Bečki gradski muzej "Wien Museum Karlsplatz" od 26. siječnja do 29. svibnja ove godine predstavlja izložbu fotografija poznate austrijske fotografkinje Trude Fleischmann koja je pozornost javnosti izazvala 20ih godina prošlog stoljeća svojim studijama golih plesačica
Trude Fleischmann (1895. – 1990.) se ubraja u najveće fotografkinje 20. stoljeća. Tijekom svoje karijere je fotografirala mnoge kazališne zvijezde, plesačice i intelektualce, a proslavila se portretima svojih suvremenika kao što su Karl Kraus, Adolf Loos ili Albert Einstein.
Ona je bila jedna od mladih, samouvjerenih žena koje su nakon Prvog svjetskog rata otvorile svoje fotografske studije u Beču, a među njima su se nalazile između ostalog i Edith Barakovich, Grete Kolliner, Marianne Bergler, Pepa Feldscharek, Hella Katz, Steffi Brandl, Kitty Hoffmann, Edith Glogau, Trude Geiringer i Dora Horowitz.
Fleischmann je prakticirala objektivan stil portretiranja. Njezini su portreti bili prožeti duhom moderne, ali ne i radikalnih eksperimenata avantgarde. Njezine fotografije su detaljne studije tijela i ujedno psihološki portreti koje karakterizira dramatična odijeljenost svijetla i sjene.
Vrhunac karijere je dosegla fotografijama plesačice Claire Bauroff, čije je nauljeno golo tijelo fotografirala ispred crne pozadine. Te su fotografije predstavljale prekretnicu u akt fotografiji. Njezina je fotografija izazvala skandal u koji se uključila i policija, fotografije su zaplijenjene, a fotografkinja i plesačica su postale još slavnije.
Bečka karijera Trude Flieschmann je završila 1938., kada je bila prisiljena izbjeći u New York. Njezin je foto-arhiv, izuzevši 100 do 200 negativa, u potpunosti uništen.
Izložbom "Trude Fleischmann – Samosvjesni pogled" Wien Museum Karlsplatz nakon punih 20 godina od fotografkinjine smrti predstavlja prvu veliku retrospektivni izložbu njezinih uradaka, u čijem se središtu nalazi razdoblje od 1920. do 1938.
Najveći dio fotografija obuhvaćenih izložbom potiče iz zbirke samog muzeja koje je muzej počeo otkupljivati još 1936. godine. Drugi dio izložaka je u zbirku muzeja dospio 1955. kao dio ostavštine koje je jedan kolekcionar poklonio muzeju.
Ivana Ćosić
ivana.cosic@compresspr.hr
Akademija-Art.hr
20.01.2011.