Veliki trgovački lanci drže 75 posto maloprodaje u Hrvatskoj

Deset vodećih maloprodajnih lanaca, među kojima su u samom vrhu Konzum, Kaufland, Lidl, Plodine i Mercator, u Hrvatskoj je lani držalo rekordnih 74 posto tržišta maloprodaje, otkriva novo istraživanje GfK

Gospodarskoj krizi usprkos, vodeći trgovački lanci u Hrvatskoj jačaju svoj udjel na tržištu maloprodaje.

Prikupljeni podaci pokazali su da se udjel deset vodećih trgovačkih lanaca time nastavio povećavati. Top deset trgovačkih lanaca zauzimalo je 66 posto tržišta u 2009., a prije dvije godine taj je udjel narastao na 70 posto. Prva polovica prošle godine donijela je daljnji rast tog segmenta (74 posto), a istraživanje GfK otkriva da je slična situacija i u drugim razvijenijim zemljama srednje i istočne Europe, u kojima jača koncentracija udjela top deset trgovačkih lanaca (npr. u Češkoj i Slovačkoj). Tržišni lider bez konkurencije u prvih devet mjeseci 2011. bio je domaći trgovački lanac Konzum. GfK posebno izdvaja da je Konzum tijekom godine otvorio svoju tisućitu prodavaonicu u regiji. Kaufland je u Hrvatskoj već prisutan u svim područjima, a u Europi je otvorio svoju tisućitu trgovinu. Istraživanje otkriva da je Lidlov udjel otkako se pojavio na hrvatskom tržištu također u neprestanom porastu. Među prvih pet mjesta na maloprodajnom tržištu još je jedan domaći trgovački lanac – Plodine, te jedan slovenski – Mercator, koji je ojačao poziciju preuzimanjem Getroa.

Inače, u 2010. tržišni udjel prvih pet lanaca iznosio je 55 posto, dok je u prvih devet mjeseci 2011. narastao na 58 posto. Zanimljivo je da je jedini diskontni lanac u Hrvatskoj, Lidl, profitirao lani u bitci za potrošača te povećao svoj udjel na tržištu sa 7 na 8 posto.
Istraživanje pokazuje da je u velikim formatima trgovina, hipermarketima i supermarketima, lani ostvareno više od pola ukupnog prometa na tržištu robe široke potrošnje koje prati GfK-ov panel kućanstava. U isto vrijeme dok hipermarketi bilježe rast, a supermarketi blagi pad, male trgovine konstantno smanjuju udjel na tržišta pa je lani njihova zastupljenost pala ispod 30 posto.
Zanimljivo je da jača i konkurencija među najvećim trgovačkim lancima, ponajprije kroz rast ponude vlastitih trgovačkih marki. U prvoj polovici 2011. zastupljenost trgovačkih robnih marki iznosila je 18 posto, što je 2 posto više nego godinu prije. Prema istraživanju GfK, hrvatsko maloprodajno tržište i u tom segmentu prati trendove u maloprodaji razvijenijih zemalja regije jer je sklonost hrvatskih kupaca da kupuju trgovačke robne marke slična sklonosti kupaca u srednjoj Europi. Primjerice, u Češkoj taj udjel iznosi 20, a u Poljskoj 24 posto.
Na temelju dobivenih rezultata GfK zaključuje kako je situacija u strukturi maloprodaje, poredak vodećih lanaca i rast udjela trgovačkih robnih marki logična posljedica promjene ponašanja potrošača kao odgovor na gospodarsku krizu. Potrošači se okreću trgovinama koje mogu sniziti cijene ili ponuditi vlastite marke po prihvatljivim cijenama.
Mile Franičević /Vjesnik/

Akademija-Art