U Kloštar Ivaniću predstavljanje etnografske mape „20. godina vjernosti tradiciji i zavičaju“

1.naslovnica mape

Recenzija za KUD Kloštar iz Kloštar Ivanića

1.naslovnica mapeTradicijski obredi, osobito narodna nošnja, tradicijska glazbala i ples šireg kloštranskog zavičaja, moramo priznati, vrlo su malo istraživani, prezentirani i publicirani.

Tek malobrojni zapisivači, stručnjaci-etnolozi, književnici, folkloristi kao i ostali zaljubljenici u baštinu, rijetko, skromno i sporadično su bilježili vrijednosti pučkog načina života, kao i njihovu duhovnu, te materijalnu ostavštinu.

Usmena predaja koja djelomično živi u svakodnevnom životu Moslavaca, u posljednjih nekoliko desetljeća, omogućila je vrijednim članovima mjesnog KUD-a Kloštar iz Kloštar Ivanića, oživljavanje obreda i običaja vezanih uz pjesmu, ples, te tradicijsku odjeću, kao i uočavanje razlika svakodnevnog, obrednog ali i blagdanskog ruha. Predstavljaju se na brojnim susretima, smotrama, izborima originalnosti i drugim priredbama mjesnog, regionalnog i državnog izričaja.

Velika je zasluga u očuvanju nematerijalne baštine u osnivanju Ogranaka Seljačke Sloge, koja je tridesetih godina 20. stoljeća uspjela prepoznati kulturne vrednote sela u njihovu najčišćem obliku i tako pružiti vjernu sliku njegovih kulturnih težnji. Istodobno je selu dovela u svijest važnost i značenje te njegove kulturne djelatnosti. Seljačka kultura je odraz i izraz posve određenih uvjeta života, rada i odnosa u selu. Ovi se s vremenom nužno mijenjaju, a naročito u našim danima, gdje se razni utjecaji ispoljavaju u sve većoj mjeri. S time se nužno mijenjaju i pojedine kulturne vrednote, sam odnos seljaka prema njegovoj kulturi. To priznaje i sama Seljačka Sloga, ističući, da su se u svim krajevima nastojale pronaći najstarije pjesme i nošnje, najstariji oblici, bez kasnijih stranih utjecaja. No, činjenica, da takvi noviji, nečisti oblici postoje, dokazuje, da se radi o jednom procesu, koji se doduše može kanalizirati, donekle usmjeriti, ali se ne može zaustaviti.

Organizirani glazbeni život Kloštar Ivanića unosi u selo veoma različite glazbene pojave – od onih koje treba zbog određenih razloga naučiti, zatim onih koje dolaze iz drugih sredina i rado se prihvaćaju zbog svoje dopadljivosti (premda su ponekad prilično upitne vrijednosti i sadržaja), do novih pjesama koje su nastale u seoskoj, lokalnoj sredini – pa sve do izvanredno vrijednih primjera iz vrlo starih slojeva lokalne folklorne glazbe.

Danas, moramo priznati da je mjesni KUD Kloštar iz Kloštar Ivanića, preuzeo vodeću ulogu čuvanja i prenošenja glazbene tradicije, narodnih običaja, ulogu i značenja tradicijskog ruha, vjerovanja i običaja budućim generacijama. Ne samo da je njeguje i prezentira, već raznim izložbama, revijama originalnosti i autohtonosti, publikacijama i nosačem zvuka „Volim milo, ma siroče bilo“ trajno je sačuvao vrijednostima folklorne baštine Moslavine.

Slavica Moslavac, prof., ravnateljica Muzeja Moslavine Kutine, etnologinja i muzejska savjetnica