Sapana Gandharb predstavlja razigrani, ali cizelirani niz radova izveden sofisticiranim keramičarskim tehnologijama

Pred nama, zapravo oko nas, postavljeni su objekti koji bude više asocijacija. U prvi tren, ovi objekti nam se čine kao apstraktne konstrukcije. Pažljivijim uvidom u odnose i detalje shvaćamo da oblici nose ideju zoomorfnih tvorbi. Umjetnica nudi kolekciju neobičnih bića kojima naseljava prostor galerije. Ambivalentnost doživljaja može varirati od nelagode zbog njihovih ušiljenih segmenata do oduševljenja. Svečani dojam koji izazivaju radovi miješa se sa značenjskom porukom. Kao da se materijalizirao nemirni svijet fantastičnih mitova i/ili snova. 

Radi se o objektima, predstavljenim kao likovne jedinice unutar izložene cjeline. Cijeli projekt možemo podijeliti na dvije grupe radova. Jednu grupu karakteriziraju začudne forme pticolikih bića. U manju grupu pripadaju oblici glava, uz ideju maske. Autorica nam sugerira premisu: ideju Svete ptice. Ona kaže:  „U budizmu je sveta ptica Mrityuko chara –  „mrtvačka ptica“, ali ptica odrješenja, znana i kao Gida. To je jastreb, značajan element pri ritualu nebeskog pogreba. Budisti odnose pokojnika na brdo (Himalaje), gdje prirede obred. Pokojnikove ostatke raskomadaju i njime nahrane ptice. To omogućuje duši umrlog ponovno rođenje, reinkarnaciju u bolju karmu. Obredna alegorija pokazuje čovjekovu prolaznost…“.

Gradska galerija Fonticus Grožnjan / Grisignana
subota / sabato, 29. II. 2020, u 19.00 h
Sapana Gandharb: MISTIČNA BIĆA
samostalna izložba
otvorenje / apertura: Gradska galerija Fonticus Grožnjan, subota / sabato, 29. II. 2020, u 19.00 h

Odnos mogućeg i bajkovitog umjetnica prelazi s lakoćom. Ona je čas u realnosti, čas u žaru maštarija. Ona je maštovita, radoznala i iskrena. Njena potreba za oblikovanjem naslanja se na oblik, ali prevladava eksperiment, propitivanje smisla i oblika. Iako su likovi stilski i tehnički slično građeni, umjetnica uspijeva svakome iznjedriti šarmantnu osobnost i karakterističnost. Autorica polazi od interpretacije ideje oblika. Narativna figurativnost, smišljeni pristup oblikovanju te likovna čistoća karakteristike su ovih radova. Ponegdje primijećujemo segmentiranje, nizanje, nastavljanje oblika koje se događa fraktalno, na način da manji oblici oponašaju veće, do mogućih beskonačnih razlistavanja formi.

Svi objekti su u prostoru, što odaje skulptorski pristup autorice. Neki su u akciji kretanja, a neki pasivnijeg položaja. Oblikovana bića predstavljaju sama sebe, scene iz njihovog svijeta, njihove realnosti. Ovdje umjetnički čin omogućuje da se upozna svijet i da se istraži njegova prikrivena narav. Uvodeći nas u svijet neobićnih stvorenja, Sapana priča o drugačijosti. Jer, čini nam se da su ovi oblici živi, da komuniciraju, možda se i svađaju, napadaju. Ovim posljednjim činjenjem, nažalost, sliče na ljudsku vrstu. Čini mi se da bismo mogli poželjeti animiranu situaciju u kojoj bi ova bića dobila i karakterne osobine.

Majstorstvo je očito u premisi, promišljanju i u materijalizaciji, izvedbi artefakta. Svi objekti čine cjelinu, smislenu artističku instalaciju. Ritam, zaustavljen na pojedinom radu, nadograđuje se ponavljanjem usvojenog načela na ostalima uz modifikacije. Tako pred sobom imamo više radova sličnih karakteristika. Obliku je dozvoljena sjena detalja koja postaje bitni nosilac izražajnosti. Autorica oblikovanju, a kasnije predstavljanju, prilazi kao kolekcioniranju. Stvoren je niz mikrosvjetova koji su, svaki za sebe, logično uvjerljivi. Spontanost oblikovanja u direktnoj je ovisnosti o stanju duha. Autorica uspijeva arhaičnom tehnologijom i materijalom utjecati na realnost. Iz zakutaka memorije, oslanjajući se na grubu tehnologiju, ona izvlači i razrađuje suptilne oniričke oblike. Instrumentacija uklopljenih elemenata, ostavlja prostor za iščitavanje dojmljive ikonografije.

Lakoća prispodobljavanja zrači iz radova kojima smo okruženi. Uglađeni likovi izvrgnuti su stilizaciji na izuzetno šarmantan način. Cijeli ciklus sveden je na bijelu, crnu i zlatnu boju. Plemeniti metal se pojavljuje ponegdje pa, iako uvodi dekorativnost, doprinosi ideji animirane forme. Autorica ga koristi znalački i decentno. Neki dijelovi izduženi su, precizno izvedeni od gline, a prema kraju ušiljeni. Ti oblici asociraju na pipke, oslonce kojim se bića stabiliziraju, kreću, lete ili s njima napadaju mogućeg ugrozitelja. Prolazak kroz naseljeni postav budi maštu. Možemo ih doživjeti kao prizor nekog mikrokozmosa. Isto tako, možemo ih doživjeti kao stvorenja s neke druge planete na koju još čovjek nije zakoračio. Možda u prašumama Amazonije ili na vrhuncima Himlaja postoji svijet u kojem ova bića obitavaju bez da su otkrivena.

Raskrižja mističnog uporišta su ovog ciklusa. Jer, svijet nije jednoznačan i u svemu oko nas, ali i u nama samima, postoje mnogi oblici postojanja koje je neophodno iščitati izvan okvira uobičajenog. Relativnost tijeka i mijena, kao osobine stvari, ostvaruju se unutar naših spoznaja pa one postaju privremene. Stalne promjene događaju se na svim područjima. Ponekad su inicirane prirodnim fenomenima, a ponekad artificijelnom igrom. Primorani smo da svijet pogledamo i iz drugog ugla. Uzročno-posljedična spoznaja svijeta svemu daje bitnost: kuhanje čaja jest istovrijedna kozmička promjena kao zvijezda repatica u svemiru.

Artistička poetika ovdje se nudi kao prekretnica za meditaciju. Umjesto lotosa ponuđena su nam bića neke druge realnosti. Na uvid su nam dani trenuci njihova tijeka. U pitanju je pouzdanost izračuna kojim smo opisivali realnost proteklih stoljeća. Zanemarena je vjera kao institucionalizirana doktrina. Meditacija postaje materijalno dokaziva. U suprotnosti s mehaničkim pristupom, svijet se pokazuje kao cjelovita, ekološka i nadasve interaktivna pojava. Vizualizirajući fantastiku doživljaja, likovnim jezikom, procesualnim postupcima, Sapana nas suočava s mogućom stvarnošću. Autoricu zapravo ne zanima prijenos realnih oblika. Ideja motiva potrebna joj je kao polazište, područje na kojem može izgovoriti stav. Iako bezvučan, ovaj niz inicira mrmor suodnosa ovih entiteta. Autorica ih nudi nama na doživljaj. Tako ona utječe na univerzum.

Eugen Borkovsky, II. 2020.

Sapana Gandharb rođena je 29. lipnja 1977. u blizini Katmandua u kraljevstvu Nepala. Još od malena zanima ju keramika. PU domovini je promatrala kako majstori rade glinene posude raznih oblika i veličina. Počela se zanimati za keramičku tehnologiju kao način prezentacije njene kulture i tradicije, posebno svetih ptica iz budističke filozofije. U Europu seli 2000. godine. Osnovnu i srednju školu završila je u Sloveniji, i stekla slovensko državljanstvo. U keramičkoj radionici Igora Krmpotića uči osnove izrade keramike. Dodatno znanje i vještine stiče pohađajući tečajeve u radionici Ines Kovačič u Ljubljani i na Institutu V-oglje s Barbom Štembergar Zupan. Svoje radove izlagala je na mnogobrojnim izložbama. (Izola, Koper, Krško, Ljubljana, Piran, Senčur; SLO; Grožnjan, Krapina, Varaždin, Zagreb; HR; Aveiro, Portugal; Napoca, Rumunjska; Barcelona, Španjolska; Berlin, Njemačka; Kapfenberg, Austria; Kecskemét, Hungary; New Taipei, Taiwan…). Radovi joj se nalaze u mnogim kolekcijama diljem svijeta. Nagrađivana je više puta. Živi i radi u Istri.

Info: www.akademija-art.hr

POLIVALENTNI KULTURNI CENTAR GROŽNJAN / CENTRO CULTURALE POLIVALENTE GRISIGNANA

GROŽNJAN Grad umjetnika   1965 – 2020   GRISIGNANA Cittá degli artisti