Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, akademski slikar Goran Petrač (rođen je u Ludbregu 1961.g, diplomirao je na zagrebačkoj ALU u klasi prof. Jordana 1985.g, izlagao na brojnim izložbama) proteklih se dana predstavio s novom samostalnom izložbom u Muzeju Mimara
Razgovarao: Miroslav Pelikan
Gospodine Petrač, nedavno ste izložili u Muzeju Mimara „PUTOVANJE U SLIKARSTVO“. Što ste izložili?
Prvo pitanje je toliko jednostavno, uobičajeno ,upotrebljavano, a u stvari je vrlo složeno pitanje sa sadržajem mnogih pitanja. Moj jednostavan odgovor mogao bi biti ,- izložio sam slike, ulja na platnu srednjih i velikih formata, sa motivima zavičajnoga krajolika. Odgovor ne prestaje pojednostavljenom opisnom rečenicom, već traži nastavak ka naslovu izložbe Putovanje u slikarstvo.
Već sam naziv otvara pitanja, o kakvom se putovanju radi?
Putovanje u slikarstvo je osobni odnos spram života sljubljenog sa odabirom načina i metode izraza. Riječ je o odabiru slikarstva ,a ne koncepta slikarstva ili slikarstvu koncepta, čistoj štafelajnoj slici. Putovanje kroz sve izme, pravce,trendove,konceptuale,revolucionarne pomake u bijelo bijeloga,u ništa.
Izložili ste veće formate spec ifičnih, imaginarnih pejzaža.
Krajolik koji slikam izgleda poput imaginarnog no svoj temelj nosi duboko u realnosti okruženja prirode. Pojavno i ono jasno što nas okružuje,nema potrebe prenositi u slikarski medij,već ga snažno izbaciti iz vlastite nutrine. Doživljaj koji stvaramo još u djetinjstvu i on raste i sazrijeva, dobiva svoj oblik,do kojeg dolazimo traženjem i upotrebom medija slikarstva,svim dostupnim sredstvima koja nam je donijela povijest,suvremenost i sadašnji trenutak.
Može se govoriti i o krajolicima duše.
Krajolici duše ili duša krajolika, zapravo su naslikani autoportreti,samo ne sadrže odraz u ogledalu već se prostorno šire bojom,potezom,gestom.
Osobitost ovoga ciklusajest i njegov brzi nastanak u nekoliko proteklih mjeseci.
Pitanje brzine nije relevantno,već kvalitetnog naboja u određenom trenutku. Spajanjem i kontrolom jasnih,odlučnih slikarskih postupaka nastaje slika. Slika koja zrači energijom koja se prenosi na promatrača. Slika je uspjela ukoliko promatrač ,ljubitelj slikarstva osjeti taj energetski naboj.
Svakako valja istaknuti iznimno snažan, eruptivni kolor.
Moj početak vezan je za slikarstvo reducirane palete, motivi i izvedba bili su gotovo u monokromnim registrima boje, sa pastoznim nanosom i kolorističkim akcentom. Slikarskim sazrijevanjem,a do njega je dolazilo postupno,jer sam slikarstvu pristupio kao vokaciji,tražeći osobni put otvaram boju. Jaki kolorit ,me u konačnici potpuno preuzima,popraćen gotovo reljefnim namazima,kojima želim postići dodatnu senzaciju slike.
Prednosti i mana rada, slikanja, recimo u Ludbregu.
Akademski sam se obrazovao i dobar dio života i rada proveo u Zagrebu,da bi se nakon dvadeset godina vratio u rodni grad. Za samo slikarstvo, slikaru je svejedno gdje stvara,drugo je pitanje okruženje i tržište. Kontakte sa Zagrebom kao kulturnim središtem sam održavao javljajući se izložbama u povremenim intervalima. Zadovoljan sam radom i ritmom u malom gradu, gdje sam uronjen u pejzaž koji me inspirira , puni energijom,te duhovnošću prisustva krvi Kristove koja me inspirirala u oslikavanju svetišta i Zavjetne kapele Hrvatskog sabora.
Što je trenutno novo u atelijeru?
Novi je sam atelijer,koji sam konačno u ovim godinama uredio, osiguravši si konačno pristojne uvijete za rad. Prednost je što se nalazi pokraj moje kuće. Solidni uvjeti rada potaknuli su me da slikam više,jače i bolje,što se ,nadam se ,moglo primijetiti i na izložbi u Mimari.
Planovi, izložbe, monografija…?
Planova uvijek ima, trenutno radim na nekoliko razina, pokušavajući probiti ulazak u neku od značajnih galerija u Europi,SAD-u, ili Istoku. Do sada sam uspio sudjelovati na Bienallu slikarstva u Rimu gdje sam bio i nagrađen kao jedan od nekolicine najuspješnijih izlagača . U planu je izložba u Švicarskoj, te još jedna ili dvije samostalne u Rimu. Gotova mi je priprema za knjigu crteža, a polako priprem i izdavanje nove knjige, nakon opsežne monografije o mom radu iz 2014.god. Sadržavala bi recentne radove,slikane danas i one sutra.