Skip to content

Skoplje: 14. Biennale mladih umjetnika

Program otvorenje: 03. rujna 2009.
– 19.30 svečanost otvorenja
– 20.15 Multimedijalna prezentacija teme 14. Biennala  –  Sedam gradskih vrata
– 21.00 koncerti: Conspiracy Band, Jacinto Canek (Italija), Maldebares (Španjolska)

Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, jedini član međunarodne asocijacije BJCEM iz Hrvatske, od 1990. organizira sudjelovanje hrvatskih umjetnika na Biennalu mladih umjetnika Europe i Mediterana (BJCEM). Misija BJCEM-a je promocija kreativnosti mladih autora, poticanje međunarodne razmjene i razvoj miroljubivih odnosa diljem mediteranskog područja. Biennale se ubraja u najvažnije manifestacije na području Mediterana koje se bave promocijom stvaralaštva mladih.

Na natječaju za sudjelovanje  hrvatskih  umjetnika na 14. BIENNALU MLADIH UMJETNIKA EUROPE I MEDITERANA unutar pet zadanih umjetničkih područja na temu inspiriranu drevnom legendom Skoplja, grada sedam putova – sedam prolaza, izabrano je 13 predstavnika koji će predstavljati Hrvatsku na 14. Bienallu mladih umjetnika Europe i Mediterana. Pored 13 hrvatskih predstavnika izabranih na javnom natječaju, hrvatski vizualni umjetnici Dalibor Martinis, Slaven Tolj i dizajner Davor Bruketa sudjelovat će kao pozvani VIP umjetnici na Biennalu u popratnom programu  majstorskih radionica. Kao dio službenog programa, u Skoplju 6. rujna, Nataša Ivančević predstavit će rezultate radionica koje su se održale ljetos na otoku Susku, u organizaciji MMSU, BJCEM i Udruge EKOS. O svome sudjelovanju na radionicama govoriti će i hrvatski/e predstavnici/e Hana Miletić (fotografija), Darija Žmak (skulptura) i Dean Klemenc (arhitektura). 
Biennale u Skoplju ugostit će više od 700 mladih umjetnika iz 43 zemlje Europe i Mediterana, koji će unutar 7 umjetničkih disciplina (VIZUALNE UMJETNOSTI; GASTRONOMIJA; FILM; KNJIŽEVNOST; GLAZBA; PREDSTAVE; PRIMIJENJENE UMJETNOSTI) predstaviti svoje radove. Na ovoj jedinstvenoj multidisciplinarnoj umjetničkoj manifestaciji ukupno će biti predstavljeno 1000 umjetničkih djela u disciplini vizualnih umjetnosti, 36 predstava, 31 glazbena produkcija, 33 filma i videa, 27 književna rada i 8 gastronomskih produkcija.
Domaćini ovogodišnjeg Biennala, Republika Makedonije i Grad Skoplje kao izrazito multietničko područje, istovremeni centar i sjecište različitih nacija, religija i kultura pružit će zanimljivo iskustvo kako mladim umjetnicima koji sudjeluju na Biennalu, tako i mnogobrojnim gostima i posjetiteljima.
Tema 14 Biennala u Skoplju, Sedam gradskih vrata, koja je inspirirana drevnom legendom Skoplja, grada sedam putova – sedam prolaza, još više ukazuje na kulturno nasljeđe domaćina Biennala, ali i otvara izvrsne mogućnosti za razmjenu i izražavanje različitih kulturnih potencijala.
Većina produkcija na Biennalu u Skoplju predstavit će se na različitim, muzejskim, galerijskim i otvorenim lokacijama u samom centru grada, a posjetitelji će uz službeni program imati priliku prisustvovati izvedbama različitih urbanih performansa, muzičkih koncerata i umjetničkih radionica.
Očekuje se impozantna brojka od 250.000 posjetitelja, uključujući umjetnike, kustose, muzealce, galeriste, profesore i studente na umjetničkim studijima, predstavnike nacionalnih i lokalnih vlasti, profesionalce iz poslovnog svijeta, povezane u ideji promocije mladih umjetnika/ca.

HRVATSKI PREDSTAVNICI NA 14. BIENNALU MLADIH UMJETNIKA EUROPE I MEDITERANA, SKOPLJE, 2009.

VIZUALNE UMJETNOSTI

Sebastijan Dračić, ciklus slika Svatko za sebe – Slika o seksu, Slika o ljubavi, Slika o tuzi, Slika o mržnji Sebastijan Dračić, svojim likovnim promišljanjem uvijek uspijeva ostvariti pomalo nestvarne sadržaje koji, međutim, ponajprije zahvaljujući lucidnom problematiziranju nekih od proturječja iz života suvremenog čovjeka, ostavljaju izuzetno uvjerljiv dojam na promatrača.  (iz obrazloženja žirija)
Mirna Kutleša, ciklus crteža Smetnje u komunikaciji, Agresija, Paranoja, Otupjelost, Histerija, Euforija
Akvareli Mirne Kutleše propituju klasične konvencije prikazivanja i promatranja te se uobličavaju na finoj razmeđi slikarskog i crtačkog medija, grotesknog i naturalističkog prikaza. Neobični portreti zoomorfnih i antropomorfnih karakteristika odlikuju se jakim emocionalnim i asocijativnim nabojem. (iz obrazloženja žirija)
Ana Sladetić, crtež Drugi svijet
Likovi na autoričinom crtežu daleko su od faktografije i donekle podsjećaju na prikaze kozmogonijskih mitova iz Aboridžinskog nasljeđa u čijim se crtežima perspektiva i gravitacija gotovo i ne uvažavaju, a povezanost univerzuma očituje se u vrtložnim poveznicama događaja na ravnoj plohi crteža. (iz obrazloženja žirija)
Hana Miletić, trokanalna video instalacija Mirage
Video radovi Hane Miletić na granici su između videa i fotografije. Tri portreta s kojima sudjeluje na Biennalu  prikazuju stanovnike otoka Suska koji nepomično stoje i gledaju u kameru. Autorica na decentan način propituje položaj gledatelja i gledanog, fotografije i videa, trajanja i statične slike. (iz obrazloženja žirija)
Goran Škofić, video/prostorna instalacija Corpus
U višekanalnoj video instalaciji Goran Škofić tretira vlastito tijelo. Svaki pojedini video predočuje multiplicirani lik autora koji u ponavljajućem ritmu izvodi jednu jedinu radnju (vježbanja u teretani, trčanja, aplaudiranja u koncertnoj dvorani…). Time zadovoljava Baudrillardovu teorijsku postavku simulakruma, dozvoljenog uslijed mogućnosti medijacije elektroničke slike. (iz obrazloženja žirija)
Darija Žmak, instalacija Mjesečarke
Interaktivna ready made skulptura Mjesečarke Darije Žmak, propituje ulogu umjetnice kao kustosice i dokumentaristice, te umjetnički izričaj suvremenih umjetnica na zadanih 28 tema vezanih uz stereotipe i predrasude o položaju žene u patrijarhalnom društvu. (iz obrazloženja žirija)

PRIMIJENJENE UMJETNOSTI

Arhitektura
Dean Klemenc, Projekt Mlaka
Studija istražuje područje industrijske zone Mlaka u Rijeci, dijagnosticira postojeće stanje, analitički pristupa urbanističkoj problematici te predlaže razvojne scenarije koji se mogu primijeniti i na analogne situacije. (iz obrazloženja žirija)
Moda
Tomislav Đurđević
Tomislav Đurđević koristi jezik stereotipnih oblika ulične mode, ali u maksimalnoj dorađenosti što ove modele čini kompleksnim priborom za urbano preživljavanje. Odsustvo boje čini ih naglašeno kompaktnim, a ispunjenost brojnim detaljima čini ih bliskim tjelesnim instalacijama.  (iz obrazloženja žirija)
Grafički dizajn
Dora Budor i Maja Čule, Duties Free Store
Njihov rad preispituje mogućnosti i ograničenja svijeta komercijalnih značenja u svijetu krize, ali jednako tako s određenom gorčinom zahvaća i proces edukacije koji ne nalazi mogućnosti odgovorne reakcije na stanje u kojem dizajneri i dizajnerice služe komercijalnoj svrsi. (iz obrazloženja žirija)
Strip
Dunja Janković, Vježbanje osjetila
Vježbanje osjetila je reduciran likovni eksperiment baziran na arhetipskoj formi, kompozicijski i sadržajno. Ovaj minimalizam, odričući se doslovnosti naracije, daje maksimum u sugeriranom sadržaju, kroz prikazanih pet osjetila,  anticipirajući univerzalno. (iz obrazloženja žirija)

FILM

Irena Škorić, Rastanak
Kratki igrani film Rastanak kao film ceste narativnom jednostavnošću i duhovitošću uspješno progovara o nekoliko bitnih i "teških" tema koje se, u širem metaforičkom smislu, tiču odnosa između prošlosti (starih stvari i minulih uspomena) i sadašnjosti, te poimanja i prihvaćanja značenja te prošlosti vezane uz prostor bivše Jugoslavije. (iz obrazloženja žirija)

PREDSTAVE

Matija Ferlin, Sad Sam Almost 6
Rad mladog interdisciplinarnog umjetnika iz Pule sastoji se iz kombinacije različitih kazališnih žanrova, jer kako sam kaže, „ne zanima ga razlika između kazališnog i plesnog". Matijin svijet Sad Sam-ova je proces istraživanja raznolikih scenskih osjetila koja kroz sasvim osobno iskustvo otvaraju vrata mnogobrojnih intimnih prostora, što korespondira s temom Biennala Sedam gradskih vrata, na posve neuobičajen, maštovit, zanimljiv i vrlo osoban način. (iz obrazloženja žirija)

KNJIŽEVNOST

Antonija Novaković, Dokumenti
Rukopis Antonije Novaković, transparentno naslovljen Dokumenti, ispisan je iz perspektive barem dvaju lirskih glasova koji osim razlikom koja se među njima uspostavlja, gotovo da i ne korespondiraju. Čitljiva dijalektika otvorenog i zatvorenog, reguliranog i ‘slobodnog’ provlači se kroz tekst i suptilno upućuje na temu ovogodišnjeg Biennala – vrata, koja uzgred budi rečeno, u tekstu ni jednom nisu izravno spomenuta. (iz obrazloženja žirija)

Ivo Matulic

Akademija-Art.net