Danica Dadić – PORTRETI GRADA GROŽNJANA

Ovim nizom portreta Grožnjana autorica iskazuje i svoj odnos prema lokaciji. Čini se da joj okruženje prija ili ju barem izaziva na kreativnost

Eugen Borkovsky

   Crtež je osnovni način vizualnog istraživanja. Ovaj, u osnovi grafički način, najvažniji je čimbenik figurativne umjetnosti. Crtež je način izražavanja koji je stariji od pisane riječi. On nudi više načina likovnog promišljanja. Može biti skica, može biti elementaran kroki, a može biti i tehnički modus za studiju oblika. Danica Dadić vješto koristi sve mogućnosti koje linijsko oblikovanje nudi, ali zadržava se na razmeđi bilješke i studije.

   Iako autorica ima puno iskustva s crtanjem i slikanjem, ovaj niz nastao je gotovo u jednom dahu. Podloga je uvijek jednostavna, ali plemenita bjelina papira. Korišten je alat shodan vremenu: fini flomaster. To dozvoljava preciznost prijenosa osluškivanih oblika. Potezi su raznorodni, prilagođeni motivu kojeg autorica zapaža te ga prenosi promatraču. Tanki medij nudi finoću, ali i gestualni, treperavi iskaz poteza. Ove mogućnosti umjetnica eksploatira i ujedinjuje sa svojim doživljajem. 

Gradska galerija Fonticus Grožnjan / Grisignana
Otvorenje izložbe: subota, 30. 10. 2021., u 18 sati

    Autorica koncipira rad izborom iz izobilja formi. U atmosferi Grožnjana, to je dosta naporan trud jer grad na uzvisini i njegova okolica obiluju oblicima. Danica uspijeva izlučiti osnovne detalje kojima gradi svaki pojedini crtež. Živopisnost oblika odražava se kroz postupke umjetnice. Svjetlo razdvaja detalje arhitektonskih i biljnih zasjenjenja. Autorica izdvaja naglašene gabarite građevina i/ili njihove detalje. Ona ih interpretira ocrtavanjem, obrubljivanjem, pojednostavljivanjem na bitno. Time oni postaju plošni oblik identiteta pojedinog motiva. Biljne forme Danica doživljava nešto drugačije. Ona nam prenosi njihove karakteristične silnice rasta, kako po segmentima, tako i cijelih grmova ili stabala. Zanemarujući detalje, ona formira treperave formacije. Zapažamo razliku u snazi poteza kojima oformljuje čvrsti predmet i lelujavost kod pristupa oblikovanju biljnih sustava. Pristupom i načinom izvedbe, ona različitost kvalitete zapaženog predstavlja sugestivno. Ova dva načina bivaju pomirena na podlozi.

   Natuknice višestoljetnog bogatstva građe ovog grada ovdje su interpretirane na uvjerljiv način. Vizure koje prepoznajemo ovom vizualizacijom postaju iznenađujuće, sasvim nove. Na nekima uspijevamo ugledati detalje koje prije nismo zapazili. Na neki nam način umjetnica dozvoljava da sami dogradimo oblike, zamislimo kolor, začujemo zvukove unutar kuća ili šumor lišća. Ona nam podastire modele za promišljanje o vizualnom.

   Ovim nizom portreta Grožnjana autorica iskazuje i svoj odnos prema lokaciji. Čini se da joj okruženje prija ili ju barem izaziva na kreativnost. Energija pristupa oblikovanju malo je mijenjana između prvog i sljedećih radova. Nije lako na cijelom nizu crteža ostati svjež i uvjerljiv u iskazu. Umjetnica mijenja poziciju promatranja, ali se strogo pridržava kanona: eliminirati sve što bi moglo remetiti skoro faktografski pristup. No, iako ovaj očišćeni način prezentacije motiva iziskuje disciplinu, ovdje ne nedostaje osjećanja oblika i atmosfera. Iako su građevine vremenite, očito je da ovdje žive ljudi. Čini nam se da je netko upravo prošao trgom, ulicom ili mimo stabala. Određena tajnovitost plasirana je baš tim asketskim pristupom. 

   Umjetnica predstavlja izbor iz bogatstva oblika jednog drevnog grada. Tu je svaki pogled prepunjen formama koje sačinjavaju arhitekturu i naturalne oblike, koji često bivaju isprepleteni. Ona ne uzima teške boje, već Grožnjan predstavlja jednostavno, ogoljujući ga do obrisa. Promatrač mora osjetiti tajnu čina likovnosti. Prepoznajući trg, zgradu, ulicu ili štalu, zamisliti ćemo ih, spojem vida i misli, u godišnje doba koje ne mora odgovarati sadašnjem. Naša mašta je izazvana na doživljaj u koji nismo sasvim sigurni, iako smo otvorenih očiju i vidimo, prepoznajemo motiv. 

   Danica Dadić, inspirirana lokacijom na kojoj radi i živi već više godina, odlučuje impresije pretočiti u umjetnički oblik. U našem materijalističkom vremenu pretvoreni smo u predatore u borbi za preživljavanje. Podivljali lihvarski kapitalizam sve naše osobne situacije podređuje profiterstvu. Zahvaljujemo umjetnici za podsjećanje na lokaciju koju sve više eksploatiramo, a koju, nažalost, više ne doživljavamo kao dragocjenu. Možda je ovo upozorenje da stanemo na loptu i da očistimo naočale od bremena preživljavanja. Možda da svjesno pogledamo ulicu kojom svakodnevno prolazimo na neki humaniji, angažiraniji način. Pred nama je ponuda: autorski niz portreta Grada umjetnika. 

Danica Dadić Daca, rođena je u mjestu Sivac, Vojvodina. Umjetničku školu završila u Novom Sadu, smjer grafički dizajn. Samostalno i kolektivno izlaže od 1983. godine. Živi i radi između Grožnjana (HR) i Novog Sada (SRB).