Skip to content

PETAK NA ZAGREBDOXU

Ana Petričić Gojanović

Jučerašnji festivalski dan protekao je u znaku željno iščekivane premijere novoga filma Silvestra Kolbasa Naša djeca, a ponovno je rasprodana i reprizna projekcija Gena moje djece Vladimire Spindler. Pošlo je to za rukom i Predskazanoj oluji o Trumpovu savjetniku Rogeru Stoneu. Golem interes vladao je i za YU Grupu – Trenutak sna, dok se u krugovima connoisseura hvalilo prije svega nove i uvijek relevantne radove Erika Gandinija (Nakon posla) i Ohada Milsteina (Monogamija).

Kraj radnog tjedna izvrsno je vrijeme za posjet kinu, a petak na 20. ZagrebDoxu nudi mnoštvo intrigantnih tema i audiovizualnih poslastica među kojima se danas posebno ističu tri naslova. Sretni kamperi afirmirane njujorške redateljice Amy Nicholson u 18 sati (dv. 2) nudi netipičnu americanu o deložaciji jedne male prikoličarske utopije u Virginiji. Ekipa filma „potegla“ je do Zagreba i raduje se pitanjima iz publike o ovom žovijalnom djelu u čijem je središtu filantropska zajednica vječnih kampista koji „za siću“ žive na lokaciji od milijun dolara, ali im prijeti izgon iz raja i gubitak generacijama dugih veza. Drugi favorit dana svakako je armenska Šifra 1489, laureatkinja prestižne amsterdamske IDFA-e i dobitnica nagrade Međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI. Sirov i neposredan film koji se u 19:30 (dv. 1) prikazuje u Međunarodnoj konkurenciji autentično je svjedočenje neprofesionalne redateljice Shoghakat Vardanyan koja govori najprije o svojoj strepnji, a potom i šoku i tuzi povodom bratove smrti u krvavom ratu u Gorskom Karabahu. Baš kao što se u filmu izložila „do kosti“, Shoghakat Vardanyan rado će odgovarati na pitanja gledatelja o iskustvu rata koji je pored nas prošao kao tek još jedna „vijest iz svijeta“. Naposljetku, Regionalna konkurencija u 17:30 u dvorani 3 nudi i Vilinski vrt (r. Gergő Somogyvári) o dvama društvenim izopćenicima, 19-godišnjoj transrodnoj tinejdžerici i 60-godišnjem beskućniku, koji poput oca i kćeri žive pod istim krovom na rubu grada. Od obitelji odbačena djevojka i starac koji nema baš nikakva iskustva s rodnom neodređenošću ili tinejdžerima uopće žive život koji je na marginama mađarskog društva iznimno težak, ali je samo njihov – i nježan i grub i sasvim ljudski, usuprot konvencijama o odrastanju, domu, obitelji i prihvaćanju. O filmu nagrađenom u Sarajevu posebnom nagradom žirija nakon projekcije govorit će njegov autor.

Uoči navedenih vrhunaca, petak na 20. ZagrebDoxu počinje, međutim, besplatnim projekcijama u dvorani 2 gdje se od 14 sati reprizira naslov iz Međunarodne konkurencije Tvoja jeka Zare Zerny, nježna i muzikalna posveta danskim seniorima, dok se od 16 priređuje autorska večer Hrvoja Hribara. Bez obzira što je prije riječ o popodnevu, širu bi publiku moglo iznenaditi da se iza redatelja velikog igranog hita krije i senzibilan dokumentarist koji je, kao pripadnik generacije nekada nazivane novim ili mladim hrvatskim filmom, potpisao dva zapažena ostvaraja na granici zbilje i fikcije. Nakon projekcije uzbudljivog i neobičnog rada Bil jedon o viškom ribaru, ali i autorovim literarnim, filmskim i naturalnim fascinacijama i referencama, Diana Nenadić moderirat će razgovor tijekom kojega nije pretjerano očekivati ponešto od redateljeve poslovične verbalne dovitljivosti.

U 15 sati u dvorani 4 ponavlja se projekcija lijepo primljenih Flašaroša Nemanje Vojinovića o skupljačima boca na golemom beogradskom odlagalištu otpada, od kojega je jučer započela i živa diskusija o radničkim pravima u sklopu panela DoXXL. U dvorani 5 u isto se vrijeme onima koji su Flašaroše većapsolvirali nudi prava poslastica – Tri sobe melankolije Pirje Honkasalo. Točno dvadeset godina star moderni klasik danas se gleda kao tragična anticipacija recentnijih nemilih događaja jer je riječ o majstorski snimljenom i ozvučenom triptihu koji prikazuje zatvoreni krug nasilja Ruske Federacije. Film posvećen Čečenskom ratu u prvoj priči prikazuje trinaestogodišnje kadete vojne škole u St. Petersburgu i nije teško pogoditi gdje su to mnogi od njih 18 godina kasnije završili svoj put. Druga priča govori o djeci roditelja ubijenih u Groznom, a treća o stanovnicima Ingušetije.

Reprizno popodne namijenjeno onima koji tijekom tjedna nisu stizali do Kaptol Boutique Cinema & Bara nastavlja se potom u 15:30 u dvorani 1 Arsenijevim sjajnim zagrobnim životom, odnosno dvorani 3 s April u Francuskoj. Impresivnu, lažljivu baku-diktatora gledamo, pak, od 17 u dvorani 4 (Laž nad lažima), a Yu grupu (Yu Grupa – Trenutak sna) u isto vrijeme u dvorani 5.

Posljednji masterclass ZagrebDox PRO-a otvoren za javnost održat će pod naslovom „Evo zašto volim dokumentarce…“ u 17 sati u Dokukinu KIC jedan od najvećih svjetskih stručnjaka za dokumentarni film i dugogodišnji suradnik festivala Tue Steen Müller. Uz brojne filmske inserte, Müller će dati presjek recentne dokumentarne proizvodnje te sumirati nove tendencije na međunarodnoj dokumentarističkoj sceni.

U 17:30 u dvorani 1 u Regionalnoj se konkurenciji združena mogu vidjeti tri kraća rada: 1001 noć Ree Rajčić, Duboki tonovi Igora Ilića i Bol Ivana Faktora. 1001 noć putem dviju obožavateljica turskih sapunica progovara o važnosti televizijskog medija u životima osoba treće životne dobi. Duboki tonovi intrigantan su prikaz zacjeljivanja psiholoških trauma zagrebačkog potresa dubokotonskim zvučnicima, a drugi film pokojnog velikana domaćeg eksperimentalnog filma koji se ove godine prikazuje na ZagrebDoxu autoportretna je, dnevnička vizualizacija njegove bolesti putem snimaka svakodnevice, svjetlosnih atrakcija i optičkih prepreka. Rea Rajčić i Igor Ilić razgovarat će s publikom nakon projekcije svojih filmova.

U 19 sati program Glazbeni globus osvrće se na legendarnog japanskog skladatelja Ryuichija Sakamota u filmu Nea Sore (Ryuichi Sakamoto: Opus) prikazanom i u Veneciji. Riječ je o koncertnom filmu koji sadrži tek protagonista, njegov klavir i izvedbu dvadeset djela koja je umjetnik odabrao s mišlju na pripovijest o vlastitom životu koji se u vrijeme snimanja bližio kraju. Ukoliko se ovaj snažan film učini preteškim za petak popodne, paralelno s njime (dv. 5) nudi se još jedan veseli dox U potrazi za srećom (r. Arun Bhattarai, Dorottya Zurbó) o mjeritelju indeksa bruto sreće u Butanu.

Kontroverzni dox Obitelj kojiu 19:30 igra u dvorani 3 priča je o nagrađivanoj francuskoj spisateljici Christine Angot, autorici filma koja koristi arhivske kućne materijale, novonastale snimke i vlastitu verbalnu izravnost kako bi obitelj suočila s očevim seksualnim zlostavljanjem koje je godinama trpjela. Za filmom slijedi novi DoXXL panel pod naslovom „Posljedice seksualnog nasilja i trauma kao ključ iscjeljenja“ u kojem sudjeluju Marina Ajduković, Hana Hrpka i moderatorica Dina Pokrajac.

U programu Majstori doxa u 20 sati (dv. 2) nudi se Naše tijelo Claire Simon, redovite gošće najvećih svjetskih festivala i jedne od vodećih francuskih autorica dokumentarnog roda, koja u ovom epskom djelu sakuplja priče i strahove žena suočenih s pobačajem, endometriozom, majčinstvom, promjenom spola, rakom… da bi se u konačnici i sama našla među njima. Suosjećajnim i etičkim pristupom Simon donosi skrivene, zaboravljene i zanemarene priče ženskih tijela.

U 21 sat (dv. 4) Teen dox Ekipa (r. Sylvain Cruiziat) prati u isti mah tipičnu i posve neobičnu ekipu tri mladića iz generacije Z. S humorom i lakoćom, film na muzikalan, brz i živopisan način slavi posljednje tjedne zajedničke mladosti. U isto se vrijeme u dvorani 5 repriziraju dva filma iz Regionalne konkurencije: Žurnal 242 – sunčane pruge Nike Autor o prošlosti i sadašnjosti pruge Šamac-Sarajevo i Galeb Davida Lušičića – izvanredno snimljeni i ozvučeni dokumentarni esej o slavnoj prošlosti i obnovi Titova broda.

Glazbeni globus zaustavlja u 21:30 vrtnju na radu Iana Whitea Mutiny in Heaven: The Birthday Party o vokalno-instrumentalnom sastavu koji je s frontmenom Nickom Caveom prerastao u jedan od najutjecajnijih bendova svoga vremena. Ekskluzivnim, iskrenim intervjuima, bogatom i nikada viđenom arhivom, neobjavljenim pjesmama, studijskim snimkama, animacijom i multimedijalnim sadržajem film nas vraća u prošlost benda otkrivajući pitanja njegova podrijetla, snova, nadanja i motivacije ključnih članova.

U 22 sata na festivalski petak zastor spušta Hollywoodgate (r. Ibrahim Nash’at) – jeziv i važan prikaz Afganistana od trenutka povlačenja američke vojske i dolaska talibanskog režima koji se sofisticiranom vojnom opremom naoružava u nekadašnjoj američkoj bazi.

Fotografije: Filip Popović, Julien Duval, ZAGREBDOX

Optimized by Optimole