Pothlađivanje organizma ili hipotermija

Smanjenje tjelesne temperature uzrokovane izlaganjem tijela hladnoći, u zatvorenom prostoru  ili na otvorenom, naziva se hipotermija ili pothlađivanje organizma. No, to stanje nije bezazleno i često puta može biti opasno i ugroziti život

Pothlađivanje se očituje kao gubitak osjeta u rukama i nogama, trnjenje  perifernih dijelova tijela je vrlo često, osjeća se pospanost i srce sporije kuca. Hipotermija može zadesiti svakoga kad se nezaštićen duže izlaže hladnoći i vlazi. Tako su slučajevi hipotermije zabilježeni kod mornara,  mesara koji su dulje vrijeme u hladnjačama, planinara, ali i ljudi koji se rekreativno bave zimskim sportovima primjerice skijaši. Stanje postaje opasno kad se tjelesna temperatura s 37°C spusti na oko 35°C, pa se metabolički ciklusi u našem organizmu počinju usporavati. No, kada tjelesna temperatura dosegne 33°C, osoba prestaje drhtati, postaje konfuzna i nije u stanju stajati na nogama. Stanje opće nesvjestice nastupa čim tjelesna temperatura poprimi vrijednosti oko 30°C i osoba može vrlo brzo umrijeti ako se odmah nešto ne poduzme.

Najbolje je u tim stanjima unesrećenom davati tople juhe na žlicu, te kad se stanje malo popravi pokušati uvesti prehranu bogatu ugljikohidratima. Ugljikohidrati tijelu služe kao najbrži i najlakši izvor energije. Složene ugljikohidrate nalazimo u žitaricama, krumpiru, mahunarkama, voću, riži, tijestu, a jednostavne u sastavu običnog šećera ili saharoze. Složeni ugljikohidrati u tijelu se postepeno razgrađuju i kontinuirano prelaze u krv, pa su dugoročni izvor energije. Stoga ih je poželjno konzumirati u svakom obroku tijekom hladnijih dana.

Za razliku od ugljikohidrata, proteini ili bjelančevine su građevne i funkcionalne jedinice našeg organizma. U prehrani treba podjednako uzimati i bjelančevine iz namirnica životinjskog porijekla: nemasno crveno i bijelo meso, riba i mliječni proizvodi, te iz namirnica biljnog porijekla: mahunarke, proizvodi od soje i žitarice. Uravnoteženom, raznolikom prehranom osigurat će se tijelu dovoljna količina ugljikohidrata i bjelančevina, pa će se organizam vrlo brzo oporaviti. Važno je naglasiti i da se u mesu mišića, crvenom mesu, nalazi veća količina biotina, koenzima Q10, koji je neophodan za pravilan rad i održavanje staničnih ciklusa koji sudjeluju u stvaranju i  davanju energije. No, meso uz  biotin sadrži i veće količine karnitina, važnog za obnovu mišićne moći i izdržljivosti. Uz to, valja još jednom naglasiti da se u dobrom bifteku ili ramsteku, nemasnom svinjskom odresku ili lungiću može naći najkvalitetnije željezo, koje se iz hrane  putem crijeva lako resorbira u krv. Meso je ujedno izvor najlakše raspoloživih aminokiselina, neophodnih za izgradnju imunoglobulina i stanica imunološkog sustava. Ta je namirnica i jedan od najboljih izvora cinka, minerala neophodnog (važnog) za stanični metabolizam, posebice za pravilno sazrijevanje stanica koje se suprotstavljaju virusima. Stoga valja naglasiti koliko je neke namirnice pogrešno izbaciti iz prehrane, pa time organizam uskratiti za život važnih i neophodnih makro i mikronutrijenata.

all i want for christmas is you GIF
giphy

Što se preporuča u prehrani:

  • Svakodnevno juha i topli napitci tijekom dana
  • Kvalitetni i lako raspoloživi proteinski obroci (nemasno crveno i bijelo meso, riba, pasirane mahunarke) barem jednom dnevno
  • Jela i namirnice koja sadrže složene ugljikohidrate – polako otpuštaju glukozu u krv i osiguravaju energiju za rad i održavanje topline više puta dnevno
  • Čokolada i banana – brzi energetski obroci bilo kada tijekom dana kad se organizam osjeća malaksalo radi pada temperature

Namirnice koje se moraju izbjegavati:

  • Alkoholna pića

Prof. dr. sc. Donatella Verbanac

all i want for christmas is you snow GIF by Mariah Carey
giphy