prix

Obrazloženje:
“Rad ≈ 30 steps in balance Vladimira Novaka prostorna je instalacija koja u kontekstu ovogodišnjeg Salona mladih – Panoptikon, svojim karakterom reflektira promjenjivost i nepredvidivost uvjeta i mogućnosti u kojima se umjetnici više ili manje (s)nalaze poput hodača po gurtni, balansirajući između višestrukih uloga kojima, osim uloge autora, moraju vladati. U imaginarnom hodu po gurtni s jedne na drugu stranu galerije, umjetnik razapinje materijal kao vizualizaciju nesigurnih i promjenjivih uvjeta potrebnih za uspješan ishod.

Novak, govoreći o „balansiranju“ umjetnika između različitih centara moći, tržišnih uvjeta i drugih opcija, uspoređuje takvu poziciju s umijećem balansiranja na gurtni. Najzategnutija gurtna, nije najbolja opcija za ugodan ili lakši prelazak, ali to nije niti previše opuštena gurtna, jer se, prelaskom sredine, linija počinje uspinjati prema sidrištu, što dodatno otežava prelazak na drugu stranu. Povremeno, ipak, smatra Novak, sustav pruža dovoljan vremenski okvir i povoljne uvjete za potencijalni hod.

Odabirom pravog trenutka, čitamo to u radu ≈ 30 steps in balance, možemo „nadigrati“ i najstrože, „svevideće“ nadglednike hrvatskog kulturno-umjetničkog panoptikona.”

2. HPB nagrada

Obrazloženje:
“Koncept ovogogodišnjeg Salona, Vida Meić uspoređuje s principima istraživanja i sortiranja mrlja, koje predstavlja u ciklusu pod nazivom Atlas mrlja. U sklopu ovog ciklusa, autorica proučava nepoželjne i destruktivne detalje stvarnosti – pukotine, prljavštine, ogrebotine, rupe, erozije, itd. Ove elemente analizira i organizira prema različitim kategorijama kao što su konglomerati, agregatna stanja, strukture, uvećanja ili varijacije. Ovim, u potpunosti apsurdnim činom ukalupljivanja nečeg neukalupljivog i stvaranja Atlasa agregatnih stanja pojedinačnih mrlja, Meić, u skladu s temom ovogodišnjeg Salona mladih, ukazuje na suvremeno društvo kontrole i sveprisutnu tendenciju prikupljanja, sortiranja i analiziranja svih, pa i onih, na prvi pogled, sasvim beznačajnih, podataka.”

3. HPB nagrada

Obrazloženje:
“Circumnavigare necesse est, vivere non est necesse” audiovizualna je instalacija koja dokumentira ekspediciju čija je svrha bila empirijski i dijalektički dokazati da je otok Prvić uistinu kopno okruženo morem. Hipotezu dokazuje umjetnik i sedam suputnika ophodavanjem otoka, za što im je trebalo 5 sati i 2 minute. Ekspedicija je dokumentirana putem eponimne knjige umjetnika (romana, odnosno, filozofskog dijaloga) koja sadrži transkripte razgovora vođenih za vrijeme ekspedicije; projekciju 28 dokumentarnih dijapozitiva sa karusel dijaprojektora te zvučnim radom – ubrzanom zvučnom snimkom cjelokupne ekspedicije u kojoj je 5 sati i 2 minute komprimirano u 5 minuta i 2 sekunde.

Mihaljevićev se rad svojom kružnom formom referira na temu ovogodišnjeg Salona mladih, dok se sadržajem parodički odnosi naspram Hegelove dijalektičke metode, pa i čitave filozofije zapadnog kruga. Kružno putovanje obalama otoka Prvića, odnosno ekpedicija koja dokazuje kako je Prvić otok jer je riječ o kopnu okruženom morem, na duhovit način priziva realizaciju logičke pogreške pri zaključivanju zvanu circulus in probando.”

Pohvala, koja uključuje samostalnu izložbu u Galeriji Greta, dodijeljena je Nikici Jurkovićuza rad Sve je moguće II.

Obrazloženje:
“Sve je moguće II video je rad Nikice Jurkovića koji prikazuje Jurkovićevu umjetničku intervenciju na otvorenju izložbe Sve je moguće Denisa Kraš­kovićau galeriji Greta.Iz želje da bude prisutan na izložbi Salona mladih, a negirajući uobičajene i formalne postupke zastupanja sebe kao autora rada, Nikica koristi svoju poziciju tehničara na postavu ovogodišnjeg Salona mladih i samoorganizira­no se uključuje u protokol izlaganja, kriomnice postavivši rad Sve je moguće II u prostor Galerije PM. Odbacivši institucionalna pravila, Jurković zauzima prostor slobode, u kojem su upravo umjetnici ti koji postavljaju pravila.”

Stručno vijeće Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu dodijelilo je MSU nagradu, koja uključuje samostalnu izložbu u MSU galeriji u 2020. godini, za vrijeme trajanja sljedećeg Salona mladih, Vidi Meić za rad Atlas mrlja.

Obrazloženje:
“Na 34. salonu mladih Muzej suvremene umjetnosti dodjeljuje nagradu umjetnici Vidi Meić za rad Atlas mrlja u kombiniranoj tehnici dubokog tiska.Motiv kojega su umjetnici (od Leonarda da Vincija pa do slikara apstrakcije poput Henri Michauxa ) ali i psihoanalitičari (Rorschachov test) prepoznali kao poticaj oslobađanju puta u nesvjesno, umjetnica će, paradoksalno, podvrgnuti hladnim, analitičkim procesima. Vrsnim baratanjem tehnikom dubokog tiska, Vida Meić ponavlja arhivirane mrlje, te ih potom pažljivo sortira u formalne kategorije. Tematizirajući mrlju kao nešto nepoželjno u društvu koje teži uređenosti i kontroli, umjetnica joj tako na stvaran ali i subverzivan, metaforički način odaje počast i daje pravo na postojanje.

Izložbom koja će se iduće godine održati u Galeriji Muzeja suvremene umjetnosti, MSU iskazuje povjerenje njezinom daljnjem radu kojega će nastaviti kontinuirano pratiti.”

Umjetnički kolegij Galerije Kranjčar u sastavu: Vanja Babić, Đorđe Jandrić i Mladen Lucić, dodijelio je Nagradu Galerije Kranjčara, koja uključuje samostalnu izložbu u Galeriji Kranjčar,Jeleni Lovrec za rad Mein Kulturkampf: akcija kotlovina.

Obrazloženje:
“U projektu Mein Kulturkampf Jelena Lovrec na zanimljiv i društveno nadasve osviješten način problematizira aktualan položaj kulture u Hrvatskoj. Kupujući jedan kvadratni metar zemljišta diljem Hrvatske za potrebe kulture , autorica na ironičan i nedvosmislen način ukazuje na nimalo zavidan položaj što ga kultura trenutno zauzima u našemu društvu, ali istodobno i pridonosi izravnom uključivanju šire zajednice u procese stvaranja odnosno konzumiranja kulturnih sadržaja. Bivši vlasnici kvadratnoga metra zemljišta i dalje, naime, ostaju njegovi korisnici, ali sada isključivo u kulturne svrhe. Mein Kulturkampf primjer je lucidno osmišljena umjetničkog aktivizma, koji svojom ležernom ozbiljnošću te interaktivnim karakteristikama dojmljivo i uvjerljivo propituje društvenu utemeljenost kulture kao osnovna uvjeta njezina opstanka i razvoja.”

Nagradu Ljevaonice umjetnina Ujević, koja uključuje sponzorstvo lijevanja 1/2 m2 razvijene površine umjetničkog/ih djela u bronci, dobila je Josipa Stojanović za rad Autoportret.

Obrazloženje:
“Josipa Stojanović u radu Autoportret panoptičkim pogledom promatra svijet oko sebe te mu se nastoji prilagoditi i realizirati svoj potencijal bez negativnih reakcija na okolinu, ali i bez potrebe za izbjegavanjem ili potiskivanjem vlastitih potreba.”

Na inicijativu anonimnog filantropa, dodijeljena je i Nagrada Iva Vraneković – umjetnik umjetniku. Nagrada uključuje iznos od 10.000 kn i samostalnu izložbu u Galeriji Karas. Nagrađenu umjetnicu odabrao je žiri u sastavu: Tomislav Buntak, Nikola Albaneže, Vladimir Dodig Trokut i anonimni filantrop. Dobitnica je Marija Matić za rad Maleni.

Obrazloženje:
“Poruka anonimnoga filantropa:Ekspresija biološke i intelektualne mladosti ostaje i dalje nenadmašna himna o ljepoti života i dometa njene kreativnosti. S protokom linearnog vremena stigli smo do 34. salona mladih, 150. godišnjice HDLU-a, te 5. godišnjice ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju. Ovom prilikom i na ovom mjestu dozvolite mi da citiram misao Nobelovca Gabriel Garcia Marquez koja će biti inkorporirana kao slogan u budući logo nagrade Iva Vraneković – Umjetnik umjetniku, za čije vizualno rješenje će najesen biti raspisan natječaj preko HDLU-a. Slogan glasi: “Naučio sam da čovjek ima pravo gledati čovjeka odozgo samo onda kad mu pomaže da ustane.”

U nizu od 6 radova i jedne skulpture autorica je izrazito svježom ekspresivnošću prikazala djecu, a kroz njihova lica i govor tijela, ostvarila je čitav raspon uvjerljivih emotivnih iskaza.” (Nikola Albaneže)