Skip to content

Etnografski muzej, Zagreb: ŠEST UZORAKA KATASTROFE

Grupna izložba koja istražuje reprezentacijske, estetske i taktičke aspekte materijala kao vidljive otiske nevidljivih ili manje vidljivih ljudskih intervencija u život tvari i prirode

Umjetnici: Hannes Boeck, Marjolijn Dijkman, Jassem Hindi &˛Sina Seifee, Davor Konjikušić,  Ana Torfs
Kustosice: Dušica Dražić, Irena Bekić

𝗨𝗺𝗷𝗲𝘁𝗻𝗶č𝗸𝗶 𝗽𝗮𝘃𝗶𝗹𝗷𝗼𝗻 𝘂 𝗭𝗮𝗴𝗿𝗲𝗯 i 𝗢𝘂𝘁 𝗼𝗳 𝗦𝗶𝗴𝗵𝘁 se izmještaju u 𝗘𝘁𝗻𝗼𝗴𝗿𝗮𝗳𝘀𝗸𝗶 𝗺𝘂𝘇𝗲𝗷 𝘂 𝗭𝗮𝗴𝗿𝗲𝗯𝘂 s grupnom izložbom Š𝗘𝗦𝗧 𝗨𝗭𝗢𝗥𝗔𝗞𝗔 𝗞𝗔𝗧𝗔𝗦𝗧𝗥𝗢𝗙𝗘 koja istražuje reprezentacijske, estetske i taktilne aspekte materijala kao vidljive otiske nevidljivih ili manje vidljivih ljudskih intervencija u život tvari i prirode. Oni se manifestiraju u rasponu od političkih hegemonija do ekoloških katastrofa i govore o ekstraktivističkim politikama i (neo)kolonijalizmu. Koristeći se arhivskim metodama sakupljanja, indeksiranja i selekcioniranja, radovi podražavaju muzejske postave te koreliraju s idejom Etnografskog muzeja u kojem su postavljeni. Povezujući ljudske običaje, nove i stare ekstraktivističke prakse i svakodnevicu, otvaraju prostor uspostavljanju etnologije sagledane iz rakursa ljudskog iskorištavanja prirodnih resursa.

ŠEST UZORAKA KATASTROFE
14. 12. 2024. – 2. 2. 2025.
Etnografski muzej, Zagreb

Trg Mažuranića 14

Industrija boje ili nafte, istraživanja elektromagnetizma, ekstrakcije kamena, prerade boksita uvijek su balansirali između ideje o napretku, bogaćenju, iskorištavanju i dominaciji. Izložba povezuje mitologiju, folklor, povijest, magiju i znanstvene poglede upućujući na razorni otisak ljudskog odnosa spram ne-ljudske prirode. 

Radovi:

U radu 𝗦𝗔𝗠𝗠𝗟𝗨𝗡𝗚 𝗕𝗔𝗨 𝗨𝗡𝗗 𝗦𝗖𝗛𝗠𝗨𝗖𝗞𝗦𝗧𝗘𝗜𝗡 𝗔𝗟𝗧𝗘𝗦 𝗥𝗢𝗠, 𝗛𝗮𝗻𝗻𝗲𝘀 𝗕𝗼𝗲𝗰𝗸 prikazuje 55 uzoraka kamena iz kolekcije građevinskog materijala antičkog Rima. Snimljeni na 16mm kolor filmu, oni djeluju kao fragmenti apstraktne kompozicije. 15-minutni film preklapa tri imperijalne reprezentacije: kolonijalnu aproprijaciju prirodnih resursa u osvojenim teritorijama Rimskog carstva, legitimaciju europskog imperijalizma  vraćanjem na idealiziranu grčko-rimsku prošlost te institucionalizaciju/diskurzivnu konstrukciju fotografije kao objektivizirajućeg alata u službi moderne znanosti.

𝗟𝗢𝗨𝗗 𝗧𝗢 𝗚𝗥𝗢𝗨𝗡𝗗 , skulpturalna instalacija 𝗠𝗮𝗿𝗷𝗼𝗹𝗶𝗷𝗻 𝗗𝗶𝗷𝗸𝗺𝗮𝗻 odnosi se na fulgurite, fenomen poznat kao “fosilizirana munja”. Ove formacije nastaju kada se elektricitet oslobađa u tlo, stvarajući mase staklastog organskog materijala. U suradnji s elektro-tehničarem, Dijkman je kreirala umjetne fulgurite tako što je usmjerila električnu energiju u zemlju prikupljenu s rudarskih nalazišta u Belgiji i Demokratskoj Republici Kongo, postavivši je potom kao podnu instalaciju.

𝗥𝗔𝗗𝗜𝗔𝗡𝗧 𝗠𝗔𝗧𝗧𝗘𝗥, drugi rad 𝗠𝗮𝗿𝗷𝗼𝗹𝗶𝗷𝗻 𝗗𝗶𝗷𝗸𝗺𝗮𝗻 je slikovni esej koji se sastoji od više od 250 proizvoljno povezanih slika, odabranih iz različitih disciplina, poput: astronomije, kozmologije, medicine, tehnologije, antropologije i istraživanja svemira. Njihova koloristička kompozicija nije slučajna; zasniva se na gradijentu viđenom u znanstvenim promatranjima kozmičkog pozadinskog zračenja. Djelo istražuje utjecaj elektromagnetnih valova i različitih vrsta kozmičkih energija na ljudsko tijelo, Zemlju i druge nebeske objekte. Slike prave asocijativne veze koje ističu utjecaj kozmičkih valova i energije, kako su oni prikazani kroz vrijeme i kulturu.

𝗦𝗨𝗡 𝗘𝗔𝗧𝗘𝗥𝗦 je suvremeni narodni ples i instalacija 𝗦𝗶𝗻𝗲𝗮 𝗦𝗲𝗶𝗳𝗲𝗲𝗮 𝗶 𝗝𝗮𝘀𝘀𝗲𝗺𝗮 𝗛𝗶𝗻𝗱𝗶𝗷𝗮. Priča o nepomirljivoj suprotnosti između petro-politike i petro-demonologije. Nafta je intimni jezik našeg pristupa svijetu, lijep čarobnjak, koji može biti izgovoren kao lirski, mitološko-poetički, inkarnirani objekt. Nafta je fascinantna, komplicirana, strašna priča, ispunjena krvlju, drevnim bogovima i revolucionarnim djelima. Benzin stvara nemoguće pejzaže i opasna stvorenja.

𝗦𝗨𝗡 𝗘𝗔𝗧𝗘𝗥𝗦, plesni performans 𝗝𝗮𝘀𝘀𝗲𝗺𝗮 𝗛𝗶𝗻𝗱𝗶𝗷𝗮 𝗶 𝗦𝗶𝗻𝗲𝗮 𝗦𝗲𝗶𝗳𝗲𝗲𝗮 s Charlott Utzig, Paolo de Venecia Gile, Alexandra Tveit, Harald Beharie održat će se u subotu, 14.12.2024, u 18:00, kao dio otvorenja izložbe Š𝗘𝗦𝗧 𝗨𝗭𝗢𝗥𝗔𝗞𝗔 𝗞𝗔𝗧𝗔𝗦𝗧𝗥𝗢𝗙𝗘

Instalacija […] 𝗦𝗧𝗔𝗜𝗡 […] 𝗔𝗻𝗲 𝗧𝗼𝗿𝗳𝘀 je sastavljena od pronađenih slika i tekstova. Eksplozija boja koju poznajemo od 1856. godine bila je moguća samo kroz komercijalnu upotrebu otpadnih proizvoda od koksa kakav je katran. Gotovo da je drevni san alkemičara postao stvarnost: no umjesto da stvori zlato iz olova, sve boje duge proizvedene su iz najtamnije crne boje katrana. Torfs odabire 20 reprezentativnih sintetičkih boja  evokativnih naziva kao što su Congo Red, Bismarck Brown, Paris Violet i Uranin te traži povezane slike, pridajući svakoj broj. 

Davor Konjikušić prikazuje posljedice jedne od najvećih ekoloških katastrofa u povijesti Mađarske u radu 𝗥𝗘𝗗 𝗠𝗨𝗗 / Crveno blato. U gradu Ajka, 4. listopada 2010. godine procurio je rezervoar 10 aluminijske tvornice MAL, izlijevajući milion kubnih metara “crvenog blata”. Deset osoba je poginulo, stotine domova je uništeno, a više od dvjesta ljudi je ozbiljno povrijeđeno. Crveno blato je rezultat procesa pretvaranja boksita u aluminij. Sadrži teške metale kao što su kadmij, krom, arsen i živa koji bojaju pejzaž u crveno.

Izložbu podražavaju: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Gradski ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Turistička zajednica Grada Zagreba, Flandrija — State of the Art, Austrijski kulturni forum Zagreb; MU.Zee Oostende; Performing Arts Hub – Norway; Norwegian Ministry og Foreign Affairs

Ana Torfs […] 𝗦𝗧𝗔𝗜𝗡 […]
Photo: Ljubaznošću 𝘔𝘶.𝘡𝘌𝘌, 𝘖𝘰𝘴𝘵𝘦𝘯𝘥𝘦 i umjetnice
Davor Konjikušić, Red Mud Photo: ljubaznošću autora

O umjetnicima:

𝗛𝗮𝗻𝗻𝗲𝘀 𝗕ö𝗰𝗸 se bavi filmom i videom. Studirao je fotografiju na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču i u Berlinu. Od 2011. do 2013. godine bio je senior artist na polju filma i videa na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. Estetika filma i diskurs vizualnih studija i povijesnih kritičkih praksi  glavne su referentne točke njegovih filmova i foto-serija. Bavi se mehanizmima inkluzije i ekskluzije koji se koriste u postkolonijalnoj debati i kritički se osvrće na povijest vizualnih medija.

Marjolijn Dijkman, umjetnica i suosnivačica organizacije Enough Room for Space, živi i radi u Briselu i Lahaymeixu. Diplomirala je na Akademiji Gerrit Rietveld u Amsterdamu 2001. godine, zatim je 2003. godine završila postdiplomske studije na Piet Zwart Institutu u Roterdamu, a bila je istraživač na Akademiji Jan van Eyck u Mastrihtu od 2006. do 2007. godine. Trenutno je doktorantica na umjetničkom istraživačkom klasteru Deep Histories Fragile Memories na LUCA—School of Arts u Briselu i Univerzitetu Leuven, pod mentorstvom Wendy Morris i Kyveli Mavrokordopoulou (2023–2027). Godine 2005 osnovala je organizaciju Enough Room for Space (ERforS) sa Maartenom Vanden Eyndeom. Enough Room for Space je međusobno povezena umjetnička organizacija koja inicira eksperimentalne zajedničke istraživačke projekte koji pomjeraju granice između disciplina (umjetničkih, znanstvenih ili aktivističkih).

Jassem Hindi  جاسم هئدي Francusko-libanonski umjetnik, živi u Norveškoj, koristi zvuk, koreografiju, performans, teoriju i pripovijedanje. Hindijev rad istražuje nepomirljivu suprotnost između progona i gostoljubivosti. Preplavljen nervozom i nužnošću, njegov rad koristi narušen ples, narušene objekte i narušene tekstove. Korištene pjesme o smrti, rastvara u smjeru kreiranja baroknih, okrutnih, kozmoloških svjetova.. Hindijev rad prikazan je na međunarodnim festivalima, a njegove suradnje osvojile su mnoge nagrade i nominacije (Bessie Award, Dublin Fringe Jury prize, PICA Portland Jury’s choice, Hedda pris, 8…).

Korišćenjem pripovijedanja, videa i performansa, 𝗦𝗶𝗻𝗮 𝗦𝗲𝗶𝗳𝗲𝗲 سینا سیفی rođen u Teheranu, sa sjedištem u Bruxellesu, istražuje naslijeđe zoologije u zapadnoj Aziji. Njegov rad bavi se načinima na koje epistemologije, šale i znanje o životinjama uzimaju oblik u starim i novim sjecištima tehnoloških medija i globalizma. Njegov rad prikazan je međunarodno u City Gallery, Praga (2022); WIELS, Brisel (2020); SAVVY Contemporary, Berlin (2016); Sharjah Art Foundation, UAE (2018); Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2017); Temporary Gallery, Keln (2019); i Akademie der Künste der Welt, Keln (2015).

𝗗𝗮𝘃𝗼𝗿 𝗞𝗼𝗻𝗷𝗶𝗸𝘂š𝗶ć je studirao fotografiju na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu. U svojoj umjetničkoj praksi koristi fotografiju kao primarni medij za artikulaciju autorskog koncepta u kojem ispituje odnos između osobnog i javnog, intimnog i socio-političkog. Povezuje fotografiju s tekstom, arhivom, pronađenim objektima i videom. Zanimaju ga uloga fotografskog medija u uspostavljanju odnosa moći i kontrole. Autor je i kameraman nekoliko nagrađivanih dokumentarnih filmova: Permanent resident alien, Deleted, Return. Osnivač je fotografske radionice Drugi Kadar. Od 2018. godine radi kao umjetnički asistent na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu.

𝗔𝗻𝗮 𝗧𝗼𝗿𝗳𝘀 živi i radi u Bruxellesu. Kroz svoju kreativnu karijeru, istraživala je pitanja koja se odnose na percepciju, sjećanje, reprezentaciju i konstrukciju slike. Ona omogućava savremenu i autentičnu percepciju raspršenih ostataka naše kulturne i političke povijesti, od rane jednočinke Morisa Mäterlinka The Intruder, do Rorschahovog testa u Incantations (Double Double). Višestruki izvori na koje se poziva gledaju se iznova kroz prizmu sadašnjosti. Na kraju, mi percipiramo samo odjeke originalnih materijala: razigrane i poetske transpozicije, koje generiraju pomjeranja značenja i interpretacije.

O kustosicama:

Dušica Dražić je umjetnica i nezavisna kustosica. Bavi se istraživanjem međusobnih odnosa prostora i njegovih korisnika, preispitujući ih na nivou kulturnih kontinuiteta, simboličkih nepravilnosti i individualnih akcija. Zanimaju je metode proizvodnje znanja u vezi sa socijalnim, političkim i estetskim promjenama javnog prostora. Godine 2018. Dušica Dražić i Wim Janssen osnivaju OUT OF SIGHT u Antwerpenu, prostor posvećen eksperimentalnim umjetničkim praksama.

Irena Bekić završila je povijest umjetnosti i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Ravnateljica je Umjetničkog paviljona u Zagrebu od 2022. Predmet njezina interesa su istraživački i društveno transformacijski potencijali umjetničkih i kustoskih praksi. Objavljuje likovnu kritiku i stručne tekstove. Članica je ULUPUH-a i Hrvatske sekcije AICA.