Skip to content

U DUBINI… IGRA SVJETLA – pogledajte sve o izložbi Mladena Rajna u palači Scheier

U galeriji palače Scheier, u samom centru Čakovca, 11. studenoga 2022. godine, navečer, otvorena je izložba varaždinskog slikara i kipara Mladena Rajna naziva U DUBINI… IGRA SVJETLA. Donosimo veliku reportažu s otvaranja izložbe (180 foto)

Koraljka Rajn

Ovom 16. samostalnom izložbom pod nazivom U DUBINI… IGRA SVJETLA, autor je obilježio 22 godine svojeg likovnog djelovanja. Likovnoj publici, koja se u velikom broju okupila na otvorenju, predstavio se s 19 slika većinom većih formata, rađenih u tehnici akrila na platnu. O umjetnikovom likovnom radu govorila je Dalia Oluić, autorica predgovora u katalogu te između ostalog istaknula : ” Radovi iz serije su ekspresivni, iluzionistički pokretni, odaju nagli slikarski duh i razotkrivaju umjetnikovu nestrpljivost i brzinu. Boje na slikama djeluju divlje i oslobođeno, one dominiraju platnom i u koliziji su s reljefnim lateksom pod sobom. Nehomogeni reljef kojeg stvara žustro naneseni lateks i koncentrirana, glasna plava, kao da se bore za prevlast na platnu, u borbi trodimenzionalnosti i fauvističke plošnosti.” Dr. sc. Ivan Čehok osvrnuo se i općenito, s filozofskog gledišta na ljudsku potrebu za umjetničkim, napose likovnim izražavanjem od prapovijesti, preko stare Grčke pa do danas te istaknuo i svoje osobne, intimističke poveznice s autorom i njegovom obitelji te naglasio, kako je Mladen Rajn jedan od rijetkih kontinentalnih slikara, koji se usudio zaroniti u svijet podmorja i to vrlo uspješno, otkrivši i lokaciju autorovog nadahnuća, a to je jadranski otok Ugljan. Poznati varaždinski pjesnik Nenad Slukić prisutne pak je duboko uronio u svoj vlastiti poetski prostor izvrsnim kratkim recitalom, dok se za izuzetni glazbeni ugođaj pobrinula ženska skupina Trio Coda. Cjelokupni program vodio je predsjednik Likovnog udruženja Čakovec Toni Fažon, koji je izložbu proglasio otvorenom. Izložba je otvorena za razgled do 18.11. 2022.

Dalia Oluić
Mladen Rajn
„U dubini… Igra svjetla“

Veliki povjesničar umjetnosti Erwin Panofsky tvrdio je da tumačenje likovnog djela kao i njegovo stvaranje počiva na dvije oprečne, ali simbiotske metode. Prva metoda je racionalna. Nju je moguće obrazložiti riječima, mehanizirana je i pripitomljiva, njome se lako upravlja. No, u svojoj prostodušnoj pokornosti ona je i ograničena. Svako racionalno tumačenje kao i racionalno stvaranje likovnog djela jamči polovičan uspjeh, jer, osloniti se na razum i riječ u umjetnosti znači zapeti u slijepoj ulici.

Zadnji i najviši stadij tumačenja likovnog djela Panofsky naziva „sintetičkom intuicijom“. Walter Benjamin ezoteričnu kvalitetu likovnog djela, a ujedno i njegovu uzvišenu suštinu naziva njegovom „aurom“. Intuitivna sposobnost skrivena je u svakom čovjeku, pa ipak, nije svima dostupna. Intuicija – nasuprot prizemljenoj racionalnosti – rastrojeno lebdi zrakom. Ona se žustro otima uzdama razuma i riječi poput neukrotive divljači. Ipak, umjetnik koji se usudi prepustiti njenoj neuračunljivosti, koji joj pušta da ona vodi njega, a ne on nju, prepoznaje u njoj ispravnog vodiča. Upravo to radi Mladen Rajn, koji kao da potpuno odbacuje grč razuma da bi stvorio svoju seriju akrila na strukturnom lateksu „U dubini… Igra svjetla“.

See also  Zapisi iz unutrašnjeg kamenoloma Lovre Jakšića

Kritičari Mladena Rajna nazivaju „nemirnim“- on oscilira između asocijativne (kao i čiste) apstrakcije i uredne figurativnosti, između konvencionalnih „starih“ tehnika poput obrade drva, slikanja akvarelnih pejzaža, i eksperimentalnih hibridnih tehnika poput kombinacije lateksa (sintetičkog premaza za zidove i pločice) i akrila na platnu. Kao kipar, od kiparskih materijala najčešće bira drvo, kamen i željezo – ukočenu i čvrstu materiju koja zahtjeva nepopustljivu, staloženu i još čvršću ruku. Seriju „U dubini… Igra svjetla“ kao da je stvorila neka druga ruka, neki drugi umjetnik. Radovi iz serije su ekspresivni, iluzionistički pokretni, odaju nagli slikarski duh i razotkrivaju umjetnikovu nestrpljivost i brzinu. Boje na slikama djeluju divlje i oslobođeno, one dominiraju platnom i u koliziji su s reljefnim lateksom pod sobom. Nehomogeni reljef kojeg stvara žustro nanesen lateks, i koncentrirana, glasna plava kao da se bore za prevlast na platnu, u borbi trodimenzionalnosti i fauvističke plošnosti.

Lateks, koji ima ulogu baze za akril je savitljiv, mekan, kako umjetnik kaže, „zahvalan“ materijal. Pa ipak, Mladen Rajn sve ostalo hrabro prepušta slučaju, slijepo dopušta svojoj intuiciji da ga vodi. Maksimalno smanjuje svoju misaonu kontrolu tako da nanosi slojeve lateksa i akrila špricanjem s kistom. Bira akrilnu emulziju koja se ponaša poput tekućeg akvarela, a on se, za razliku od lateksa, teško kontrolira – svojeglavo se razlijeva i nezaustavno prodire duboko u podlogu. Imitacijom ove žive vodene tehnike, Mladen Rajn intuitivno bira i naknadno u svojim slikama prepoznaje morsku tematiku i motiv vode, čiju bistrinu i svježinu jedino akvarel ili njegova imitacija može tako dočarati. Umjetnik bez straha poseže za platnom velikog formata, bez prethodne pripreme i konceptualne razrade, naoružan samo vlastitom intuitivnom razigranošću.

Pogledajte galeriju 180 foto s otvaranja izložbe: