Stilsko iščitavanje keramičkih slika Vedrane Baloković zahtijeva hermeneutički pristup koji uzima u obzir iskustva moderne umjetnosti, posebno ona geometrijske i lirske apstrakcije, apstraktnog ekspresionizma i enformela
Višnja Slavica Gabout: KERAMIČKE SLIKE
Vedrana Balković hrvatska je keramičarka koja na likovnoj sceni javno umjetnički djeluje više od pet desetljeća. Svojim specifičnim opusom i karakterističnim autorskim izričajem našla je svoje trajno mjesto u suvremenoj hrvatskoj keramici, autorski prepoznatljiva s jedne strane po svojim malim plastikama, a s druge po svojim keramičkim pločama, osebujnim keramičkim slikama-objektima upečatljivog oslika. Njezino stvaralaštvo diskurzivni je prostor stalnih plastičkih, pikturalnih i taktilnih dijaloga te stalnog preplitanja kiparskoga i slikarskoga. Ono je isto tako prostor stalnih preispitivanja odnosa: volumena i prostora – i u tom smislu kiparskih vrijednosti (male skulpturalne forme) te plohe i površine – i u tom smislu slikarskih vrijednosti (keramičke ploče). U svome stvaralaštvu ova autorica u keramici na suvremeni način objedinjuje i kiparski i slikarski pristup, znalački koristeći keramičke tehnike i postupke (engobe, glazure, raku…), koje kombinira i počesto združuje s drugim tehnikama i materijalima (primjerice, u asamblažima). Pritom pokazuje profinjeni osjećaj za keramičku materiju, za formu i strukturu, a u svojim keramičkim pločama za slikarsko tretiranje keramičke površine i za likovnost.
Vedrana Balković
„Keramičke slike“
keramičke ploče
prostor SPARK PROSTOR DOGAĐANJA Sveučilišta Algebra Bernays
Gradišćanska ulica 24, Zagreb
5.5. – 15.5.2025.
Otvorenje izložbe: ponedjeljak, 5. svibnja 2025. u 19 sati
Zahvaljujući prirodi keramičkog medija te specifičnosti keramičkih tehnika, koje daju mnoštvo mogućnosti aktiviranja površine, keramička ploča, premda naizgled jednostavna, pruža široku paletu likovnog djelovanja. Nudeći ne samo bogatstvo vizualnog, nego i haptičkog doživljaja. Keramička slika na površini ploče primarno pruža vizualni doživljaj. Zbog boja (koje su sjajne, prozirne, ili pastelne) i / ili linija, neovisno o tome opisuju li one neki motiv, ili su od njega oslobođene. Ali budući da je keramička slika i stvarna materijalna činjenica, ona djeluje i svojom fizičkom opipljivošću i prostornošću, karakterom obrade površine, udubinama i kraklirama, tektonikom i materičnošću. Tako se ona nudi istodobno i oku na optički doživljaj i ruci na doživljaj opipa, pa time na uzbudljivo i aktivno istraživanje i propitivanje te time višestruki doživljaj. A upravo takav doživljaj nude keramičke slike Vedrane Balković, kojima nas, na svoj keramičarsko – slikarski način, bojom i linijom, ali i materičnošću i taktilnošću, ona ovim keramičkim pločama uvodi u svijet svoje senzibilnosti i svoje intime, svojih priča i svojih snova, svoje memorije i svoje osobne poetike.









Motivi koji su inspiracija i polazište u njezinu stvaralaštvu gotovo uvijek dolaze iz predmetne realnosti. Međutim, viđenje stvarnosti u svijetu umjetnika je uvijek subjektivno, pa tako i u ovom slučaju ono prelazi okvire mimetičkoga, postajući sasvim autorska interpretacija zbilje i u krajnjoj konsekvenci maštovita, apstrahirana vizija. Autorica ovdje svojim kreativnim pogledom, pristupom i umjetničkom imaginacijom utječe na pomak u viđenju stvarnosti, interpretirajući je na svoj način, prema svom emocionalnom diskursu – jednom kao lirski narativ, drugi put kao asocijaciju, simbol, ili metaforu, a treći put kao čistu apstrakciju, kod koje glavnu riječ vode snažna boja i gestualni potez te splet znakova, mrlja i crtovlja. Apstrakciju kod koje se potpuno prepušta mašti i elementarnom govoru samih likovnih elemenata – oslobođenoj boji, liniji i formi, s kojima se u prostoru keramičke slike poigrava, pa ih jednom kompozicijski raspršuje, a drugi put geometrijski učvršćuje, smještajući sve u neku novu dimenziju. Doznačujući sliku svog osobnog univerzuma kao dojmljivu vizualnu zabilješku i sugestivnu likovnu priču. Ali i kao svoj osobni doživljaj svijeta, u kojem su zabilježeni i otkucaje vlastite nutrine, stanja i raspoloženja, zanosi i ushiti. Na taj način ona pretvara ono vanjsko, realno i vidljivo u magično i snovito te u lirsku sintezu ugođaja, senzacija, sjećanja i osjećanja.
Stilsko iščitavanje keramičkih slika Vedrane Baloković zahtijeva hermeneutički pristup koji uzima u obzir iskustva moderne umjetnosti, posebno ona geometrijske i lirske apstrakcije, apstraktnog ekspresionizma i enformela, jer se elementi ovih stilskih izričaja prepoznaju u njezinim keramičkim slikama i provlače velikim dijelom njezina slikarsko-keramičarskog opusa. Međutim, u novom vremenu i novom kontekstu oni imaju nova značenja i traže nova, suvremena čitanja. Čitanja kojima s punim razumijevanjem pratimo i tumačimo umjetnički svijet Vedrane Balković.