Skip to content

Mladen Rajn: Aktovi

Pogledajte galeriju aktova!

Pogledajte fotografije s otvorenja!

Glazbeni dio programa upriličila je Ana Rajn, učenica Glazbene škole iz Varaždina, koja je izvela dvije skladbe na pianinu.
Kritički osvrt na izložene radove dala je Gordana Kokanović-Krušelj, prof., autorica predgovora u katalogu. Izložbu je otvorila Jasna Dilica, predstavnica galerije Sunce.

U serijalu aktova, polazište Mladena Rajna je ženstvenost uprizorena kroz različite aspekte: od sugestivnosti gotovo votivnih figura, preko izrazite senzualnosti, do ljepote kanonskih proporcija. Iako forma ne napušta anatomsku zadanost, ona nije njome opterećena; aktovi su oslobođeni elemenata koji bi omeli jasno oblikovanje Rajnovog slojevitog likovnog govora. Interpretativna raznolikost nošena je različitim ritmovima ploha, načinima ulaženja skulpture u prostor, ali i bitnim promjenama tekstura površine čime se mijenjaju i njeni popratni efekti.

Skulpturama u metalu izduženih volumena, kako sam umjetnik naglašava, odaje počast Giacomettiju. Rajn ne iskušava elastičnost materijala do krajnjih granica, već se zaustavlja, imajući jasnu nakanu. Iako asocijacije na Giacomettija mogu sugerirati iskazivanje „bačenosti u svijet“, odsustvo esencijalnosti ili njeno propitivanje, Rajna ne zanima takav kontekst. Pri tome do izražaja dolazi njegov specifičan senzibilitet. On će svoje figure otvoriti, ne zarobivši pritom prostor u volumen. Izrazita izduženost ostavlja dojam prodiranja, zasijecanja u prostor, što je samo po sebi dramatično. Neravna tekstura površine neprekidno treperi, čineći nemirnom i siluetu, dodaje izduženom volumenu privid masivnosti – takva je obrada zahtijevala agresivnu metodu varenja. Figura se otvara pokretom, bilo da je to iskorak, sjedeći položaj ili gibanje ruku. Napokon, plohe koje često dobivaju prepoznatljive geometrijske oblike vrlo se artikulirano izmjenjuju, ponekad naglo uzdižu.

Posve drugačije interpretacije Rajn nam daje u drvenim skulpturama. Zaglađene, napete površine, po kojima prostor nesmetano klizi i blago se savija, dopuštaju tek lagana zasjenjenja. Sjajna površina odražava svjetlost i time dodatno zaokuplja prostor. Mekoća drveta posve dolazi do izražaja kako u ženskim tijelima ljepote klasičnih kanona, tako i u izduženim tijelima što asociraju na paleolitske ili neolitske idole plodnosti. Zanimljivošću se ističu obojene figure: Rajn u njima dolazi do granica anatomske zadanosti. Silueta kontinuirane valjkaste plohe tek naznačuje anatomiju. Oko nam zaokuplja elegantni način na koji je prostoru dozvoljeno obavijanje volumena – rezultat je profinjena estetika forme. Tekstura površine blago prošarana urezima, dodatno je razigrana nanosom pastelnog tona plave boje.

I dok se većina izduženih figura vertikalno probija u prostor, pojedine su dane kompaktnije. U ležećim figurama izrazita je senzualnost, iako bez pokušaja utišavanja „težine“ materijala – i ovdje mu Rajn dopušta osobnost. Plohe se dinamično izmjenjuju od oblih savijanja do oštrih kutova gdje izrazitu ulogu dobiva kontrast svjetlosti i sjene. Prostor je u dodiru s površinom neprekidno prisiljen mijenjati ritam – od zasijecanja mase u njega, puštanja da blago obujmi površinu, do uvlačenja u volumen.

U svojim interpretacijama, Rajn ženstvenost iščitava kroz njene klasične odrednice: ljepotu, senzualnost, atribute majčinstva. Odabrao ih je kao pogodne nositelje osobnog likovnoga govora, snažnog i slojevitog. Njegovo iščitavanje promatraču pruža uzbuđenje otkrivanja, jer Rajn je umjetnik neprekidno spreman na propitivanja u okviru figurativnog, inventivan na više razina, spreman pružiti zadovoljstvo kako u dojmu cjeline, tako i u detalju.
Gordana Kokanović-Krušelj, prof.

…Rajn je kipar dojmljivog opusa koji u komornosti figura dostiže reprezentativnost , a u približavanju prirodnim dimenzijama nudi prizvuk lirskog. On stilizira formu, svodeći lik na bitno no zadržavajući i niz efektnih detalja koji postaju mjesta likovne sadržajnosti i izvan predvidivih pravila iščitavanja…

Stanko Špoljarić, prof.

…Autorov se rad očituje kroz jasne ekspresivne momente, koji ukazuju na težnju da se skulpturom izraze sve šira i sve dublja područja osjećajnog i misaonog života. Rajnovu plastiku karakterizira težnja k psihološkom produbljivanju novih sadržaja s nalazištem izraza u dramatičnoj igri svjetla i sjene, inače dominante u radu varaždinskog umjetnika…

Damir Medvešek, akademski slikar

Mladen Rajn je rođen 1965. godine u Varaždinu. S umjetnošću se susreće i ona ga zaokuplja još od rane mladosti kada svoj umjetnički izričaj artikulira pišući urbanu poeziju i baveći se rock – glazbom. Likovnu umjetnost otkriva preko kiparstva kojim se intenzivnije bavi od 1999. godine. Najčešće se izražava u drvu i kamenu, ali koristi i druge materijale kao npr. siporeks, bakar, inox i željezo, koje često i međusobno kombinira. Tematski uglavnom obrađuje jednostavne figurativne i apstraktne forme, ali često nalazi inspiraciju i u religioznoj tematici. Unatrag nekoliko godina bavi se i slikarstvom i to izražavajući se u različitim tehnikama kao što su akvarel, akril i ulje na platnu. Slika pejsaže riječnih obala, zagorske krajolike, gradske vedute i slično, a u posljednje vrijeme intenzivno je posvećen i apstraktnome slikarstvu. Sudionik je brojnih likovnih kolonija i humanitarnih akcija (Zagreb, Daruvar, Ploče, Čakovec, Mađarevo, Trakošćan, Čigoč, Rab, Jastrebarsko, Križevci, Radoboj, Lepoglava, Varaždin…). O umjetnikovom radu pisali su Stanko Špoljarić, Zlatko Baranašić, Vlasta Boljat, Damir Medvešek te Gordana Kokanović Krušelj. Umirovljeni je časnik Hrvatske vojske.

Živi i djeluje u Varaždinu, u Hrašćici, Nikole Tavelića 9.

Samostalne izložbe

Galerija hotela Minerve, Varaždinske Toplice, 2004., 2006., 2007.
Galerija ZB – ART, Ludbreg, 2004.
Galerija Laudato, Zagreb, 2004.
Galerija Ruža, Zagreb, 2005.
Dom hrvatske vojske, Pula, 2006.
Internet centar CyberMac, Poreč, 2006.
Galerija restorana Vuri, Mursko Središće, 2008.
Galerija Strojarske i prometne škole, Varaždin, 2009.
Galerija Sunce, Zagreb, 2010.
Skupne izložbe
Galerija Zvonimir, Zagreb, 2002.
Galerija Kristofor Stanković — Gornjogradska vijećnica, Zagreb, 2003.
Hotel Aurora, Čakovec, 2003.
Galerija Garestin, Varaždin, 2004.
Hotel Palace, Zagreb, 2005., 2007. (dobrotvorne aukcije)
4. zagorski likovni salon – Galerija grada Krapine,Krapina, 2006.
Hotel Westin, Zagreb, 2007.
Galerija grada Krapine, Krapina , 2007.g., 2008.g., 2010.g.
Hotel Kalnik, Križevci, 2008. (dobrotvorna aukcija)
Paletafest – Špancirfest, Varaždin, 2009.
Ludbreška likovna paleta, Ludbreg, 2009.
5. zagorski likovni salon – Galerija grada Krapine,Krapina, 2009.
HKLD, Zagreb, 2009.

Izdavač: URIHO Zagreb

Za izdavača: Josip Držaić
Dizajn: akademija-art.hr
Predgovor: Gordana Kokanović-Krušelj, Stanko Špoljarić, Damir Medvešek
Postav: Koraljka Rajn i Mladen Rajn
Urednik: Stjepan Katić
Grafička priprema i tisak: URIHO Zagreb
Naklada: 300 primjeraka
Zagreb, travanj 2010. godine
Galerija SUNCE, Zagreb, Av. Marina Držića 1
tel: 385 1 6184-200 / 113; e-mail: uriho-galerijasunce@uriho.hr
Radno vrijeme: pon-pet od 10,00 do 16,00 srijedom do 17,00 sati
Subotom, nedjeljom i blagdanom zatvoreno. Ulaz slobodan
I S B N