Skip to content

Renata Pentek: OAZA SVJETLA

Pregledavajući radove na zidu uočavamo neuobičajeno kadriranje te izbor scena. Renata izuzima kolor pa je naglašeno bogatstvo tonova

Eugen Borkovsky

Renata Pentek: OAZA SVJETLA

Renata Pentek podastire, doslovno i virtualno, izbor iz raskošne kolekcije fotografskih radova. Cijeli niz nastao je oslanjanjem na bilješke svjetlom uz korištenje jednostavnijih kamera. Umjetnica je spoznala da njena intimna previranja mogu biti materijalizirana slikom: igrama svjetla i sjena na njoj značajnoj lokaciji. Ona provjerava nemjesto i pretvara ga u mjesto.
Često autorica otklanja konvencionalni pristup fotografiji. Iako su sve kompozicije stabilne, izoštravanje, jasnoća scena nije joj bitna. Važnije joj je bilježenje individualnog doživljaja dojmova koje je otkrila na novom mjestu bivanja. Rezultati ovih zapažanja iznjedrili su velikim brojem bilješki. Već na prvi pogled je jasno da Renata snažno doživljava okruženje i da joj se zapažene vizualne situacije preklapaju sa osobnim stanjem.
Ovaj komentar bi se trebao odnositi na same radove ali i na način(e) prezentiranja. Predstavljanje je podijeljeno na dva oblika. Jedan nudi printane radove na zidovima a drugi je ponuđen putem slide showa, oboje unutar prostora iste „bijele kocke“. Treba reći da radovi koji su na zidu, gdje su scene postale fizička stvar – fotografija na papiru, nude sažetak, bitak cijelog ovog umjetničina promišljanja. Video prezentacija, projekcija obimnijeg niza fotografskih radova, proširuje i obrazlaže tijek nastanka: percepcije trenutaka realnog. Slajdovi otkrivaju proces: od primjećivanja, bilježenja, taloženja/spremanja te kasnijeg izabiranja. Tijekom ovog rada/razvoja autorica i sama biva iznenađivana, fascinirana a možda ponekad i razočarana dojmom doživljenog trenutka u odnosu na zabilježeni. Kasnije se razvija moć angažiranog odlučivanja jer, ona postaje kritičnija prema nekim snimkama. Tako i ona sazrijeva unutar okvira medija kojeg prepoznaje kao trenutni način iskaza osobnog.

Gradska galerija Fonticus Grožnjan / Grisignana
petak / venerdì, 2. II. 2024. u 19.00 h
Renata Pentek
OAZA SVJETLA
samostalna izložba / mostra personale
Kustos: Eugen Borkovsky
otvorenja / aperture: petak / venerdì, 2. II. 2024. u 19.00 h

Pregledavajući radove na zidu uočavamo neuobičajeno kadriranje te izbor scena. Renata izuzima kolor pa je naglašeno bogatstvo tonova. Ona nam predstavlja scene koje donose na uvid predmete ali i raznorazne čitljive ili manje čitke sjenovite zapise. Čini nam se da su pred nama kadrovi filmskih scena. Dramatika je postignuta unutar rasporeda elemenata svake fotografije. Poneki nejasni oblik uvodi nas u doživljaj koji nije nepovoljan. On je uvijek ispitujući, provokativan, traži od nas uživljavanje.

Dramatika Slide showa oslonjena je na odnose elemenata svakog kadra, ali i odlukom da zabilježi i sasvim bizarne pejzažne kadrove neba, mora, brda u daljini. No, umjetnica često te „lijepe“ kadrove uvlači u okvire prostora. Renata koristi arhitektonske elemente njenog balkona, prozora, i sl. Ovime nam daje do znanja da ju ne zanima niti zalazak sunca niti dramatika oblaka na nebu već da želi iskazati svoju fascinaciju dostupnog pogleda, doživljajem kako trenutaka tako i mogućnost boravka, stanovanja na zanimljivoj, čak atraktivnoj poziciji. U obrazloženju, ona opisuje i osobni trenutni položaj. To je izlazak iz uvriježenosti, uobičajenosti koji emocionalno ali i realno nije niti lak niti jednostavan. Efektivno, vjerojatno nelagodno životno događanje odvodi je u novi ali, na sreću, atraktivan prostor koji uz interijer nudi i bogati, plemeniti eksterijer: raskošni pogled, široki horizont. To se pokazuje kao svojevrsna nagrada za životnu hrabrost. Na neki način i nesigurna, u trenucima osobnog iznenađenja/krize, autorica se intuitivno obraća kreativnom. Ona uzima tehnologiju koja joj je pri ruci – fotografski medij. Čini se da ovime ujedinjuje osobna previranja i potrebu umjetničkog činjenja.
Rezultati su pred nama. Ova izložbena prezentacija iziskuje propitivanje: od tuđeg „slučaja“ do propitivanja našeg osobnog stanja. Unatoč očitoj emocionalnoj, lirskoj oznaci ovog predstavljanja, mora se odrediti i realnost „hladnog uma“, kojeg se teško odričemo u korist doživljaja, bio on naš/vaš ili tuđi. Renata zapaža i prati mijenu. Tijek i mijena se spontano podastiru ideji bilježenja pojedinih trenutaka. Ove pojave, tijek i mijena, se kontinuirano odvijaju bez obzira da li smo svjesni ili ih percipiramo instinktivno. Suodnos fizikalnih zakona i ljudskih stanja postoji. Tako je naša fizikalna stabilnost, hod, sjedenje, ležanje, povezan s gravitacijom. Ova sila nam omogućava funkcioniranje. Ali, ti zakoni nisu isti u makro a niti mikro svijetu. Na žalost, te fizikalne zakone podrazumijevamo pa prebrzo zaboravljamo što se događa s nama. U kojem smo suodnosu sa sobom, s drugim bićima i/ili predmetima. Nesvjesni smo na mnogim nivoima, dok gradimo od sebe centar svemira. U suvremenosti živimo u paralelizmima. Rijetko se razumijemo i prečesto se ne slušamo pažljivo. Pitanje je koliko smo uopće emocionalno prisutni ovdje i sada. Nestalni smo jer mijenjamo osjećaje čak i mišljenja, što u previše slučaja određuje našu stvarnost.
Čini se da nam je ponuđen niz hologramskih znakova. Likovno, fotografskom tehnologijom, određen slijed bilježenih doživljaja, nudi iskrenu, skoro nesvjesnu umjetničinu potrebu vizualnih bilježenja, te kasnijeg javnog nastupanja. Ovo iskazuje hrabrost autorice i potrebu nje kao likovnjaka, za ostvarivanje memorijskih bilješki. Zahvaljujemo Renati koja je odlučila osobne situacije skoro alkemijski pretvoriti u artefakte. Nakon pregleda predstavljenog, teško da se ne upitamo: u kojoj mjeri mi živimo kompromis i dali/kad ćemo steći hrabrost ostvarivanja ličnog identiteta bez obzira na cijenu koju iskakanje iz konvencija traži. Neki, poput Renate, bivaju nagrađeni lokacijom. Važna je hrabrost iskakanja iz nelagode i iskorak ka poštovanju osobnog.

Renata Pentek rođena je 1973. godine. Osnovnu školu završila u Labinu, potom ŠKOLU PRIMIJENJENIH UMJETNOSTI I DIZAJNA u Puli. Diplomirala NA ODSJEKU LIKOVNIH UMJETNOSTI FILOZOFSKOG FAKULTETA u Rijeci – smjer Grafika. Za vrijeme studija i nakon njega više puta izlagala skupno i samostalno u Hrvatskoj i inozemstvu. Radila kao voditelj likovne galerije, edukator djece i odraslih na likovnim tečajevima, voditelj likovno-scenografskih radionica u sklopu CARDS projekta EU u CENTRU TEHNIČKE KULTURE- RIJEKA, iz područja grafičkog oblikovanja i dizajna izvela niz rješenja vizualnih identiteta projekata i logotipa za CTK- Rijeka (najznačajniji: VIZUALNI IDENTITET SVJETSKOG NATJECANJA BRODOMAKETARA – Dubrovnik 2006. i Rijeka 2012.). Radila u Hrvatskom restauratorskom zavodu u Rijeci na poslovima restauracije drvenih oltara, fresaka, štukatura i slika. Živi i radi u Rijeci.