Skip to content

K održivom i poštenom zajedničkom europskom sustavu azila

Europska komisija danas 4. svibnja predstavlja prijedlog reforme zajedničkog europskog sustava azila. Taj se prijedlog zasniva na stvaranju poštenijeg, učinkovitijeg i održivijeg sustava raspodjele podnositelja zahtjeva za azil među državama članicama

European Commission 1

Osnovno načelo ostaje isto: tražitelji azila trebali bi podnijeti zahtjev za azil u prvoj državi u koju uđu, izim ako im se obitelj nalazi u drugoj državi. Međutim, novim mehanizmom pravednije raspodjele osigurat će se sustav azila takav da se nijedna država članica bezrazmjerno ne optereti. Današnji prijedlozi uključuju i pretvaranje postojećeg Europskog potpornog ureda za azil (EASO) u punopravnu agenciju Europske unije za azil kao odraz njegove pojačane uloge u novom sustavu uz jačanje Eurodaca, baze podataka EU-a s otiscima prstiju, zbog boljeg upravljanja sustavom azila i rješavanja pitanja nezakonite migracije.

Prvi potpredsjednik Frans Timmermans izjavio je: Zbog boljeg upravljanja migracijama nužno je djelovati na više područja, djelotvornije upravljati vanjskim granicama, bolje surađivati s trećim državama, zaustaviti krijumčarenje ljudi i preseliti izbjeglice izravno u EU. Znamo i da će ljudi nastaviti pristizati na naše granice i tražiti azil. Morat ćemo osigurati zaštitu svima onima kojima je potrebna. Istodobno, tijekom ove krize vidjeli smo kako je zbog nedostataka u postojećem sustavu, koji nije predviđen za ovakve situacije, nastalo nevjerojatno veliko opterećenje za manji broj država članica. To je ono što ne možemo ignorirati: kad se jedna država članica nađe pod prevelikim opterećenjem, moramo solidarno i pošteno podijeliti odgovornost unutar EU-a. Današnjim prijedlogom namjeravamo to osigurati.

Povjerenik za migracije i unutarnje poslove Dimitris Avramopoulos izjavio je: Ako smo štogod naučili iz aktualne izbjegličke krize, to je da status quo našeg zajedničkog europskog sustava azila nije rješenje. Došao je trenutak da reformiranjem zaživi pravedniji sustav, koji će se temeljiti na zajedničkim pravilima i pravednijoj podjeli odgovornosti. Uz predloženu reformu dublinskog sustava, jačanje Eurodaca i pretvorbu EASO-a u pravu europsku agenciju za azil, danas poduzimamo bitan iskorak u pravom smjeru uspostavljajući strukture i alate na europskoj razini potrebne za sveobuhvatan sustav otporan na buduće promjene. Sve napore usmjerit ćemo na suradnju s Europskim parlamentom i državama članicama. Te prijedloge moramo ostvariti čim je prije moguće.

Današnji prijedlozi dio su prvog skupa zakonodavnih prijedloga Komisije u kontekstu velike reforme zajedničkog europskog sustava azila, kako je navedeno u Komunikaciji Komisije od 6. travnja 2016. Svrha te reforme je osmisliti srednjoročni odgovor na buduće migracijske izazove. Postojeća dublinska pravila i dvije odluke o žurnom premještanju u međutrenutku nadalje se primjenjuju, a Komisija će ih primjenjivati u najvećoj mogućoj mjeri.

Reforma dublinskog sustava

Pravila EU-a za utvrđivanje koja je država članica odgovorna za rješavanje svakog pojedinog zahtjeva za azil (tzv. dublinski sustav) nisu osmišljena za osiguravanje održive podjele odgovornosti diljem EU-a i pravodobne obrade zahtjeva. Današnjim prijedlogom dublinski će sustav postati transparentniji i njegova će se djelotvornost povećat, ali i sigurniji će biti i mehanizam za rješavanje nastanka nerazmjernog opterećenja u sustavima azila država članica. Novi sustav osmišljen je zato da bi bio pošteniji ali i kako bi kao sustav bio otporniji na pritiske. Novim sustavom osigurat će se brzo utvrđivanje odgovornosti država članica za razmatranje zahtjeva za azil, i osiguranje zaštite onima kojima je potrebna ali i obeshrabrivanje sekundarnih kretanja (zbog podnošenja zahtjeva za azil u više država članica).  

Novi elementi uključuju:

  • Pošteniji sustav zasniva se na solidarnosti: s korektivnim mehanizmom za pravedniju raspodjelu. Novim će se sustavom automatski ustvrditi koja država rješava nerazmjeran broj zahtjeva za azil na osnovu njezine veličine i bogatstva. Ako jedna država primi nerazmjeran broj u odnosu na taj referentni udjel (više od 150 % utvrđenog referentnog broja), svi budući tražitelji azila koji uđu u tu državu premjestit će se unutar EU-a nakon provjere prihvatljivosti njihovih zahtjeva (neovisno o njihovu državljanstvu), sve dok se broj zahtjeva ne smanji ispod te razine. Država članica imat će mogućnost na odrđeno isključit se iz preraspodjele. U tom će slučaju morati za svakog tražitelja azila za kojeg bi u suprotnom bila odgovorna u okviru mehanizma za pravednu raspodjelu pridonijeti solidarnim iznosom od 250 000 EUR državi članici kojoj se dodijeli taj tražitelj azila.

  • Mehanizam kojim se uzimaju u obzir i napori u pogledu preseljenja: mehanizmom za pravednu raspodjelu uzet će se u obzir i napori države članice u pogledu preseljenja onih kojima je potrebna međunarodna zaštita izravno iz treće države. Time će se uzeti u obzir bitište kojima se nastoje uvesti zakoniti i sigurni putovi u Europu.

  • Učinkovitiji sustav: s kraćim rokovima za slanje zahtjeva za premještanje, primanje odgovora i provedbu premještanja tražitelja azila iz jedne u drugu državu članicu i s ukidanjem prebacivanja odgovornosti.

  • Obeshrabrivanje zloupotreba i sekundarnih kretanja: s jasnijim pravnim obvezama za tražitelje azila, uključujući obvezu ostanka u državi članici odgovornoj za razmatranje njihovih zahtjeva, zemljopisnim ograničenjima za materijalne koristi od prihvata i razmjerne posljedice u slučaju nepoštovanja obveza.

  • Zaštita najboljih interesa tražitelja azila: s boljim jamstvom za maloljetnike bez pratnje i uravnoteženim proširenjem definicije članova obitelji

UK i Irska nisu obvezne sudjelovati, pa već same utvrđuju razinu s koje žele sudjelovati u tim mjerama a koje su u skladu s relevantnim protokolima koji su priloženi Ugovorima. Ako ne odluče sudjelovati, na njih se nastavljaju primjenjivati pravila koja se trenutno primjenjuju u skladu s Ugovorima.

Pojačavanje Eurodaca

Kako bi podržala praktičnu primjenu reformiranog dublinskog sustava, Komisija predlaže i prilagodbu i jačanje sustava Eurodac i proširenje njegove namjene zbog pojednostavnjenja povrata i učinkovitijeg rješavanja pitanja nezakonite migracije. Tim prijedlogom proširit će se područje primjene Uredbe o Eurodacu i uključiti mogućnost da države članice pohranjuju i pretražuju podatke o državljanima trećih država ili osobama bez državljanstva koji nisu podnositelji zahtjeva za međunarodnu zaštitu i za koje je utvrđeno da nezakonito borave u EU-u, kako bi se te osobe mogle identificirati za potrebe vraćanja i ponovnog prihvata. Trabaju biti potpuno u sukladu s pravilima o zaštiti podataka, pritom će se prijedlogom državama članicama omogućiti da i u Eurodac pohranjuju veći broj osobnih podataka kao što su imena, datumi rođenja, državljanstva, identifikacijski podatci ili putne isprave uz prikaze lica pojedinaca. Povećanjem broja informacija u tom sustavu nadležnim tijelima za imigracije i azil omogućit će se jednostavna identifikacija nezakonitih državljana trećih država ili tražitelja azila pa ta tijela više ne će morati zasebno zatražiti informacije od druge države članice, što trenutno trebaju činiti.

Ustroj agencije Europske unije za azil

Na temelju prijedloga postojeći Europski potporni ured za azil (EASO) pretvorit će se u djelotvornu pravnu agenciju Europske unije za azil, kojoj će mandat i zadatci biti prošireni na rješavanje svih strukturskih nedostaka koji se pojave u primjeni sustava azila EU-a.

Jedan od glavnih novih zadataka te agencije bit će upravljanje referentnim brojevima zbog primjene mehanizma za pravednu raspodjelu u okviru novog dublinskog sustava. Agencija će biti zadužena i za osiguranje veće usklađenosti u ocjenjivanju zahtjeva za međunarodnu zaštitu diljem Unije, jačanje praktične suradnje i razmjene informacija među državama članicama ali i promicanje zakonodavstva Unije i operativnih standarda u pogledu postupaka azila, uvjeta prihvata i potreba za zaštitom.

Kao što je Komisija predložila 15. prosinca 2015. u kontekstu Europske agencije za graničnu i obalnu stražu, proširit će se uloga i funkcije agencije za azil u pogledu operativne i tehničke pomoći. To će uključivati mogućnost raspoređivanja sastava za potporu u pitanjima azila iz pričuve stručnog osoblja, koja će se sastojati od najmanje 500 stručnjaka iz država članica i stručnjaka koje imenuje agencija. Izim toga, stvorit će se kapacitet za pružanje operativne i tehničke pomoći u slučajevima nerazmjernog pritiska na određenu državu članicu zbog kojeg se sustavi azila i prihvata te države članice nalaze pod iznimno velikim opterećenjem kojeg je potrebno žurno riješiti.

Kontekst

Europska komisija 6. travnja 2016. objavila je komunikaciju kojom je pokrenut postupak reforme zajedničkog europskog sustava azila. U toj su komunikaciji predstavljeni:

  • mogućnosti za pravedan i održiv sustav raspodjele podnositelja zahtjeva za azil među državama članicama,

  • daljnje usklađivanje postupaka i normi u području azila kako bi se ujednačili uvjeti u cijeloj Europi i tako smanjio utjecaj čimbenika koji privlače podnositelje zahtjeva sa svrhom smanjenja sekundarnih kretanja

  • ali i jačanje mandata Europskog potpornog ureda za azil (EASO).

Današnji paket prvi je bitan iskorak pri sveobuhvatnoj reformi zajedničkog europskog sustava azila. Kako bi se osigurala cjelovita reforma svih dijelova sustava azila EU-a, uslijedit će druga faza zakonodavnih prijedloga za reformu Direktive o postupcima azila, Direktive o kvalifikaciji i Direktive o uvjetima prihvata.

Europska komisija 13. svibnja 2015. predložila je dalekosežnu strategiju u obliku Europskog migracijskog programa za odgovor na neposredne izazove trenutne krize i za stvaranje instrumenata EU-a za uspješnije srednjoročno i dugoročno upravljanje migracijama u područjima nezakonitih migracija, granica, azila i zakonitih migracija.

Već su donesena tri provedbena paketa u okviru tog Programa: 27. svibnja9. rujna i 15. prosinca 2015.

Dodatne informacije

Pitanja i odgovori: Reforma zajedničkog europskog sustava azila

INFORMATIVNI ČLANAK: Reforma dublinskog sustava

Uredba o utvrđivanju kriterija i mehanizama za određivanje države članice odgovorne za razmatranje zahtjeva za međunarodnu zaštitu koji je u jednoj od država članica podnio državljanin treće zemlje ili osoba bez državljanstva (preinaka)

Uredba o agenciji Europske unije za azil i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 439/2010

Uredba o uspostavi sustava „Eurodac” (preinaka)

Komunikacija: Prema reformi zajedničkog europskog sustava azila i proširivanju zakonitih mogućnosti za dolazak u Europu