Umjetnici i samobrendiranje – Kako?

goran milakovic 1

Intervju

Goran Milaković (27) stručnjak za praktičnu primjenu novih medija, otkriva nam optimalan, najkraći a potvrđen kao upotrjebljiv način afirmacije umjetnika

Niz razgovora, druženja pa i dopisivanja sa umjetnicima, oplemenjuje. U pravilu, neopterećeni „ovosvjetskim problemima” prirodno suzdržani, poželjan su sugovornik. Zadnjih godina, osjetim i male naznake promjene tema koje ih muče, dovode u dileme pa i ometaju u radu. Pogađate: riječ je pojmu koji danas jedini parira Bogu – NOVCU. EKSTREMNI NEDOSTATAK SREDSTAVA ZA POMOCIJU. „Svaka kuna uložena u promociju, desetostruko se vraća”. Da, ali tu istu kunu sve teže je zaraditi pa i dobiti. Rješenje? Za današnje okruženje, bez diplomatskih rukavica možemo reći kako je vrijedno zgražanja svakog prosječnog intelektualca. Što u tom smislu umjetnici mogu poduzeti?

Skratimo priču: moguć je napredak u širenju dobrog glasa o nekomu ili nečemu (pod uvjetom da se ne zanosimo iluzijama tipa „on/a će mi pomoći, utjecajan je…) i to pomoću svima dostupne opcije – interneta, time i društvenih mreža. Evo što sam nedavno saznao od jednog od naših mladih, afirmiranih stučnjaka internet businessa. Goran Milaković (27) stručnjak za praktičnu primjenu novih medija, otkriva nam optimalan, najkraći a potvrđen kao upotrjebljiv način afirmacije umjetnika. Vlasnik je i direktor jedne od naših poznatijih Agencija za digitalni marketing, Bijela rukavica d.o.o. Odazvao se na naš poziv, razgovaramo u ugodnom ambijentu mondenog kafića u centru Zgreba, na Ribnjaku, niti stotinjak metara od originalno uređenih prostora njegove Agencije.

Redakcija: Vjerujem da će ovaj razgovor pročitati što više osoba koje su na bilo koji način prisutni u umjetnosti…

Goran Milaković: Posao umjetnika i “marketera” je sličan, i jedni i drugi nužno nastupaju na tržištu, kreativnost se podrazumijeva, ali za našu današnju temu bitno je upamtiti: upotreba vizualnih (dizajn, fotografije, video) i ostalih komunikacijskih alata s ciljem „prezentirati proizvod ili uslugu” nije baš tako jednostavan pothvat. Ovu tezu sam potvrdio u praksi niz puta. Od ranog djetinjstva u mom okruženju su prisutni umjetnici te skromno smatram da na tu temu mogu biti kvalitetan sugovornik.

Redakcija: Da, u pravu ste. Umjetnicima predstoji razdoblje samopomoći.

Goran Milaković: U tom smislu, moramo biti svjesi da razlika između marketera i umjetnika (marketer profesionalac već od odavna mora komercijalno djelovati, paziti na razinu drštveno prihvatljivog nastupa, te precizno definirati strategiju i ciljeve) upravo ide na ruku umjetnicima. Mogučnosti su doista na dohvat ruke. Umjetnici ovdje imaju veliku prednost u uporedbi sa večinom drugih djelatnosti. Pri tom će naravno, biti oprezni da ne upadnu u zamku tzv „prekreativnosti” Slijedećih nekoliko konkretnih uputa, može biti od pomoći svakom anbicioznom umjetniku. Evo što predlažem za nastup na „novom” tržištu:

Internet je već „odavna” postao sve prije nego novi alat, danas je nezaobilazan markentiški alat, onaj koji se podrazumijeva. Kao plaforma (medij koga umjetnici i oni koje umjetnost zanima) već je potukao konkurenciju. Daleko je demokratičniji a u uporedbi s drugim medijima, neuporedivo financijski prihvatljiviji. Umjetnikov nastup na tržišu bit će uvjetovan strategijom i ciljevima. Ok, cilj će biti “povećati prodaju” ali razmislite o svemu ostalom što određuje povećanje a ne daj Bože i pad prodaje koji mogu već sutra odrediti smjer Vaših napora. Proanalizirajte:

Vidljivost brenda (brend ste Vi i Vaš rad)
Koliko ste zadržali pozornost (budućih ali i Vaših sadašnjih klijenata)
Opcije koje će povećati potrebu (za Vašim radovima)
Možete li potaknuti želju (Vaši klijenti imaju sredstva…troše ih na nešto drugo)

Naravno, ne zaboravimo da su svi navedeni elementi zahtjevni, podrazumijevaju umjetniku ponekad mrske dodatne aktivnosti. Paziti: početna orjentacija samo na prodaju neće donijeti očekivane rezultate. Svaki posjetitelj Vaše stranice, profila ili čitatelj posta, naravno neće postati kupac niti će stvarati redove kupaca pred Vašim ateljeom.

Redakcija: Možete nam navesti koji primjer iz prakse, sugestiju?

Goran Milaković: Pokušajte dovesti ljubitelje umjetnosti na svoju izložbu, u galeriju ili atelje (kako? Pa oglasima, facebook pozivima, pomoću evenata, perfomansa itd…) Povećajte svoju zastupljenost, budite vidljiviji (oglasi ili npr. humanitarne akcije a angažirani “humanitarci” mogu biti ambasadori vaše umjetnosti). Budite atraktivni širem krugu osoba.

Redakcija: Umjetnost je specifična djelatnost. Što ukoliko se dogodi suprotan efekt? Što ukoliko aktivisti na društvenoj mreži krenu sa negativnimm komentarima?

Goran Milaković: Postavili ste odlično pitanje. Dobra vijest je da su takvi neugodni komentari manje prisutni. Ljudi su već umorni od čitanja ali i svakodnevnog međusobnog vrijeđanja na i po svim medijima pa je pojava izoliranja takvih osoba na društvenim mrežama sve prisutnija pojava. Pribrojimo li tome i prednosti tzv „negativne kampanje” zbroj koristi itekako nadilazi eventualne neugodnosti. Nekako osjetim da će čitatelji željeti još malo o…opasnostima i zamkama korištenja interneta a i društvenih mreža. OK, evo par podsjetnika:

– Morat ćete biti dnevno više angažirani (ne zaboravite ovo „dnevno”)
– Prisutnost na svim društvenim mrežama, jednostavno zaboravite (ukoliko niste pripremni na svakodnevnu podršku-aktivnost na svakoj od odabranih)
– Bit će i nešto investicija (budžet za zakup oglasnog prostora na društvenim mrežama ali i nešto ulaganja u produkciju visoko kvalitetnih materijala za objavu).
– Uložit ćete Vašu energiju time i napor u definiranje Vaše tržišne niše i publike. Sam tijek Vaše osobne kampanje bit će turbulentan, u hodu ćete mijenjati stavove, alate, čak i tržišni segment.

goran milakovic 2

Redakcija: Zvuči kompleksno

Goran Milaković: I je. U pravu ste. Ali što je alternativa? Nastaviti po starom? Zaostajanje za konkurencijom već sada je iznimno opasno. Potrebno vrijeme reakcije na promjene je sve kraće, vremena je sve manje… pa i u umjetnosti.

Po utvrđivanju ciljeva i strategije, odmah odabrati komunikacijska alate. Za početak, pogotovo na našem tržištu, poželjno je držati se osnovnih tj. najpopularnijih. Definirajte svoje centralno mjesto za informaciju „o Vama”. Praksa je pokazala da je web stranica idealna. Budite hrabri, novi ste, niste medijski eksponirani mnogi za vas nisu čuli, možete si slobodno dopustiti eksperimentiranje. Puno toga će ovisiti i o Vašim stavovima, stupnju obrazovanja, osobnim vrlinama i… Vaš web kreirajte kao jednostavan, bit će dakle centar informacija o Vama. Prezentirat će Vašu strategiju, a sadržaji koje plasirate moraju biti atraktivni (blog, razmišljanja, savjeti, servisi, neka škola…) Posjetiteljima omogućite jednostavan i brz pristup (npr koristite besplatan alat wix.com i about.me)

Vaš facebook profil – fan stranica će postati drugi info centar o Vama. Materijali, sukladno strategiji i ciljevima precizno odabrane fotografije, tekstovi, opis Vaših aktivnosti…sve će biti u funkciji gradnje novog brenda na tržištu umjetnina. Dostupne su Vam i aplikacije koje pomažu u povezivanju više komunikacijskih kanala kao i automatskoj distribuciji na facebook. Istražujte kako biti podrška svojim potencijalnim klijentima, kako se nositi s kriznim komuniciranjem i koji su sadržaji najzanimljiviji. Pogledajte što radi konkurencija, puno ćete naučiti.

Krenite i s Twitterom (brza komunikacija, jednostavan za uključiti se upravo u teme o umjetnosti. Hrvatsko tržište za popularni Twitter je relativno malo a isti je komunikacijski zahtjevan te ukoliko se odlučite za dio kampanje na istom, preporučam aktivaciju globalno.

Pinterest i Instagram – namijenjeni upravo razmjeni i generiranju fotografija, izvrsni, pomalo egzotični (ovo egzotično gledajte sa simpatijom, nikako pejorativno) alati koji mogu generirati veliku posjetu na vašu web stranicu.

Umjetničke baze podataka i odabrani webovi – prijavite se na poznate vam baze specijalizirane za umjetnike…dobro če utjecai na google poziciju vašeg web-a.

Redakcija: Vjerujem da će naši čitatelji pozorno proučiti alate koje ste naveli. Koji bi bio najprimjereniji način komunikacije na mrežama?

Goran Milaković: Svaki brend, pa i mi osobno, prenosimo neki oblik emocije. U slučaju kad je riječ o osobi ( a to nas sada najviše zanima) bit ćemo oprezni u doziranju teme „o meni” (izbjegavati formulacije „ja sam” „moj stil je” „ja..pa ja…”). Ponudite fotografije, video, postove…istaknite činjenice i događaje, pojavu…posjetitelju nije potrebno govoriti bilo što o onom što osobno vidi. Ovdje mislimo na očekivanja posjetitelja-publike našega weba ili mreže. Postići ravnotežu, bit će teško, ali vrijedi se potruditi. Podsjećam, na raspolaganju su nam vizualni alati poput fotografija, videa…jako su motivirajući za potencijalne kupce umjetnina. Bitno je odmah na početku kampanje imati detaljan plan i u svezi omjera linkova, fotografija ili video sadržaja u Vašoj kampanji. Preporučam poseban „podplan” za svaku mrežu koju planirate osvojiti. Moderni mediji omogućavaju i igre s miksanjem sadržaja sa „mreže ne mrežu” (npr Instagram fotografije dijeliti automatski i na Facebooku) Zanimljivo, zar ne?

Bitno je pokazati da vam je stalo do vaše zajednice…promptnom komunikacijom ali i povremenim nagradama. Viralno širite Vaše sadržaje (snimite video mobitelom o vašem putu na posljednju samostalnu izložbu u inozemstvo, prenesite im drukčija, zanimljiva iskustva, budite posebni…možete Vi to, kreativni ste) Sve ovo bi im trebalo potaknuti emocije, ali pazite da pod svaku cijenu izbjegnete svima nama omiljenu temu „O MENI”. Uključite se u strukovne krugove i podržite svoje kolege. A ako ste već uključeni u neku udrugu a nezadovoljni? Pa, eto, umrežite se sa istomišljenicima i formirajte nove udruge…

Redakcija: Zvuči prihvatljivo ali i izazovno. Moramo od početka, od nule?

Goran Milaković: Što drugo? Velika većina nema sredstva za klasične oblike makretinga, krajnje vrijeme je da nešto poduzmu, cijela priča zahtijeva minimalna sredstva…a u svijetu funkcionira. Pa nismo mi baš tako daleko od tog svijeta…

Redakcija: Razgovor (formalni) smo završili, a neformalni produžili još dva sata. Mladi internet stručnjak nam je približio cijeli sustav novog pristupa marketinga u umjetnosti. Iz onog što sam čuo, zaključujem da nam slijede velike promjene. I nisu tako daleko. Pratite nas… bit će još toga.

Razgovor vodio urednik Akademije-Art