Pavic Tijana B 01Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja:

Tijana Jana Pavić:
ARHEOLOGIJA DOŽIVLJAJA
samostalna izložba fotografija

otvorenje/apertura:
subota/sabato, 29. VIII. 2015. u 20.00 sati, Gradska galerija Fonticus Grožnjan
Kustos projekta: Eugen Borkovsky.

foto-galerija

Tijana Jana Pavić: ARHEOLOGIJA DOŽIVLJAJA

Proces počinje bez nakane, promatranjem. Autorica pronalazi/primjećuje motiv kao gotov artificijelni predmet i situaciju u eksterijeru. Nastavak se odigrava kadriranjem i bilježenjem fotografskim medijem. Tijana Jana Pavić predstavlja se s dvije serije radova. Ona podastire kolekcije, dva niza od kojih je svaki oblikovno isti, ali koloristički različit. Oba su određena urbano. U prvom nizu zadovoljava ju usmjeravanje objektiva prema detalju, a u drugom slučaju istražuje motiv kao pejzažnu situaciju. Iako obje serije na prvi pogled doživljavamo kao kompjutorski manipulirane, jedan niz to nije. Ukupno, ove radove doživljavamo kao dva višedijelna rada. Oni predstavljaju dvije serije autorski predstavljenih zanimljivih plasmana isječaka realnosti.

Prvi rad, likovna i smislena cjelina sastavljena od devet segmenata, donosi pomalo mistificirane situacije. Na svakom pojedinom segmentu nalazimo dva obla, okrugla oblika u suodnosu: jedan je veći, a drugi manji. Mijenjaju se njihovi tonaliteti i intenziteti pa nam se čini kao da je ista fotografija obrađena nekim kompjutorskom programom. Dojam je da okrugle forme same emaniraju svjetlost iznutra. Zapravo se radi o kadriranim isječcima svjetlećih tijela. Autorica ne sakriva kabel niti kamuflira pozadinu scene. Svi elementi ostaju na bilješci. Tijana navodi u opisu kako doživljava svjetleća tijela, koja imaju program koji mijenja boje svjetlosti, „…poput mjehurića sapunice…”. Autorica je zarobljena ovom igrom promjene intenziteta i tonova, a time i idejom predmeta. Autorica se poigrava promatračevom percepcijom jer od prozaičnog predmeta čini artističku kolekciju čiji segmenti, postavljeni u grupu ili niz, izazivaju zanimanje.

Druga cjelinu čini niz fotografskih radova primijećenih i zabilježenih u eksterijeru. Tijana Pavić fotografira običnu ulicu, koja je očito, zbog nedostatka gustog prometa, u nekom mirnijem djelu veće urbane cjeline. Ovaj, sasvim prozaičan motiv autorica mutira, obrađuje kompjutorskom tehnologijom. Promjene se baziraju na izmjenama (intenziteta) boja detalja. Ovaj niz fotografija možemo postaviti u slijed na više načina. Ovdje ih predstavljamo pretpostavljajući tijek bilježenja i obrade: od primjećivanja do koloristički najspektakularnije verzije motiva. Čini se kao da autorica na prvoj fotografiji, u nekom osobnom napornom momentu primjećuje monotonost ulice kojom, moguće, svakodnevno prolazi. Ulica ima boju asfalta i nogostupa te zaprljanih ostataka snježnih oborina. Na kolniku su automobili koji svi imaju gotovo identične crvene žmigavce i, unatoč ostacima snijega na kolniku, djeluju oprano. Iza svega zapažamo red kuća koje su sve obojene u crvenu boju različitih tonova i intenziteta. Tako je na toj fotografiji kolor najbliži realnom stanju. Autorica na fotografijama koje slijede znatno mijenja intenzitet boje pa time i doživljaj. Slijedi izdvajanje detalja i poigravanje mogućnostima izmjene boja kompjutorskim programom. Tako, u jednom trenutku pločnik postaje žut a ulica ružičasta ili su pločnik, kolnik i fasade intenzivno plave. Svojevrsni vrhunac, a ujedno i kraj niza, bila bi fotografija na kojoj su svi elementi, osim zaprljanog snijega i karoserija niza automobila intenzivno ružičaste, pink boje.

Pavic Tijana B 03Autoricu fascinira tehnološka inovacija, ali ona zapaža i monotonost ulice, urednost/neurednost okruženja, promjene godišnjih doba. Mladoj autorici ovdje ideja eksperimenta igra ulogu bez obzira na podsvjesne preslike osobnog stanja/stava. Možda je ovo više igra nego ispovijed, no rezultati izazivaju pažnju svojom znakovitošću.

Ovi fotografski radovi progovaraju o situacijama u vremenu u kojem i autorica i mi živimo. Promatrajući ova dva rada javlja se misao kako nesigurnost postojanja oduvijek biva kompenzirana određivanjem osobnog smisla i osobnog prostora. Kutak pod suncem ima dva orijentira: psihološki i fizikalni. Fizikalno, pojam znači kvadraturu prostora. Psihički, posjedovanje određenog prostora, unosi ideju sigurnosti. Ovo je tradicionalni poželjni pristup. Postoji i nomadski pristup kojemu više nisu potrebne olakšice. On se ostvaruje mijenjanjem i prilagodbom datostima trenutka. Pitanje identiteta pitanje je suvremenog svijeta. Jedan od problema nomadskih duša su administracije. Iako države u suvremenom smislu postoje tek dvjestotinjak godina, ta podjela svjetskog pučanstva, činovnicima daje pravo na segregacije. Jasno je da ne postoje etnički čiste nacionalne države, no stanovnici se huškaju, direktno ili indirektno, na nesnošljivost prema drugima. „Navučeni smo” na nacionalne identitete koji nikada nisu poslužili za nešto dobro. Stvoreno napeto stanje pothranjuju religije i kapital kao razlog za podjelu, a sve u svrhu gramzivog, ali administrativno legaliziranog stjecanja profita. Nacionalna pregrijanost uzrokuje žrtve. Kao što su se nekada pod krinkom religije vodili vjerski ratovi, sada se vode nacionalni ratovi. Kad se bolje pogleda, uvijek se kao krivac otkrije prikriveni materijalni interes.

Ova fotografska promišljanja recentnog vremena Tijane Pavić, govore kako joj je motiv potreban kao polazište, kao poprište na kojem može izgovoriti osobno. Ona je svjesna problematike fotografskog medija. Još je Walter Benjamin ukazao kako je fotografija u povijest oblika unijela dramatične promjene kreacije i recepcije. Danas svatko može napraviti korektan fotografski rad. Često smo svjedoci fotografskih izložbi koje plasiraju već viđene motive. Autori se trude biti začudni ili dekorativni. Oponašaju se Bresonovski modeli, Benetonove provokacije… Insinuira se arheologija viđenog kroz crno-bijele ili u sepiju kamuflirane radove. Brka se atraktivan dokument s umjetničkom fotografijom. Voli se fotografija koja prikazuje. No, pred nama nije ništa od ovog. Ovo je izložba na kojoj je fotografska tehnologija samo medij za izgovor oniričke impresije.

Čini se da autorica iskreno ocrtava situaciju u kojoj se nalazi: otvorene prostore mogućnosti koje već zasjenjuje iskustvo. Ona kontinuirano otvara nova, slobodna, ali i odgovorna činjenja unutar nepredvidivih područja kreativnog. Neko čvrsto određenje rezultata ovih nizova koji su pred nama zapravo je suvišno. Tijana Pavić nudi promišljanje o prevrednovanju stvari po obliku i po smislu. Strategija ovog projekta signira odnos „bijele kocke” i osobnog doživljaja. Autorica u neutralni prostor, koji je u pravilu neovisan i izdvojen od vanjskih faktora, uvodi komentare dviju situacija. Jedna je detalj osobnog prostora, a druga je problematiziranje javnog prostora. Ona provjerava neutralnost/definiranost prostora. Galerija je realna, osjećaj je irealan. Ili obrnuto? U ovom slučaju, galerija postaje umjetničin prostor provjere.

Eugen Borkovsky, VIII. 2015.

Pavic Tijana B 04Tijana Jana Pavić: In my family we are all artists and my artistry started when I went from doodling to being in the Arts program at Central Technical School grade 10 and the reason for getting in was for my photography. Being grown into the art scene always helping my father out at his gallery OUT/AUT, he had introduced me to a different light using the camera to build my love for it today. As I started to shoot and learn basic editing skills and built the confidence in my work as being a nature photographer and the photographer for my father’s gallery along with different styles, I show that I am passionate and confident in my median. Where I really came to grow into photography is after getting my first camera we went to a trip to Europe and the goal was to take photos of all and everything around me, the places I had traveled was to Venice, Italy to see the Venetian Biennale show and then I was off to Belgrade, Serbia and also Croatia. Those places sparked creativity for me as I had come back from the trip. I continued to do more and started being apart of group shows: Out Aut of Contact festival, 2012 / 2013, 2015 SUMEX (summer exhibition) 2012 / 2013 / 2014 along with the X-Mas show 2013 / 2014, Lawrence Park Community Church Art fair 2014/2015 and many more to come…

 

GROŽNJAN Grad umjetnika 1965 – 2015 GRISIGNANA Cittá degli artisti

Leave a Reply

Your email address will not be published.