Skip to content

Australija lider u gradnji brodova od aluminija

Australija ne zna za recesiju 27 godinu zaredom, riječ je o svjetskom rekordu. Ekonomska snaga zapada kontinenta jedan je od glavnih razloga za to. Uz rudarstvo, glavni gospodarski pokretač Zapadne Australije jest brodogradnja, i to brodogradnja 21. stoljeća. Australija je, naime, globalni lider u izradi brodova od aluminija, i komercijalnih i vojnih. Priču iz okolice Pertha donosi Dragan Nikolić

Jedan od najvećih brodograđevnih kompleksa u Australiji dom je i najvećeg i najpoznatijeg svjetskog brodogradilišta aluminijskih plovila. Laserom zavarene kompozitne aluminijske ploče samo su dio inovativne filozofije, uporišta za globalnu konkurentnost. Korištenje aluminija, uz vrhunski dizajn i visoko optimiranu formu, smanjuje, inače, masu klasične strukture plovila za dvije trećine. Stabilnost broda je zajamčena, snaga također. Razvili smo veoma napredne oblike trupa, kad je riječ o katamaranima i trimaranima. Kao i o jednotrupnim brodovima. To doprinosi učinkovitosti tih plovila, rekao je izvršni direktor tvrtke Austal David Singleton.

U svojoj korporativnoj povijesti Austal je dosad dizajnirao i izgradio više od 260 brodova, dugih od 30 do 130 metara, za kupce iz pedeset zemalja. U trideset godina postojanja prešli smo put od start upa do najvećeg svjetskog brodogradilišta koje rabi aluminij. Ponajprije izgrađujemo brze trajekte, za naručitelje iz svih dijelova svijeta. Sposobni smo isporučivati i vrhunske vojne brodove, istaknuo je Singleton.

Austal je i jedini strani graditelj brodova za američku mornaricu. Grade ih u svom brodogradilištu u Mobileu, u Alabami (imaju i jedno na Filipinima, kao i joint venture u Kini). Trenutačno imamo ugovore vrijedne oko 10 milijardi australskih dolara. Isporučit ćemo američkoj mornarici dva broda. Kako bi to učinili, izgradili smo četvrto najveće brodogradilište u SAD-u, naglasio je.

Australski pomorski kompleks smješten je u industrijskoj zoni u Hendersonu, koji je dio metropolitanske regije Pertha, točnije grada Cockburna. Australska vlada taj dio obale s dubokom lukom još prije više od stoljeća namijenila je za obrambene svrhe. Imamo mornaričku bazu blizu Cockburna. Ondje se ulaže puno novca. Osobito zato što je moguće izvući na obalu podmornice i različite vrste ratnih brodova. Na raspolaganju je suhi vez uz održavanje, a nakon toga povratak u uporabu u najbržem mogućem roku, istaknuo je gradonačelnik Cockburna Logan Howlett.

U Austalu su osim domaćoj graničnoj policiji, dosad prodali četrdesetak patrolnih čamaca i mornaricama u Europi, na Bliskom istoku, u Južnoj Americi. Australija će u budućnosti u program modernizacije i održavanja svoje mornarice uložiti 89 milijardi australskih dolara (uključujući i izgradnju devet fregata vrijednih 35 milijardi, gradit će se od 2020. nadalje). Velik dio tog kolača otpada upravo na kompleks u Hendersonu. Ondje će se, primjerice, graditi 10 od 12 patrolnih čamaca za zaštitu izložene morske granice (ukupna vrijednost programa – tri milijarde australskih dolara). Država će stoga u infrastrukturu kompleksa, kojemu je već komparativna prednost najveća dizalica za brodove na kontinentu, uložiti 400 milijuna australskih dolara. Naša brodograđevna industrija lider je na tržištu i to je ključno pri dobivanju poslova. Puno je važnije da smo pogonsko gorivo australskoj ekonomiji, a korisni smo i za obranu naše zemlje, kaže gradonačelnik.

Brodogradnja kao zlatna koka, i to je moguće na toj strani svijeta. Sam grad Cockburn BDP-u Zapadne Australije, ponajviše zbog brodogradnje, pridonosi s 40 od ukupno 240 milijardi australskih dolara. Razloge za itekakav gospodarski zamah zapadne Australije u posljednjih petnaest godina treba tražiti negdje duboko u njezinim rudnicima i neutaživoj gladi Kine za sirovinama, ali i na njezinoj obali i svemu onome što za vojnu i pomorsku industriju isporučuje više od 150 ovdašnjih tvrtki. Stvoreno je više od 10 000 radnih mjesta. To je velik broj. U sljedećih pet godina očekujemo otvaranje još 10 000. Škole u kojima se ljudi obučavaju i koje im pomažu u razvijanju specifičnih vještina također su bitan dio priče ovdje u Hendersonu, dodao je.

U Hendersonu je i pogon tvrtke Evolution Commercial, osnovane prije osam godina. Specijalizirani su za izgradnju brodova s jednim trupom, katamarana, trimarana… Uglavnom od aluminija i stakloplastike. Ispod ovoga krova nastao je najveći brod izgrađen s pomoću vakuumske infuzije u Australiji. Trenutačno gradimo 84 metra dugu superjahtu s tri trupa, najveću ikad takve vrste na svijetu. Inicijalno smo isporučili 46 metara dugo plovilo od stakloplastike. Prije toga brodove koji podupiru farme vjetrenjača na moru, putničke brodove Tajvanu, istaknuo je operativni direktor tvrtke Evolution Commercial Dave Mearns.

Kvalitetom i inovacijama bore se s jeftinijom dalekoistočnom konkurencijom. Najveći igrač u kompleksu nudi i sofisticirane, napredne sustave za održavanje brodova, ne samo onih izgrađenih za mornaricu. Nudimo i sustave za održavanje komercijalnih brodova. Povezani su zapravo s našim računalnim sustavom Marine Link. On kontrolira funkcije na brodu. Koristeći se Marine Linkom iz Australije, možemo ispitati operativno ponašanje komercijalnih brodova na drugom kraju svijeta i dati njihovim posadama savjet i potporu, kaže Singleton.

U Hendersonu se grade i brodovi za prijevoz sirove nafte, a neke od ovdašnjih tvrtki naftnim i plinskim platformama na moru iznajmljuju kvalificiranu radnu snagu. Ove godine uzimamo stotinu novih naučnika. Za postojanja tvrtke dosad smo istrenirali njih ukupno više od 2000 ovdje u Hendersonu, istaknuo je Singleton. Katkad imamo problem pronaći prave naučnike. Ali riječ je o dinamičnoj industriji, koja ima seksipila, privlači mlade ljude. Nemamo problema s pronalaskom kvalitetnih naučnika, rekao je Mearns.
Sam Austal povezan je s više od 1000 dobavljača diljem Australije. Nije riječ o njihovoj zastupljenosti u svakoj državi već doslovno u svakom okrugu ove zemlje. Naši ugovori zapošljavaju tisuće ljudi diljem Australije, ističe izvršni direktor tvrtke Austal.

Koliko je to drukčija priča u Cockburnu, gradu pobratimu Splita u čije škverove mladi ne hrle. I da, preko jedne od četiriju australsko-hrvatskih gospodarskih komora, one zapadnoaustralske, poslovnjaci hrvatskih korijena pokušali su povezati kompleks u Hendersonu i njegove globalne brendove s Hrvatskom. Treba li reći, zasad neuspješno…