Marijan Zanoški
U ovoj biografiji i bibliografiji Marijana Zanoškog, Boris Pilko dao je presjek njegovog dosadašnjeg likovnog stvaralaštva i osvrte pojedinih likovnih kritičara na njegova likovna ostvarenja počevši od najranijih početaka pa do sve zrelijih, likovno sadržajnijih djela
Pogledajte galeriju Marijana Zanoškog!
Boris Pilko
Životopis Marijana Zanoškog
U osnovnoj se školi počeo družiti s papirom i bojicama a motiva s paše s kravicama i seoskih radova koje je obavljao, bilo je ne pretek. Učitelji (Jasmina i Rudica Tramišak) uočili su nadarenost bosonogog dječaka u likovnoj grupi tuheljske škole. Ideje su sazrijevale a od 1975g. počelo je ozbiljno. Sjećam se napisa u Vikendu: Marijan Zanoški okružen s prvim slikama u dvorištu kraj kuružnjaka. Neizbježni motiv slika pitoreskog mjesta Tuhlja s i dan crkvenim tornjem i danas krasi domove nekih mještana i ljudi rođenih u ovom kraju. Radovi su nastajali na tavanu njegove zagorske hiže. Bile su to uljane boje na lesonitu a kasnije i na platnu. Uz kistove i boje pomogla mu je tu njegova vesela narav i neizbježna tamburica koja mu je uljepšavala dane i tihe i mirne večeri u selu. Kao poštar od 1971.g. raznoseći uokolo vesele, ponekad i žalosne vijesti, prolazio je krajolicima kroz koje bi mnogi samo prošli i ne primjećujući njihove silne ljepote a on je tu nalazio svoj lajt motiv i neumorno ih prenosio na sliku. Fotografija kojom se također bavio i sam izrađivao crno-bijele fotografije uveliko mu je pomogla u pronalaženju pravih objekata ali najupečatljivije i presudno bilo je vizualno promatranje i življenje u prirodi i prenošenje vlastitih doživljaja na materijalnu podlogu. I zato na njegovim slikama uglavnom dominira pejzaž (veduta i panorama) u raznim oblicima i smjenama godišnjih doba.
Marijana nije zaokupljala samo likovna strana umjetnosti on je prihvaćao dobronamjerne i stručne sugestije kao poticaj za svoj stvaralački rad a o tome nam svjedoči korespondencija s prijateljem, pjesnikom Aleksanderom Sašom Kajfežom profesorom iz Karlovca koji je u svojim pismima riječima opisao ono što je Marijan naslikao: Međutim Vaše ulje na lesonitu s prikazom potočića i šume a ponad krajobraza naslikan rasap svjetla na tmurnom i stuštenom nebu, prepunom kišnih oblaka, koji su se mahom rastvorili da propuste to svijetlo. To je svakako slika kojom ste nadvisili samog sebe zakoračivši pomalo u novi svijet slikanja, onaj nalik na slikarstvo s kraja 19. i prijelaza u čitavu prvu polovinu 20. stoljeća. Paleta je tipična za kišni dan, tmurno nebo, nasuprot tmuši i tami, nešto svjetlija paleta zelene šume, onda radosnije boje potočića i konačno živahan raskoš žutog, jarko žutog cvijeća uz rubove obala ! Krasno ! Prava mala poezija!
Susret oko 1979.g. s tada već poznatim i iskusnim naivnim slikarom Vladom Makarom, presudan je bio za skretanje s lesonita i platna na staklo jer Makar je bio prvi koji ga je uputio na tehniku slikanja na staklu. Od tog vremena nakon početnih teškoća, počinje intenzivnije slikati na staklu, pa su ga tako njegovi rezultati doveli do prvog javnog prikazivanja na smotri likovnih dostignuća, slikara amatera PTT-a i R.O. Marijan Badel u organizaciji Centra za kulturu radničkog sveučilišta Moša Pijade u Zagrebu kad još nije ni slutio kuda će ga ponijeti zagonetni put slikara. Tom prilikom u listu R.O. Marijan Badel izlazi članak o izložbi radnika slikara-amatera u kojem ističe njegovu originalnost. Premda su nas u to doba njegove slike podsjećale na poznate naivce hlebinske manire ili je to možda bilo podsvjesno imitiranje naive, međutim on je bio svjestan da mora izgraditi svoj osobni slikarski stil i rukopis što je i kasnije dokazao. Novinar i slikar Vladek Burić obilazeći po Zagorju kada je za tjednik Svijet pišući reportažu o Tuheljskim Toplicama, zapazio je u dvorcu Mihanović izložene Marijanove slike. U spomenutoj je reportaži između ostalog napisao: Pred njegovim platnima i staklima čovjek osjeti ono što osjeti jedanput ili dvaput u godini: da stoji pred nečim istinski vrijednim.
Prvu samostalnu izložbu postavlja 1981.g. U Kumrovcu u organizaciji Turističkog saveza opčine Klanjec, koji je tada vodila Lidija Jambrešić. Nakon toga slijede izložbe Susret Tuhljana 1985 u Tuhlju i dvorcu Mihanović u Tuheljskim Toplicama.
Kad je prof. Josip Štimac – Zmaj Taborgradski i kaštelan Taborgradski početkom ljeta 1998.g., po preporuci, Ivke Geršić ( tada a i danas nakon njezine smrti, nazvane «narodne učiteljice» gospodične Ivke) pozvao Marijana na postavljanje njegove izložbe slika u Velikom Taboru, istovremeno prof. Nada Grgurić otkriva da se njezin poštar bavi slikarstvom. Bila je to prilika da napiše prvu recenziju u katalogu uz spomenutu izložbu a u kojem stoji: Ovaj talenat nije još do sada dobio priznanje koje mu bez sumnje pripada. Na otvorenju te izložbe biva počašćen prisustvom poznatog akademskog slikara Bojana Stranića i njegove supruge Lidije Stranić, također slikarice koji su među prvima uočili njegovu slikarsku originalnost.
U Klanjcu 1991.g. izlaže slike u prostoru Turističkog saveza opčine Klanjec, gdje izložbu organizira Lidija Jambrešić a prof. Snježana Pintarić predgovoru kataloga piše: Marijanove slike nas vode u neke nove pejzaže, tipične samo za njegov slikarski svijet. Na otvorenju je i nazočio i prof. Antun Bauer koji otvarajući ovu izložbu je naglasio: Mi smo jedina zemlja na svijetu, koja ocjenjuje slike, tko je napravio, a ne što je napravio. Krajem iste godine, mr. sc. Josip Kolesarić iz Krapinskih Top-lica, uz Božićni koncert, KUD-a Zlatko Baloković iz Krapinskih iz Krapinskih Toplica, organizira mu izložbu u Specijalnoj bolnici za medicinsku rehabilitaciju u Krapinskim Toplicama.
Suradnja s dr. Josipom Rubesom slikarom i voditeljem likovne grupe KUD-a Zlatko Baloković u Krapinskim Toplicama urodila je s još jednom izložbom s dr. Rubesom u galeriji, Croatia Lloyd u Zagrebu. Izložbu je otvorio uvaženi likovni stručnjak i kolekcionar prof. dr.sc. Antun Bauer kojom ih je prilikom istaknuo kao, dvojicu velikana suvremene hrvatske likovne umjetnosti.
Slikarski životopis Marijan Zanoškog bio bi nepotpun kad ne bi spomenuo njegove brojne grupne izložbe. Kao kuriozitet vrijedno je za spomenuti da su mu slike bile izložene u Beogradu te u Biljardi u Cetinju u Crnoj Gori. Po nekoj se izgubio trag pa je i tamo na istoku ostao ovjekovječen (trag) pečat Hrvatskog Zagorja. Jedna od važnijih grupnih izložbi ostvarena je s članovima likovne grupe KUD-a Vilim Galjer U PTT klubu u Jurišićevoj, 1 u Zagrebu 1989.g., kad je prof. Nada Vrkljan Križić napisala predgovor katalogu u kojem je istaknula: Svojim slikama dostiže razinu jednog iskrenog poetskog realizma, te je daleko od puke imitacije « hlebinske manire». Pored sudjelovanja na grupnim izložbama, kojih je najviše bilo sa likovnom grupom KUD-a Zlatko Baloković iz Krapinskih Toplica, na čelu s dr. Josipom Rubesom, sudjelovao je na raznim likovnim kolonijama po Zagorju. Brojni su napisi u novinama, časopisima, (Vikend, Vjesnik, Svijet, Arena Večernji list i HPT vjesnik) te sudjelovanja u radio-emisijama Radio Zagreba i Radija Hrvatsko Zagorje Krapina, kao i prisutnost u raznim TV emisijama npr. u emisiji: Zagorske steze mutne i kalne (Igor Michieli), Dobro jutro Hrvatska (Ivana Vida), Slikom na sliku (Tihomir Ladišić), i Svakodnevica (Drago Kozina). dokazi su o vrijednosti njegovih radova Nekoliko njegovih slika nalazi se u Zbirci Bauer i uvršten je i u reprezentativnu monografiju Čudo Hrvatske naive u izdanju Almateje koje je vlasnik poznati novinar i publicist Ratko Vince.
Boris Pilko
Rekli su:
Prof. dr. sc. Nada Grgurić
Postepeno, mladi se umjetnik potpuno predaje pejzažu, koji postaje njegova likovna i životna preokupacija. Otkriva nam detalje predivnog zagorskog krajolika a svaki detalj u njegovim slikama ima vrijednost i ljepotu kompozicijske cjeline. Ovdje dominira izvanredna kompozicija, tonsko bogatstvo i specifična paleta prožeta crveno-ljubičastim tonovima. Težnja za bojom nadmeće se s fasciniranošću tonom pa na mnogim slikama vidimo nebo prikazano tonski a ostatak pejzaža koloristički što je sve ipak u skladnoj i lijepoj cjelini.
Marijan Zanoški daleko je odmakao od početničkog preslikavanja prirode: usavrši je svoj specifični likovni jezik, krećući se trnovitim putem slikara-samouka. Ali tamni tonovi postepeno kao da se uvlače u njegove pejzaže, možda kao sjene sjete jer ovaj talent nije još do sad dobo priznanje koje mu bez sumnje pripada. Rad suptilnog slikara Marijan Zanoškog tek čeka društvenu valorizaciju i priznanje. Zbog toga sa zanimanjem očekujemo nove izložbe ovog talentiranog sina Hrvatskog Zagorja.
Oka Ričko
(zabilježeno s video snimke iz TV emisije »SLIKOM NA SLIKU«)
Koliko god bio uvjetan naziv spomenute škole, toliko su individualnost umjetničke vizije i osobna imaginacija bili jedini mogući kriteriji opstanka u godinama traženja svake umjetničke ličnosti. Marijan Zanoški je jedan od njih. Nedjeljivo vezan za svakodnevicu i rodno okružje Tuhlja tretirajući do minucioznosti svaki detalj krajolika, pažljivo nijansira paletu na putu do realističkog prikaza u kojem je u cilju ta njegova najčešća tematska preokupacija. Poetski realizam slikarski je jezik Marijana Zanoškog koji u izravnom kontaktu s promatračima u javnom prostoru zagrebačke pošte u Jurišićevoj, ponovo dokazuje magnetizam slikarske vizije.
Prof. dr. Antun Bauer – Klanjec 1992.
Josip Depolo – predgovor kataloga 1989.g.
Nije riječ samo o preispitivanju vrijednosti naivne umjetnosti, one su već više ili manje stabilne i provjerene u praksi i teoriji. Trenutak kulminacione točke je redovito i trenutak silaska i postavlja se otvoreno pitanje: kako graditi dalje na kojim povijesnim temeljima. Treba utvrditi prije svega da je naiva prevladala stadij novinske senzacije, ada nije više atraktivni bazar za publiku umornu od svih mogućih spekulacija duha koje su korak pratile (neo)avangardu. Samom činjenicom da se umjetnost vratila figuraciji, naivni je umjetnik izgubio nešto od neodoljive privlačnosti koja je fascinirala najširu publiku. I u ovoj je umjetnosti, neospornog šarma i izvorne ljepote, težište prebačeno isključivo na likovnost. S post modernom počela je trka bez prednosti, s iste startne točke, pod istim uvjetima i to je onaj trenutak istine u naivnoj umjetnosti. Sada se treba dokazati potvrditi.
Kako treba promatrati Marijana Zanoškog u kontekstu ovih teza? Nije li ovo preširoki okvir za ovog tuheljskog poštara? Njegovo današnje zanimanje, očito ni po čemu nije presudan: prisjetimo se da je to nekada bilo zanimanje danas slavnog Ivana Lackovića Croate. Na samom startu, rekao bih, ima Zanoški neznatnu prednost: pred njim su uzori i naiva danas nije ona ista i nepredvidiva pustolovina kao što je to bila nekad. Potaknut sa svojom darovitošću Zanoški je počeo slikati, ali u tome nisu bili presudni primjeri, nego onaj unutarnji i neobjašnjivi diktat. Tko može odgovoriti na pitanje što je darovitost i kakvi je to mehanizmi oslobađaju iz tisućljetnog genetskog mraka? Ovaj je slikarski kod dugo putovao u venama Zanoškijevih da bi se eto, bez najave, nepredvidivo pojavio u Marijanu. Sretna je okolnost da se to dogodilo u trenutku u kojem su postojali svi uvjeti da se ova darovitost oslobodi i potvrdi, da se javi u vrijeme u kojem svatko koji je likovno nadaren može slikati i potvrditi se. Marijan Zanoški pripada onim rijetkim slikarima koje prate priznanja i uspjesi. To razumljivo nije i jedina potvrda darovitosti, ali je svakako njen stimulativni pokretač.
Što i kako slika Marijan Zanoški? U stvaralačkom impulsu ne razlikuje se od bilo kojeg naivnog slikara, nedjeljivo je vezan za svakodnevicu i okolinu koja ga okružuje. Korijenje prodire duboko u zemlju i hrani svoje deblo. Njegova stvarnost nije pogled kroz atelijerski prozor školovanog slikara, on pomno i radoznalo promatra svijet očima djeteta. To je uvijek začuđen i čist pogled bez dioptrije školovanja ili mrene spekulativna promatranja. Imaginarna granica dijeli svijet naivca na njegov seljački interieur i na eksterni pejzaž i u toj njegovoj selekciji nema treće stvarnosti. Duhovni interes i radoznalost Zanoškog, njegova doživljajnost i svjetonazor hermetički su zatvoreni u zagorskom vidokrugu i sve ono izvan ovog kruga izaziva u slikaru sumnju, odbojnost i strah. U svijetu naive ne pobuđuje to samo Zanoški. Nije li, uzet ću jedan egzemplarni slučaj nedavno to potvrdio primoštenski izlet Ivana Generalića koji je, iščupan iz svoje podravske zemlje gubio anatejsku snagu?
Marijan Zanoški, što je logično preuzeo je već uobličen slikarski jezik naive. Prihvatio ga je bez rezerve i izučio svoju slikarsku abecedu na staklu. N a startu je shvati da slikar koji ne svlada (slikarski) jezik nema mogućnost da saopći svoju nemuštu izolaciju. U njegovom je djelu itekako vidljiv taj slijed u razvoju njegovog slikarskog jezika, od dječje nespretnosti na početku do današnje zanatske perfekcije.
U svojim novijim djelima Marijan Zanoški odstupa od podravske (hlebinske) sheme, to je bez sumnje njegova velika prednost, ozbiljna šansa na putu samosvojnosti. U čemu se dakle izdvojio? U načinu slikanja i izboru motiva: sasvim je napustio raniju tipičnu hlebinsku prošlost iz vremena kad je učio na hlebinskoj pismenosti. Njegov zaokret prema tonskom slikarstvu nije bio bez opasnost, a s lakoćom ga je mogao odvesti na put amaterizma. Zanoški je shvati i podredio se zakonitostima slikanja na staklu ali na svoj osobni način. Njegova dijela novije datacije, tematski vezane za tuheljske šumarke i čistine ispunjene svijetlom, nisu ponavljanje podravskih pejzaža po tome su osoban prilog naivnoj umjetnosti. Marijan Zanoški danas je iskusan majstor, slikar koji potvrđuje svoju darovitost, stvaralac koji je osigurao pouzdano mjesto naivi naših dana.
Vlado Burić – članak u “Svijetu” 1985.g.
Prof. Nada Vrkljan Križić
Prof. Snježana Pintarić
I stoga je dobro da ih danas možemo vidjeti u Klanjcu, jer one su zapravo potekle iz ovog kraja.
Prof. Snježana Pintarić
Kontakt:
Marijan Zanoški