Skip to content

Samir Cerić Kovačević: DEKONSTRUKCIJA STVARNOSTI U 366 KADROVA

Ovim projektom, propitkuje se proces same umjetničke intervencije, promišljajući bi li ishod bio drugačiji da je postojala mogućnost pregledavanja fotografija prije konačnog odabira; ili rad s elementom nesigurnosti u konačan ishod fotografiranja potiče na otkrivanje spontanog, transcedentnog, izvan vlastitih očekivanja

Eugen Borkovsky

Zadati si zadatak koji traži svakodnevno kreativno činjenje tijekom jedne godine hrabar je čin. K tome, još je zahtjevnije održati obećanje samome sebi kada ne postoje svjedoci koji bi osobi mogli prigovoriti zbog mogućeg nečinjenja. Upravo to čini Samir Cerić Kovačević uobličujući ispunjenje vlastite odluke, čemu svjedoči ovaj likovni projekt. Naime, on ulazi u svojevrsnu kolotečinu i odlučuje se na neki način preispitati svoju odlučnost u toj namjeri: svakoga dana, tijekom jedne godine, učiniti po jedan fotografski snimak nevezan uz obaveze.

Gradska galerija Fonticus Grožnjan
Samir Cerić Kovačević: DEKONSTRUKCIJA STVARNOSTI U 366 KADROVA
samostalna izložba
od 12. 3. 2022, u 18 sati

Iako se autor bavi fotografijom, njegovu profesionalnu djelatnost ovaj zadatak ne pokriva. Naime, on za ovu samozadanu akciju uzima analogni fotografski aparat. Samir kaže: „…koristim analognu fotografsku kameru, bilježeći prizore 35 -milimetarskim filmom kako bi izbjegao mogućnost „popravljanja“ te zabilježio svoj prvi instinkt i prvi „odgovor“ na uspostavljenu vezu s objektom fotografiranja…“. Pregledavajući ovaj niz, slijedeći rezultate, heterogeni kadrovi svjedoče da se radi o sasvim neobaveznoj, ali kreativnoj aktivnosti. Događa se ritam ponavljanja radnje koji u rezultatu, bez obzira na ponekad slične motive, svaki put emanira drugačiju energiju.
Rezultati ove cjelogodišnje, svagdašnje djelatnosti, zaista su raznorodni. Očito je da se poneki dan radilo o vremenu koje je umjetnik imao na raspolaganju pa su pojedini kadrovi napravljeni u kućnoj atmosferi. Ponekada se radi o zamjećivanju zanimljivih osoba pa se kroz 366 radova provlače i portreti ili figure. Poneki dan/rad nudi bilješku godišnjih doba i vremenskih datosti. Dio asortimana predstavlja zamjećivanje biljaka, od klica u vodi pa do raskošnih cvjetova. Većina radova prikazuje urbane segmente, zgrade, panorame naselja, krovove, parkove, prolaze, ulice, igrališta, spomenike, industrijska postrojenja, prometnice, grafite… motive s kojima se umjetnik svakodnevno susreće.

Tijekom realizacije ovog projekta umjetnik povremeno koristi crno – bijeli film, a ponekad kolor. Čini se da zadržava svijest o vrsti materijala pa se i kadrovi, zamjećeno i zabilježeno mijenjaju te na neki način prilagođavaju izboru fotoosjetljive trake filma. Time autor potvrđuje tehničko iskustvo i svoju izrazitu senzibilnost. Tijek ove dugotrajne, na neki način performativne akcije, umjetnik povremeno vitalizira duplom ekspozicijom. Iako bi ovi radovi mogli formirati vlastitu, odvojenu cjelinu, uklapaju se u cjelokupnu ideju. To znači da je toga dana najmanje dva puta autor bio koncentriran na samu ideju projekta.
Očito je da ovaj niz artističkih, fotografskih radova duguje energiju svakodnevnom osobnom raspoloženju autora. Obiman niz fotografija nudi i različite kvalitativne dosege. Tako će ova cjelina i svi dijelovi projekta oscilirati u dojmu koji ostavljaju na promatrača. To će biti ovisno o senzibilitetu promatrača, posebno zbog negrupiranja radova po određenim tematima. Naime, cjelina je predstavljena kronološkim redom, fotografijama nastalima iz dana u dan. Uz predstavljanje putem projekcije gdje je zastupljeno svih 366 fotografija, izabrana je i kolekcija koju autor povećava, razvija, ispisuje i prezentira u obliku izložbe na zidovima galerije. U konačnici, „…Ovim projektom, propitkuje se proces same umjetničke intervencije, promišljajući bi li ishod bio drugačiji da je postojala mogućnost pregledavanja fotografija prije konačnog odabira; ili rad s elementom nesigurnosti u konačan ishod fotografiranja potiče na otkrivanje spontanog, transcedentnog, izvan vlastitih očekivanja…“.
Ovim projektom umjetnik dodiruje recentan povijesni trenutak u kojemu svjedočimo sve većoj nesigurnosti postojanja. Nadamo se da ova fotografska bilježenja neće ostati bez promatrača. U vremenu prijetnje svijetu, ovo ostaju dokumenti vremena. Svjedočanstva postojanja jedne šarene, ali ipak funkcionalne civilizacije koja nam je, koliko god ponekad bila nekomforna, ipak nudila i ugodne trenutke života.

See also  Dramatičan ciklus Big Banga Duška Šibla

Samir Cerić Kovačević, rođen je 2. II. 1982. godine u Brtonigli. Profesionalno se bavi fotografijom dugi niz godina. Kroz fotografiju istražuje različite teme uključujući portrete, dokumentarnu fotografiju, trenutke u svakodnevnici, čovjekovu povezanost s prirodom. Njegov rad propituje granice fotografije kao dokumentarnog istraživanja i osobnog doživljaja, pri čemu se služi prirodnim svjetlom kako bi istražio „nevidljivi“ dio identiteta subjekata koje fotografira. Također radi kao službeni fotograf za brojne artističke manifestacije u domovini i u nekoliko država Europe. Svoje radove predstavio je na više samostalnih i nekoliko selektiranih, grupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Živi i radi u Zagrebu.