Ova svojevrsna samoanaliza hrabro propituje i u konačnici i iskazuje buđenje. Barbara promatraču često sugerira: Putuj, te ga nagovara na imaginarne, ali i moguće putanje
Eugen Borkovsky
Barbara Cetina: PUTUJ…
Izbor iz svježe produkcije Barbare Cetina, zaista nudi bogati raspon materijala, tehnika i pristupa oblikovanju. Pred nama je niz za kojeg se čini da je nastao kao serija impulzivnih poriva ali primirenih interpretacija okruženja i osobnog doživljaja vremena i prostora autorice. Ponegdje su korišteni stilski prepoznatljivi autoričini načini, ali je mnogo radova nastalo novim kombinacijama materijala i motiva.
Asortiman materijala i ovaj puta je hrabar i bogat. Možemo govoriti o kolažu, ready-madeu, korištenju odsluženih predmeta ili njihovih dijelova. Tu su rabljene knjige, korice ili listovi, zemljopisne mape, izresci ilustracija, rabljene vrećice čaja, kartonske ili drvene kutije, konop i drugi predmeti. Na takve podloge, koje su ponekad i trodimenzionalni oblici, autorica intervenira maštovitim rasponom sredstava. Pored apliciranja, tu su olovka, tuš, flomasteri, tekstilna nit i šivanje, gužvanje, korištenje ishoda utjecanja vremena na materijal. Često su korišteni tekstovi. Neki od njih su isječci tiskanih stranica, a pojavljuju se i autoričini zapisi. Kako sama kaže, neki od njih su izvadci pjesničkih misli (npr. Arjane Kunštek) a neki su umjetničini trenutni iskazi.
Motivika ove izložbe također je iznimno heterogena. Neke su kompozicije pažljivo planirani sklopovi formi, a neke su instinktom inicirani potezi, fleke ili lomovi, tragovi gužvanja papirne podloge. Korištene su horoskopske situacije ili karte sazviježđa namijenjene putnicima, moreplovcima. Na nekim segmentima uslojenih kolaža autorica docrtava oblike: od geometriziranih poteza do prikaza komaraca, riba, bubamara, vinskih mušica.
Gradska galerija Fonticus Grožnjan / Grisignana
petak / venerdì, 2. II. 2024. u 19.00 h
Barbara Cetina
PUTUJ…
samostalna izložba / mostra personale
Kustos: Eugen Borkovsky
otvorenja / aperture: petak / venerdì, 2. II. 2024. u 19.00 h
Ovu ponudu moramo predstaviti po grupama iako se radi o slijedu iskaza koji se energetski nadovezuju. Umjetnici podloga nije unificirana. Kao da uzima prvi predmet koji joj se nađe pri ruci, kako bi pomoću njega ili na njemu, iskazala doživljaj. Neki radovi izvedeni su na rubu afekta, kao odsjaji snažnih emocija. Ponekad su emocijama detektirani elementi korišteni i na radovima gdje uslojavanje određuje promišljanje, slaganje ciljane kompozicijske cjeline. Često nailazimo, zapravo otkrivamo uvedene iznenadne oblike koji apostrofiraju osobno stanje, trenutak odbljeska svijesti koji ne moraju biti vedri. Iz cijelog niza proviruje sjeta.
Često korištena nit, špaga, konop, vezica kao da simbolizira našu određenost, zarobljenost konvencijama, običajima, datostima koje nam ne moraju biti udobne. Ovaj dojam podupiru umjetničinom rukom izvedeni rječiti zapisi uključeni u više kompozicija. Oni djeluju kao spontani ali proživljeni verbalni iskazi osobnih trenutaka. Autorica ih ispisuje lijevom rukom kojom obično ne piše. Korištene vrećice čaja kao da žele podsjetiti na vremena kad je ritual ispijanja predstavljao plemeniti čin. No umjetnica na papirnim ovojima iscrtava bube koje dolijeću ili se stvaraju na gnjiljenju sklonim predmetima nakon uporabe. Asocijacije na krojačke arke ili vizualizacije sazviježđa zapravo predstavljaju putanje propitivanja. Jer, živimo u svijetu iluzija, zapravo laži, u kojem se proklamirane slobode prepoznaju kao sasvim neznatni pomaci od konvencionalnih, diktatorskih, fanatičnim religijama definiranih međuljudskih odnosa. Obrasci su mijenjani samo deklarativno. Hrabri ljudi se odlučuju na realizaciju osobnog. Ali, tada se susreću, zapravo sudaraju sa pravilima neremećenja ustajalog ponašanja. Nacionalnost, boja kože, područna pripadnost, uvjerenja, spoznaje, erotska opredjeljenja, u tzv. demokraciji samo su deklarativno oslobođene stega. Nažalost, smrad krda, običaji čopora, pa ma kako je u njemu loš zadah, uzimaju se kao kriterij. Svaki individualni otklon ne biva toleriran. Svjedočimo tome, kako u osobnim životima, tako i u globalnim događanjima koje zovemo političkim. Nakon malo dubljeg provjeravanja, uviđa se da zapravo iza svih naredbi, pravila, zakona stoje interesi moćnika koji se na pijedestal nisu popeli radom ili intelektom, edukacijom, već pohlepom i bijednom željom za vlašću i profitom.










Ova svojevrsna samoanaliza hrabro propituje i u konačnici i iskazuje buđenje. Barbara promatraču često sugerira: Putuj, te ga nagovara na imaginarne, ali i moguće putanje. Pojam putovanja, fizički pomaci, izmjene lokacije česta su tema ili barem elementi više radova. Čini se da ovime i sama traži promjenu, odlazak, otiskivanje od zadanog, konvencionalnog, uvriježenog. Jer, put, putovanje može biti bijeg, ali češće promjena okruženja, istraživanje, kretanje kroz nove vizure koje uvijek osvježuju osobnost putnika.
Neudobno balansiranje između uvriježenog, za koje se tendenciozno zlorabi pojam tradicija, autorica propituje kroz cijeli svoj opus, da bi ovim projektom iskazala najsnažniji otklon. Na prvi pogled heterogena ponuda, pažljivom promatraču pokazuje se kao iskaz koji ga tjera ka samopropitivanju. Vezenje, iscrtavanje, korištenje neznatnih materijala, intimno određeni zapisi spoznaja, ali i propitivanja nižu se pred nama kao decentni detalji osobnih sumnji, ali i zaključaka, na rubu, a možda već i preko ruba odluka. Ne bez razloga, umjetnica spominje maslačak kao najsuptilniju, nježnu, ali upornu biljku
Barbara Cetina, rođena je u Rijeci 1976. godine. Članica je HDLU Rijeka, HDLU Istre, HDLU u Zagrebu i HZSU-a (status samostalne umjetnice). Dobitnica je nekoliko nagrada i priznanja u zemlji i inozemstvu. Svoje radove predstavila je na nekoliko samostalnih i mnogim kolektivnim, selektiranim izložbama u domovini i inozemstvu. Živi i radi u Jurdanima, nadomak Rijeke.