Otvorenjem izložbe HOD PO RAMPI umaška fotografska galerija GRIN suvereno je dokazala opravdanost neprestane potrage za inovativnim metodama prezentacije suvremene umjetničke produkcije, kao i višestruke kreativne potencijale interakcije njenih tekstualnih, vizualnih i glazbenih sastavnica
Umjetnici: Tea Bičić (Labin), Sabina Damiani (EU), Galina Davydtchenko (Stockholm), Adriano Gon (Trieste), Fulvio Juričić (Pula), OPA Group (Skoplje), Vladimir Leben (Ljubljana), Antoni Maznevski (Skoplje/New York), Marijan Molnar (Zagreb), Julijana Kocanović Grubić (Pula), Zaneto Paulin (EU), Robert Sironić (Umag/EU), Bálint Szombathy (Budapest) & Ivona Verbanac (Labin)
ORGANIZATOR: GRIN Photo Gallery uz suorganizatore Gradsku knjižnicu Umag i Forum Tomizzu te medijsku i vizualnu potporu Egoist Artz & Partz produkcije
SELEKTOR, KUSTOS & POSTAV IZLOŽBE: Maja Briski, likovni kritičar, Art Director & grafički designer
PRODUCENT, PREPRESS & PRINT: Robert Sironić, fotograf & galerist MEDIA MANIPULATOR: Zaneto Paulin
Minuciozno planiran susret književnika, umjetnika i zainteresiranih promatrača započeo je sa „Silentiumom”, drugim stavkom kompozicije „Tabula Rasa” estonskog skladatelja Arva Pärta, koji je bio ključni inspirativni izvor talijanskom artistu Adrianu Gonu tijekom realizacije njegovog projekta Homo Crucis. Neven Ušumović, književnik i ravnatelj umaške knjižnice, pozdravio je prisutne i ukratko opisao prošlogodišnje aktivnosti simpozija FORUM TOMIZZA, kao i rezultate Međunarodnog književnog natječaja za kratku priču Lapis Histriae. Tema natječaja bila je Hod po rampi, a najbolje priče ukoričene su potkraj 2014. godine. Govoreći o sve većem broju sudionika natječaja, posebno je istaknuo sadržajne inovacije zbirke, primjerice odluku da se neke od najboljih priča prevedu i na ostale jezike (talijanski, slovenski ili hrvatski). Drugi segment susreta na rampi, Neven Ušumović rezervirao je za najavu nove teme književnog natječaja za 2015. pod nazivom CRNI RAD / LAVORO NERO / ČRNO DELO i predstavljanje novog žirija, koji sada čine Laura Marchig, Tea Tulić i Marko Sosič. Tulić i Sosič dali su svoj doprinos i ovom događaju s kratkim i nadahnutim izlaganjem o izazovnosti forme kratke priče. Proglašenje dobitnika nagrade Lapis Histriae 2015 najavljeno je za 22. svibnja 2015., na 16. FORUMU TOMIZZA u Umagu. Multimedijalni triptih nastavila je Maja Briski, kustos i art director likovnog segmenta HODA PO RAMPI, prezentirajući faze osobnih kreativnih istraživanja vezanih uz Tomizzu. Sve je započelo jednokratnim oblikovanjem vizualnog identiteta FORUMA TOMIZZA 2010. godine, da bi se u sljedećih pet godina, u procesu grafičkog oblikovanja izbora najboljih kratkih priča u knjigama LAPIS HISTRIAE, iskristalizirala ideja o integriranju dvije umjetničke prakse. Briski je izabrala skupinu umjetnika, ponudila im temu identičnu onoj kojom su se bavili književnici, te iskoristila reprodukcije njihovih radova najprije kao ilustracije za knjigu, a potom i za potrebe aktualne samostalne izložbe, kojom se kompletnom projektu otvaraju posve nove sadržajne, promotivne i strateške putanje. Na tome je tragu realizirana i jedna od pikanterija zbirke HOD PO RAMPI, za koju je, uz službeni omot s vizualnim rješenjem Julijane Kocanović Grubić iz serije “Zemlja”, otisnuto još osam omota različitih umjetnika u ekskluzivnoj nakladi od po tri signirana primjerka. Kolektivna art izložba HOD PO RAMPI prema odabiru selektora Maje Briski okupila je četrnaest umjetnika iz različitih zemalja. To su: Tea Bičić (Labin), Sabina Damiani (EU), Galina Davydtchenko (Stockholm), Adriano Gon (Trst), Fulvio Juričić (Pula), OPA Group (Skoplje), Vladimir Leben (Ljubljana), Antoni Maznevski (Skoplje/New York), Marijan Molnar (Zagreb), Julijana Kocanović Grubić (Pula), Zaneto Paulin (EU), Robert Sironić (Umag/EU), Bálint Szombathy (Budimpešta) i Ivona Verbanac (Labin). Predstavljanje umjetnika nazočnih na otvorenju potaklo je raspoložene posjetitelje na okupljanje oko njihovih radova, no istodobno se razotkrila još jedna protokolarna finesa kojom je iskazan respekt prema svim akterima otvorenja. Naime, za vrijeme promocije zbirke kratkih priča i članova žirija, svi su umjetnički radovi bili pokriveni neprozirnim listovima papira kako bi pozornost prisutnih bila u potpunosti usmjerena na literarni segment promocije. Isto se tako nakon toga intenzivirao i osjećaj poštovanja prema prisutnim umjetnicima koji su sami, jedan za drugim, otkrivali svoje radove i s pravom, bez mogućih okolnih vizualnih šumova, osiguravali svom nastupu punu pozornost promatrača. Prepuštajući riječ stvarnim zvijezdama eventa, Maja Briski najprije je predstavila Julijanu Kocanović Grubić, koja je nakon nekoliko uvodnih napomena o svom konceptu, izvela performans formirajući privremenu mobilnu instalaciju od iste nakupine zemlje koju je zabilježila i na vlastitim fotografijama. Adriano Gon donio je iz Trsta svoju magičnu verziju skulpture Homo Crucis zamrznutu u murano staklu, objašnjavajući s neskrivenom strašću glazbena izvorišta i multimedijske izvedbene varijante svog remekdjela. Sabina Damiani podijelila je s posjetiteljima svoje uspomene iz djetinjstva kada su familijarni posjeti i pokloni iz prekogranične Italije bili senzacija, te pojasnila na koji način ta iskustva ulaze u proces njezinog stvaranja pojedinačnih sklopova određenog vizualnog konteksta koji su, formulirani kroz virtualne kolekcije ili izlagačke opuse već postali autoričin prepoznatljiv trademark. Zaneto Paulin najprije je teatralno odjenuo bijele rukavice, otkinuo svoju fotografiju sa zida i stao pred okupljenu publiku kako bi je upoznao sa skrivenim detaljima svoga rada; taj nastup okončan je zaključkom da za cjelovito objašnjenje naziva njegove snimke “Marlboro Man In Chinatown” ne bi bila dovoljna kratka priča, nego barem omanji roman. Robert Sironić, u dvostrukoj ulozi galerista i izlagača, predstavio je izbor fotografija iz svog već poznatog ciklusa “Ne Qua Ne Là”, koje su nastale tijekom autorovih dugogodišnjih međugraničnih kretanja vijaduktima industrijske zone Trsta, uz opasku da je mogao “otići LÀ i vratiti se natrag QUA, a da uopće ne dotakne čvrsto tlo”. Nepretenciozni razgovor s umjetnicima završen je pozivom na zajedničko otkrivanje fotografija svih preostalih autora te premijernim prikazivanjem video zapisa Breaking Through / Probijanje, koji je za HOD PO RAMPI poslao čuveni mađarski umjetnik Bálint Szombathy. Riječ je o grotesknom performansu „zapišavanja granice”, koji je snimio njegov sin Art Rai Szombathy u lokalnom vlaku na relaciji Subotica-Segedin; riječ je o svojevrsnom protestu protiv dugogodišnje torture birokratske mašinerije koja ga je neumoljivo prisiljavala na besmislene prelaske srpsko-mađarske granice. Inovativnim režijskim postupkom kompletan je program i nakon više od sat vremena ne samo zadržao pozornost i gotovo filmski suspense, nego je i na domjenku uz regionalne gastro delicije nastavljena razmjena dobrih vibracija uz niz komplimenata na račun organizacijskih finesa kojim su predstavljeni raznoliki sadržaji HODA PO RAMPI. Između ostalog, apostrofirana je ležernost i lakoća međusobne komunikacije organizatora, članova žirija, umjetnika i posjetitelja koji su, bez ikakve potrebe za službenim prevoditeljima, opušteno koristili hrvatskim, talijanskim ili slovenskim jezikom. Artisti su pak bili neobično impresionirani, neki i šokirani protokolom izložbe koji im je omogućio da sami interpretiraju intelektualna izvorišta svojih umjetničkih postupaka, te da o njima čak i razgovaraju s gledateljima u realnom vremenu tijekom otvorenja. Štoviše, autorsko viđenje vlastitog rada i djela osigurano je za čitavo vrijeme održavanja izložbe jer je uz svaki umjetnički ciklus fotografija postavljen lepršavi ispis teksta koji je artist uz radove poslao kao prijavu za natječaj.
Spomenimo i zapažen kuriozitet vezan za postav estetski dominantnih grafika Fulvija Juričića čiji je likovni jezik između ostalog formuliran na kolažiranju otisaka originalnih tekstualnih matrica. Koristeći bez kompromisa svoj selektorski i kustoski autoritet, Maja Briski se i sama, nadahnuta osnovnim tematskim ugođajem izložbe, još za vrijeme njenog postavljanja upustila u radikalno preispitivanje stereotipa unutar vlastite struke. Postavljanjem fotografije (snimljene u Rojcovom ateljeu pulskog autora koji pritom pozira prigodno naoružan spomenutim “gumenim negativima” vlastite produkcije), preko njegovih grafičkih otisaka, istodobno je utisnula i osobni, finalni pečat u samo središte novonastale multimedijalne instalacije.
Iako će promotivni paket HOD PO RAMPI uskoro doživjeti još i nova uprizorenja (prije svega u Kopru i Trstu) koja će dodatno obogatiti njegov instrumentarij i proširiti mu medijsku vidljivost, izložbena premijera u fotografskoj galeriji GRIN, zaslužnoj i za tisak kompletne palete promotivnih materijala izložbe (posteri, pozivnice, “artoline”, katalog i autorske “fine art” fotografije), ostat će nezaobilazna bilješka u arhivi konstruktivnih kulturnih proizvoda realiziranih u alternativnim prostorima gdje osobne inicijative u harmoniji s institucijalnim potencijalima proizvode respektabilnu dodatnu vrijednost. Do idućeg kreativnog susreta očito nije daleko jer je novi književni, a pritom i likovni koncept CRNI RAD / LAVORO NERO / ČRNO DELO – već u punom pogonu. (Text iz arhive GRIN PHOTO GALLERY)
INFO BLOK
HOD PO RAMPI 2015 EXHIBITION intermedijalni događaj posvećen Međunarodnom književnom natječaju za kratku priču LAPIS HISTRIAE
ORGANIZACIJA: GRIN PHOTO GALLERY uz suorganizatore Gradsku knjižnicu Umag i Forum Tomizzu te medijsku i vizualnu potporu Egoist Artz & Partz produkcije MODERATOR: Neven Ušumović, književnik i ravnatelj Gradske knjižnice Umag SELEKTOR & KUSTOS IZLOŽBE Maja Briski, likovni kritičar, Art Director & grafički designer OTVORENJE IZLOŽBE: GRIN PHOTO
GALLERY (Umag, Poljane 9) petak, 6. 3. 2015. od 19:00 sati (Izložba ostaje otvorena do 6. 4. 2015.) PROGRAM: • predstavljanje knjige najboljih priča pristiglih na Lapis Histriae 2014 (u izdanju Gradske knjižnice Umag) • predstavljanje natječaja Lapisa Histriae 2015 (tema: Crni rad) i novog žirija koji čine: Tea Tulić, Laura Marchig i Marko Sosič • otvorenje ART izložbe radova autora čije su instalacije, fotografije, performance, platna, skulpture itd. objavljene kao ilustracije u knjizi Lapis Histriae 2014 (tema: Hod po rampi) ARTISTI & RADOVI NA IZLOŽBI HOD PO RAMPI Tea Bičić (Labin) • Do Not Cross the Line [instalacija / fotografije Zaneto Paulin] Sabina Damiani (EU) • Fotografija nije zamjena niti opis / A picture is no substitute, nor a description [instalacija / autorske fotografije] Galina Davydtchenko (Stockholm) • Where Dreams Live [instalacija / autorske fotografije] Adriano Gon (Trst) • Homo Crucis [crteži, kolaži, metalne ploče, skulptura u murano staklu / fotografije Zaneto Paulin] Fulvio Juričić (Pula) • Letterstamping [instalacija / fotografije Zaneto Paulin] OPA Group (Skoplje) • Leonardo OR Michelangelo? [event (photo session); two objects (gambling machines); press info published in several media and social networks; publication (in progress) / autorske fotografije] Vladimir Leben (Ljubljana) • BreakBears [painting / fotografija & kompjuterska manipulacija Zaneto Paulin] Antoni Maznevski (Skoplje/New York) • Temporary 51 [performance, fotografije, video / autorske fotografije] Marijan Molnar (Zagreb) • I Want To Be [autorska fotografija 50×70 cm / video 1′ 30″/2011.] Julijana Kocanović Grubić (Pula) • Zemlja [instalacija / autorske fotografije] Zaneto Paulin (EU) • Marlboro Man In Chinatown
[fotografija Zaneto Paulin]
Robert Sironić (Umag/EU) • Ne Qua Ne Là
[fotografije Robert Sironić]
Bálint Szombathy (Budimpešta) • Breaking Through Ivona Verbanac (Labin)
• Hommage To Niki de Saint Phalle [performance / fotografija & kompjuterska manipulacija Zaneto Paulin] • • • • •
KONTAKT & DODATNE INFORMACIJE PRINT SVIH PROMOTIVNIH MATERIJALA [POSTERI, POZIVNICE, KATALOG, FINE ART FOTOGRAFIJE] GRIN PHOTO GALLERY gallery@grin.hr MAJA BRISKI MajaBriski@gmail.com NEVEN UŠUMOVIĆ knjiznica@gku-bcu.hr ROBERT SIRONIĆ grinmedij@gmail.com ZANETO PAULIN Zaneto@gmail.com
POTPISI UZ FOTOGRAFIJE 01 Maja Briski i Robert Sironić uz službeni plakat izložbe HOD PO RAMPI (autor fotografije na posteru Robert Sironić). 02 Specijalne umjetničke „artoline” svih 14 umjetnika predstavljenih na izložbi u GRIN Photo Gallery. 03 Robert Sironić, Darko Brajković & Maja Briski. „U ime Spocka”, spontani igrokaz tijekom postavljanja izložbe posvećen glumcu Leonardu Nemoyu (šiljatouhom Dr. Spocku iz legendarne tv serije „Star Trek” i njegovom legendarnom pozdravu rukom – The Vulcan Salute). Manje je poznato da je Nemoy bio i vrlo talentirani fotograf. 04 Sabina Damiani postavlja svoje rukom pisane poruke uz fotografije iz ciklusa „A picture is no substitute, nor a description”. 05 Galerist & Fotograf Robert Sironić s postavljenim i prekrivenim fotografskim eksponatima u očekivanju gostiju i protagonista izložbe. 06 Osam ekskluzivnih omota književne zbirke LAPIS HISTRIAE 2014 od kojih je svaki tiskan u tri kolekcionarska signirana primjerka. 07 Otvorenje multimedijskog eventa HOD PO RAMPI uz „Silentium”, drugi stavak kompozicije „Tabula Rasa” čiji je autor kultni estonski skladatelj Arvo Pärt. 08 Dragocjena murano skulptura „Homo Crucis” talijanskog umjetnika Adriana Gona uz jednu od tri unikatne knjige kratkih priča s njegovim vizualom na naslovnoj stranici. 09 Marko Sosič, Tea Tulić, Neven Ušumović i Maja Briski. Ušumović predstavlja nove članove žirija Međunarodnog književnog natječaja LAPIS HISTRIAE. 10 Adriano Gon. Umjetnik iz Trsta sa svojom skulpturom „Homo Crucis” ispred fotografija ostalih medijskih verzija njegovog projekta. 11 Lijevi zid galerije GRIN s radovima autora: Adriano Gon, Galina Davydtchenko, Julijana Kocanović Grubić, Vladimir Leben, Marijan Molnar & Zaneto Paulin. 12 Zaneto Paulin otkriva nepoznate pojedinosti svoje fotografije „Marlboro Man In Chinatown”. 13 Julijana Kocanović Grubić. Šarmantni performance s jednom od kratkotrajnih varijacija njene mobilne instalacije „Zemlja”. 14 Robert Sironić. Galerist i fotograf tijekom predstavljanja svog ciklusa „Ne Qua Ne Là”. 15 Centralni zid galerije GRIN s radovima troje autora: Robert Sironić, Fulvio Juričić i Tea Bičić. 16 Julijana Kocanović Grubić. Umjetnica otkriva posjetiteljima fotografije instalacije „Zemlja” od kojih je prva odozgo izabrana za službeni omot književne zbirke HOD PO RAMPI. 17 Kutak galerije rezerviran za autorice. Tea Bičić & Sabina Damiani, kao i ostali autori, predstavljene su fotografijama i vlastitim autorskim tekstovima. 18 Robert Sironić, Sabina Damiani, selektorica Maja Briski, Adriano Gon i Julijana Kocanović Grubić. Artisti na otvorenju izložbe. 19 Desni zid galerije s radovima autora: OPA Group, Antoni Maznevski & Bálint Szombathy. 20 Izdvojeno izlagačko mjesto za Ivonu Verbanac i vizual koji bilježi njen performance „Hommage To Niki de Saint Phalle”. 21 Info Point multimedijalnog projekta HOD PO RAMPI s tekstom Maje Briski (na hrvatskom i talijanskom jeziku) i zapaženim najavama izložbe u dnevnom tisku. 22 Narcisa Bolšec Ferri, umaški arheolog, detaljno proučava krhku strukturu „Homo Crucisa” tršćanskog umjetnika Adriana Gona. 23 Kompletan postav premijerne izložbe HOD PO RAMPI u GRIN Photo Gallery Roberta Sironića. 24 Artisti, književnici & organizatori umaškog HODA PO RAMPI.
© Text & Photographs Copyrights by GRIN Photo Gallery and Egoist Artz & Partz Multimedia
HOD PO RAMPI 2015 EXHIBITION GRIN PHOTO GALLERY
(Umag, Poljane 9) uz suorganizatore Gradsku knjižnicu Umag i Forum Tomizzu te medijsku i vizualnu potporu Egoist Artz & Partz produkcije, predstavlja u petak, 6. 3. 2015. od 19:00 sati HOD PO RAMPI, intermedijalni događaj posvećen književnom natječaju za kratku priču LAPIS HISTRIAE! Program uključuje: • predstavljanje knjige najboljih priča pristiglih na Lapis Histriae 2014 (u izdanju Gradske knjižnice Umag) • otvaranje ART izložbe radova autora čije su instalacije, fotografije, performance, platna, skulpture itd. objavljene kao ilustracije u knjizi Lapis Histriae 2014 (tema: Hod po rampi) • predstavljanje natječaja Lapisa Histriae 2015 (tema: Crni rad) i novih članova žirija. Sudjeluju novi članovi žirija za najbolju kratku priču Tea Tulić, Laura Marchig i Marko Sosič, selektorica i kustosica izložbe Maja Briski te Neven Ušumović, književnik i ravnatelj umaške knjižnice. Dobrodošli, vabljeni, benvenuti!
HOD PO ART RAMPI / IN BILICO SULLA SBARRA ARTISTICA / HOJA PO ART RAMPI
Nakon implantiranja novog vizualnog identiteta za Forum Tomizzu i Lapis Histriae 2010., svako redovno, godišnje ukoričenje zbirke kratkih priča doživljavala sam istodobno i kao izazov za promišljanje svježih rješenja za prezentaciju, ne samo knjige nagrađenih tekstova (svojevrsnog podsjetnika na opus i kreativnu autorsku strategiju spisatelja Fulvia Tomizze), nego i samih osnova što ih izvorni koncept Foruma već godinama zagovara: intenziviranje komunikacijskih modaliteta međunarodnog kulturološkog sustava ispreplitanjem srodnih umjetničkih i civilizacijskih senzibiliteta. Na tom sam tragu za petu ediciju knjige zamislila dodatne razine projekta koje po prvi put osim spisatelja uključuju i likovne umjetnike pozvane da paralelno, ali neovisno o prispjelim tekstovima, na najrazličitije načine (grafika, instalacija, fotografija, performance, akril na platnu, skulptura, video itd.) realiziraju vlastita viđenja HODA PO RAMPI, izvorne zadane teme književnog natječaja.
Izuzetni rezultati takvog radikalnog pomaka koji ne integrira samo autore nego i njihove izvedbene medije, omogućili su inspirativan suživot tekstualnih i vizualnih elemenata, pa osnovu aktualnog estetskog identiteta zbirke najboljih kratkih storija čine radovi proizvedeni specijalno za taj istoimeni, uspješno realizirani internacionalni artistički natječaj. Osim kao ilustracije za knjigu, izvorne verzije te selektirane kolekcije u daljnjem promotivnom manevru prezentiramo i kao zajednički multimedijalni projekt, koji usputnom transformacijom knjige LAPIS HISTRIAE 2014 u originalni izložbeni katalog, istodobno temeljito revalorizira mogućnosti njihove, dosad uobičajene, samostalne izlagačke i medijske promocije. Kako se prva izložba likovnog projekta HOD PO RAMPI održava u fotografskoj galeriji GRIN, odlučila sam da se radovi umjetnika koji su uvršteni u zbirku HOD PO RAMPI tom prigodom prezentiraju uglavnom izborom fotografija, bilo da je riječ o dokumentaciji nečijeg rada ili portretu umjetnika u njegovom autentičnom radnom ili životnom prostoru. Budući izlagački prostori tražit će sasvim razumljivo i drugačija prezentacijska rješenja za raznovrsne medijske sadržaje kojima su se na zadanu temu referirali sudionici izložbe, probrani međunarodni umjetnici: Tea Bičić (Labin), Sabina Damiani (EU), Galina Davydtchenko (Stockholm), Adriano Gon (Trst), Fulvio Juričić (Pula), OPA Group (Skoplje), Vladimir Leben (Ljubljana), Antoni Maznevski (Skoplje/New York), Marijan Molnar (Zagreb), Julijana Kocanović Grubić (Pula), Zaneto Paulin (EU), Robert Sironić (Umag/EU), Bálint Szombathy (Budimpešta) & Ivona Verbanac (Labin).
Osim atraktivnih memorabilija poput postera, art kartolina, kataloga, t-shirta i fotografija, posebna pikanterija izložbe promocija je specijalno dizajniranih primjeraka zbirke LAPIS HISTRAIE 2014 koji su dodatno otisnuti uz njenu redovnu nakladu. Riječ je o osam autorskih naslovnica od kojih je svaka otisnuta i ukoričena u tri unikatna i signirana primjerka knjige koje tako, za razliku od uobičajene nakladničke prakse, i same postaju relevantni unikatni art produkti nove multimedijalne strategije.
(Maja Briski, selektor, kustos & Art Director / iz teksta kataloga izložbe)