Skip to content

Stanko Abadžić: Pariz – skice za portrete

Sjenopisi

Pariz, Grad Svjetlosti, kod Stanka Abadžića pojavljuje se kao grad sjenâ. Na neki način to je oblik egzorcizma: jednako kao što crno-bijela fotografija, nastala iz svih boja ali colore perennius, jače veže prizore uz neprolaznost. Ciklus "Pariz", nakon niza drugih zemljopisnih ogleda, želio bi reći da na svijetu još uvijek postoje razlike: barem na razini amblematičnih motiva, barem na planu gotovo heraldičkih znakova. Tako se na slikama prepoznaju Nôtre-Dame, Seina, Eiffelov toranj, ali nije rečeno da su oni jače viđeni nego rekonstruirani ili zapamćeni. Oni zapravo služe kao natpisi nad izlozima. A ispod njih je pravi krajolik, koji nije sasvim od ovoga svijeta, koji je maglen i gotovo lišen ljudske prisutnosti, koji miješa živo s mrtvim i metaforu s izvornikom. Taj krajolik projicira duša i može ga projicirati bilo kamo i bilo gdje, jer je prijenosan kao cirkuski šator.

Od Praga do Tokija, pa i u Parizu, sjene se jednako bore za tijela, lutke jednako žele postati bića, strukture moderne arhitekture tvore stroge strofe, a napuštene stvari putokazi su za drugi svijet. Ako se Pariz nečim posebno očituje u toj homogenoj (gotovo onostranoj) panorami, to je njegova narav grada-palimpsesta. "Fantazije oronulog zida" navode na odgonetanje tajnovitih pisama, ali lektira ne ostaje na razini zatečenog. Slojeviti grad povijesnih mrlja navodi jednako na princip prepoznavanja mogućih (budućih) poruka. Jer sjene prepisuju, produžuju, skraćuju ornamente, grafizmi okupljeni magnetom slučaja recitiraju zborna značenja. Fotografija je zaista u stanju izigrati stvarnost, svemoćnim kadrom koji može zanijekati i poništiti sve preko svoga ruba i transformirati sve unutar njega. Tako Abadžićeve rezane cjeline dobivaju nadrealan naboj. Osamljene životinje kreću se u njima kao neke poveznice s udaljenim biološkim svijetom. Fotografija Stanka Abadžića ponekad evocira velike, klasične fotografe između dva rata. Ona je međutim manje motivirana općim i socijalnim, a sva je u ovjeravanju pojedinačnog i egzistencijalnog. Tragovi su tu, ali gdje su bića koja ih ostavljaju?

Dr. Željka Čorak

Skice za portret jednog grada

Grad u nazivu namjerno nije imenovan kako sam naziv ne bi povukao adhezijom svu memoriju razglednica, te se grad zapravo predstavio već neovisno o umjetniku isključivo asocijativnom adicijom monumentalnih spomenika. Izložba počinje divnom fotografijom rijeke Seine koju dodiruje pločnik granitnih kocaka, a iznad je svjetiljka, noćna lampa. Tu su sva ishodišta da se krene u onaj tajni pohod gradu koji ostaje ne toliko u vizualnom sjećanju koliko kao tihi dah grada, kao što su inače u gradovima islama pogledi kroz perforirane otvore za svjetlost. To su slike koje trepere i uvijek nanovo vibriraju svojim životom. Stanko Abadžić slika Grad Svjetlosti u njegovim odsjajima i arabeskama, na mjestima kamo ne dopire artificijelna svjetlost, nego se ogleda sam grad s nebom i odsjajem rijeke. Sjena i svjetlost, rub pločnika, okvir kavanskoga prozora i obris stabala ne iskazuju se u svojim detaljima, nego kao punoća i isprepletenost gradskih datosti. Stolica u parku, grane stabla, odložena ruža, postavljeni stolovi, stepeništa i željezne ograde skice su same od sebe, njihovi obrisi imaju vlastiti život, skoro da možemo reći i svoj zamamni ples.
Taj zajednički ispis koji Abadžić zove skice čini zaista portret grada Pariza. Daleko od glamura, ali toliko bliže stvarnom tkanju života Parižana, onoga sukusa grada koji se taloži, koji je podloga magičnom fluidu koji taj grad ima. Slijedom tih slika grad se pretvara u tkanje koje želimo vidjeti na način kao što želimo vidjeti paukovu mrežu i zastati pred njom; koja uvijek nanovo nastaje mijenjajući se u svom osvjetljenju, u razapetosti unutar vlastitoga sjećanja, brinući se da ta suptilnost doživljaja ne bude rasparana. To je Pariz koji se ne može ispričati, on se treba doživjeti, treba biti otkriven, ali je neprenosiv. Jer ritam tih datosti, svjetlosti i mjesta, zakonitosti su jedne sredine i neprenosivo iskustvo bez direktne spoznaje i onda memorije i čežnje za ponovnim viđenjem. Kao da svi ne poznajemo doživljaj svjetlosti ili zvuka hoda po granitnim kockama, koji ponekad u jednom drugom gradu probudi sjećanje na atmosferu toga grada.

Upravo sjena koja padne od pojedinoga stabla otključa memoriju osjećaja i ushita. Jer nijedna veličanstvena znamenitost ne može biti dekodirana drugom znamenitošću, ona ostaje separatna kao vizualni fenomen, ali sjećanje dojma grada prepoznaje se u pojedinim sekvencama koje donesu zvuk sjećanja, rastvore našu misao i povežu nas s gradom, njegovom matricom. Taj mačji hod, gipkost grada, fascinantan je. Svaki detalj počinje svoj magični hod; most se uzgiba, dječji vrtuljak u svom obrisu pretvara se u okrenutu krošnju stabla, stepenište teče slapom potoka, osvijetljen prolaz proljetni je žubor, ograda na rubu rijeke i pločnika kraljevska je kruna i čipkani šlajer, ringlšpil se pretvara u sačuvani san, brzina protoka rijeke korespondira s brzinom ritma kaskada ograda koje prate stepenište prema rijeci. U slikama ne postoji lijepo i ružno, periferno i centralno, svaki pogled u bilo kojem dijelu grada izazov je novoga vizualnoga ustrojstva, fragmenti su jednako inspirativni kao totali. U polukrug položene kocke pločnika u doticaju s paralelnim ritmičnim ravnim stepeništem uspostavljaju na jednoj stranici dinamiku ekspanzije prema gore, kao što stepenište klizi korak prema dolje. Segment željezne ograde floralnog motiva zadobiva ljepotu paunova pera i ta ljepota lebdi u sjećanju, ona probija zatvoreni prostor u kojem se ograda nalazi, ima svoj vlastiti život i izaziva ponovni pogled. Ocvala ruža položena na vlažni stakleni stol s odsjajem latica nije završetak, ta je ruža trag poetične priče. Osunčani ili osvijetljeni nadvožnjaci, stanice metroa i kolodvori presijecanjem sjena svojih konstruktivnih elemenata uspostavljaju ritam geometrijske apstrakcije kao da su sami iznašli način kako živjeti, a ne biti samo željezo i servisna funkcija. Veliki portret glave koji se nalazi ispred staklene obloge monumentalne zgrade, to mrežište opna i stakala kao da su fasete briljantnoga ljudskoga uma koji potpisuje ljepotu toga grada. Umjetnik na jednoj fotografiji prstenuje s mostom rijeku i nebo, s odsjajem se zatvara magični krug kroz koji teče krvotok grada, koji ne može iskrvariti jer će odsjaj neprolazno ostati u memoriji. Polukružna su stepeništa na kojima se kreću ljudi kao veliki lopoči, a postavljeni kavanski stolovi satovi su vremena, otkucaji uvijek novih generacija koje će sjedati za te fragilne stolove i stolice i isto tako fragilno bilježiti svoje postojanje u vremenu. Trag koraka u snijegu nije dodir s betonom, nego kao da se u stopi nazire površina rijeke Seine, grad koji teče, odsjaj moćne rijeke koja je ispod grada, ali svugdje ima svoj magični sjaj. Moćnost rijeke možda je bila ona potajna snaga vodilja samoga Stanka Abadžića, za koju on zna da je vječna, kao što je i njegov Dunav, rijeka zavičaja, rijeka predanja, koja nosi iskustvo prolaska i nadolaska. Stoga su i sjene ljubavnoga para uz samu obalu Seine veće od njih samih; nisu oni vječni, nego obrisi ljudi koji će uvijek nanovo dolaziti i ispunjavati mjesto i prostor, a svi mi čeznemo da budemo tamo i proživimo taj treptaj i odsjaj života.

Ariana Kralj

Stanko Abadžić je rođen 1952. godine u Vukovaru. U petnaestoj godini od oca dobiva prvi fotoaparat SMENA 8. Učlanjuje se u Fotoklub BOROVO, koji mu organizira prve skupne i samostalne izložbe u Vukovaru i Borovu. Diplomirao je germanistiku i radio kao dopisnik Vjesnika. Iz tog vremena poznate su njegove reportaže iz Tunisa, Malte, Turske i drugih zemalja. Od 1995. do 2002. godine boravi u Češkoj, gdje radi kao slobodni fotograf. U Pragu je prezentirao najveću retrospektivnu izložbu u Komornoj galeriji Dom Josefa Sudka, koja nosi ime po čuvenom českom fotografu. U Hrvatskoj je izlagao u Osijeku, Novigradu, Splitu, Zagrebu, Dubrovniku, Karlovcu, Daruvaru I Samoboru. Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja . Stanko Abadžić je član Fotokluba Zagreb. Njegove fotografije nalaze se u brojnim zbirkama u Europi, Hrvatskoj i Americi. Redovito surađuje s nakladnicima MEANDAR, FRAKTURA, ZNANJE, AGM, Disput na oblikovanju naslovnica knjiga. član je HDLU i ima status slobodnog umjetnika, član HZSU-a. Redovito sudjeluje aukcijama u relevantnim centrima za fotografiju u Njemačkoj i Češkoj. O njemu su pisali Željko Zima, dr.Željka Čorak, Želimir Koščević, Marina Tenžera. Živi i radi u Zagrebu.

Akademija-Art.hr

30.04.2010.