Skip to content

Kako nastaje arhitektura bez forme – predavanje

Fokus predavanja tri su zadarske adaptacije arhitektonskog ureda Ab Forum predstavljene u izdanju Oris+, koji je izašao početkom ožujka ove godine, i projekt muzeja u Biogradu na Moru

U četvrtak, 10. svibnja 2018., u 18 sati u Oris Kući arhitekture održat će se predavanje arhitekata Ive Letilović i Igora Pedišića pod nazivom Kako nastaje arhitektura bez forme.

O adaptacijama

Intervencija unutar i na spomeniku kulture, bilo da je on dio zaštićene cjeline ili pojedinačno kulturno dobro, zapravo je stvaranje arhitekture lišene forme. Forma već postoji, a zadaća arhitekta jest useliti unutar nje program koji joj je najčešće stran i koji nikada nije bio u njoj planiran, ubaciti novi život u već postojeće izgrađeni okoliš. Posljedično se mijenjaju metode projektiranja i gradnja je samo jedna od mogućnosti. Projektira se dodavanjem, ali i oduzimanjem, projektira se programom, procesima, komunikacijama, pravilnicima, zakonima i instalacijama. Projekt nastaje na rubu, točno negdje između konzervatorskog pravila vremenskog slijeda povijesnih stilova i usmjerenja, koji bi na svakom spomeniku trebali ostati čitljivi, i novog sadržaja zajedno sa svim zahtjevima koje suvremenost traži.

Tri realizacije i jedan projekt primjer su različitog stanja i karaktera zatečenog spomenika na kojem se intervenira ali i različitih programskih zahtjeva, što mijenja smjer, stupanj i senzibilitet arhitektonske intervencije.

Kneževa palača ima svoj očuvani materijalni i prostorni integritet, klasicističku čistoću i mirnoću, za razliku od Providurove palače gdje arhitektonska intervencija silom prilika nadjačava vrlo slabe povijesne konstrukte, probija iz zatečene forme i stvara njenu ekstenziju.

Palača Cedulin je povijesna krhotina u doslovnom smislu riječi koja traži intenzivniju intervenciju, ugradnju nove unutar forme stare kuće, i posljedično pojavnost iznutra nije identična pojavnosti izvana.

Mali arsenal je zadržao svoj minimalistički volumen uz konzervatorsku sanaciju dok arhitektonska intervencija počiva na multimediji. Zatečeni prostor očišćen od povijesnih naslaga pruža okvir za stvaranje iluzije koja se izmjenjuje s njegovom sirovom pojavnošću u ritmu koji provociraju posjetitelji.

Muzej u Biogradu na Moru je izvorno zgrada suda nastala u drugoj polovici 19. stoljeća bez ikakvih povijesnih odlika ili makar stilskih naznaka, a projektom se čisti cijela nutrina kuće i ubacuje čelični konstrukt, štiva broda, koja ponovno prima blago s potopljenog broda iz doba renesanse, koji je plovio na relaciji Venecija Istanbul.

Iva Letilović
Diplomirala 1997. na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Godine 2003. osniva ured s Moranom Vlahović u kojem djeluje do 2007. Od 2007. surađuje s arhitektom Igorom Pedišićem. Od 2002. do 2006. asistentica je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Od 2007. predavačica, a potom I docentica na Građevinsko-arhitektonskom fakultetu u Splitu. Aktivno je prisutna na arhitektonskoj sceni s nizom realizacija, natječaja, izloži I projekata. Dobitnica je niza strukovnih nagrada u Hrvatskoj i inozemstvu.

Igor Pedišić
Diplomirao na Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 1978. i na istom fakultetu pohađao poslijediplomski studij. 1992. osniva vlastiti arhitektonski ured. Na Filozofskom fakultetu u Zadru od 1984. do 1986. godine predaje Dizajn i vizualne komunikacije na Katedri za povijest umjetnosti. Od 2007. godine surađuje s Ivom Letilović. Dobitnik je brojnih stručnih priznanja.