Josip Fijucek, Milan Ilić, Jasna Ivančica Dilica 

Galerija SUNCE (URIHO), Avenija Marina Držića 1, Zagreb

Izložba članova Hrvatskog likovnog društva
ČOVJEK ČOVJEKU…

od 05. srpnja (u 19.00 sati) do 14. 09. 2012. godine
 

ČOVJEK ČOVJEKU…
Piše: Milan Ilić. prof.
 
U eri rasne, etničke i vjerske netrpeljivosti koja se rješava terorizmom i besmislenim ratovima, u vrijeme sve većeg raslojavanja društva, kada bogata manjina postaje sve bogatija, a siromašna većina sve siromašnija, mnogi se pitaju – što je čovjek čovjeku?

Ili što je uopće – čovjek?


Potražio sam odgovore u mislima i izrekama poznatih:

– Čovjek je uvijek bio i bit će najzanimljivija pojava čovjeku. (Bjelinski)
– Čovjek je po prirodi društveno biće. (Aristotel)
– Nisu vremena loša, nego čovjek. (John Beaumont)
– Čovjek je ukras svijeta. (Gorki)
– Čovjek je jedina greška Prirode. (William Gilbert)
– Čovjek razrješava sve tajne ostajući sam najvećom tajnom. (Muhamed Ikbal)
– Što sam ako se usporedim sa svemirom? (Beethoven)
– Čovjek stavlja svoj potpis na svaki predmet koji dodirne. (Ivan Cankar)

Koliko različitih i suprotstavljenih stavova i mišljenja.
 

 

Potražio sam zato odgovor na predmetima koje su dodirnule ruke slikara i kipara, članova Hrvatskog likovnog društva, koji su dali svoja osobna viđenja na temu : čovjek čovjeku.

 
Tražeći čovjeka (možda i smisao njegova postojanja) u Bogu, nastao je zanimljiv, litografskom kredom na papiru nacrtan Prvi Rubine Abramović, a za razliku od tog strogog i monokromnog lica, Vera Šaf  nam toplim koloritom nudi  nježno, profinjeno lice Isusa na  Veronikinom rupcu.

 
Za dio slikara, portret je ono što odaje čovjekovu suštinu,  njegov duhovni svijet i raspoloženje koji se ogleda na licu. Potvrđuje to i tušem jednostavno ali efektno crtana Sjeta Franje Kovačića, veselo i bezbrižno, uljem slikano lice Alise Božene Havlik, ili ekspresivno, snažnim (pomalo nervoznim) potezima akrilom slikani Autoportret Ljubice Zuccon. Vlastimir Lončar  je suspregnutim koloritom vrlo uspješno realizirao portret uvijek smirenog i staloženog Joška, a Snježana Filipčić je ponešto prenaglašenom i istaknutom bradom dala svom Božidaru odlučnost i nepopustljivost. Kao da se boji izaći na svjetlo, neki „nepoznati“ skrio se U sjeni Zdenke Kobašlić, a dva autora su se „poigrala“ predlošcima pokretača moderne i ponudili: Saša Manev Portret (kao homage  Cezaneu), a Vladimir Njunjić I Adam uze jabuku (Picassou). Portret novog života (kao homage čovjekovom rođenju)zapravo je koloristička apstrakcija Gordane Karlović.

 



Čovjek je i tijelo u prostoru, pa Vjera Stančić svoju Ženu stavlja u središte kozmosa, kontrastirajući uspješno „crnilo svemira“ s prozračnom bjelinom ženskog lika.


Nago ležeće žensko tijelo u maniri poetskog realizma nudi Nikola Grozdanovski – Kole u akvarelu Kupačica, a Nevenka Dragičević  kombiniranom tehnikom gradi Akt s namjerno prenaglašenim formama, naročito u prvom planu. Juraj Jonke postiže izvanredan lirski ugođaj u uljem rađenoj Jutarnjoj toaleti, a određenu otmjenost u stavu i izvedbi postiže Nataša Rašović u kombiniranom tehnikom slikanom Aktu, dok se Antonija Cesarec opredjeljuje za jednostavni, ali fino akrilom izvedeni crtež ženske Silhuete.

Čovjek i druženje, prijateljstvo i obitelj, tema je koja je privukla više autora. Neki slučajni susret na cesti Ljudmila Hakman pretvara flomasterom u crtež dvije siluete u Razgovoru. S leđa „ulovljene“ dvije figure pod zajedničkim kišobranom riješene su tehnikom kolaža u Šetnji po kiši Marije Ćorić. Lirsku notu i intimnost ugođaja postiže Marija Hohoš Novaković laviranim tušem u Zagrljaju, kao i Mirajana Zvonar Padjen toplim crvenilom akrila u slici Tata i ja. U slikanju obitelji uočavamo dva različita pristupa. Baka s dva unuka koja je obgrlila čini jednu cjelinu i postavljena je u središte slike Obitelj Mirjane Dolenčić, dok je Obitelj Jelene Pavković slikana kao tri međusobno nepovezana lika, smještena svaki u svoju „nišu“. U svojoj već prepoznatljivoj maniri  koloristički svijetle i prozračne pozadine odvija se veseli susret Prijateljica Ines Fabijanić, dok četiri lika skladno koračaju užarenom Pustinjom Gordane Vukorepe.


Čovjek i glazba kao hobi ili zanimanje – tema koja je također našla svoje interprete. Paganini Marijana Tišljara – Matiša izrazito je tamna slika s licem virtuoza koje podsjeća na isposnika, ili doista „đavolovog učenika“ kako su ga znali nazivati. Za razliku od njega Pako Vere Huber je smireni i toplim bojama slikani gitarist, dok je čelistica Afrodita Gordane Stanković prava koloristička „eksplozija“ razbarušena cijelom plohom slike.

Roker Bare dobio je vrlo efektnu sliku u Tamnim bojama Mihaele Tomić, koja i koloristički u potpunosti odgovara naslovu.


A estradnu scenu popunio je i geometrizirani Klaun Ane Cerovski, slikan jarkim i agresivnim koloritom.

Ne manje zanimljive su i ponuđene skulpture.

Slijedeći Hobbesovu misao – Čovjek čovjeku vuk (homo homini lupus) – Slavko Blažičko je u terakoti stvorio osmonogo čudovište (možda kao pandan rimske Vučice).

Kušnja Jasne Dular
je izvanredno senzualno i erotikom nabijeno djelo urađeno kaširanim papirom, a podsjeća gotovo na scensku baletnu izvedbu.

Uvijek duhovita i domišljata Andreja Krušelj s odgovarajućom dozom ironije govori o jednoličnosti svakidašnjice koja se u glinamolu pretvorila u skulptorsko rješenje pod nazivom – Jedi…radi…jedi…radi.

Konačni odgovor na pitanje – što je čovjek? Ili što je čovjek čovjeku? – nismo dali.
Jer to pitanje morate postaviti sami sebi, i u samima sebi pronaći pravi odgovor.

Želim vam u tome puno uspjeha!
 
Milan Ilić, prof.

 


 
Popis autora i radova / abecedni red

1.        Rubina Abramović, PRVI, litografska kreda na pak-papiru, 34x25cm
2.         Snježana Babić, OTMICA, kombinirana tehnika, 100x70cm
3.         Slavko Blažičko, skulptura – prva pozicija (?)
4.         Ana Cerovski, KLAUN, akril, 62x55cm
5.         Antonija Cesarec, SILHUETA, akrilik na platnu, 30x25cm
6.         Miro Cimer, PORTRET STARCA, akvarel, 33x22cm
7.         Mirjana Dolenčić, ZAJEDNO, akril na platnu, 40x50cm
8.         Nevenka Dragičević, AKT, kombinirana tehnika, 80x60cm
9.         Jasna Dular, skulptura – kompozicija
10.     Ines Fabijanić, PRIJATELJICE, akril, 60x50cm
11.     Snježana Filipčić, BOŽIDAR, akril, 40x30cm
12.     Nikola Grozdanovski – Kole, KUPAČICA (Opuštanje), akvarel, 77x57cm
13.     Ljudmila M. Hakman, RAZGOVOR U SUSRETU-SVAĐA, crtež flomasterom, 24x30cm
14.     Božena Havlik, ALISA, ulje na platnu, 40x50cm
15.     Marija Hohoš Novaković, PRAVA LJUBAV, crtež, 40x35cm
16.     Vera Huber, PAKO, akrilik, 40x30cm
17.     Juraj Jonke, JUTARNJA TOALETA, ulje, 30x15cm
18.     Marija Ćorić, ŠETNJA PO KIŠI, kolaž, 40x30cm
19.     Gordana Karlović, PORTRET NOVOG ŽIVOTA, ulje na kartonu, 48x38cm
20.     Zdenka Kobašlić, U SJENI, ulje na platnu, 50x35cm
21.     Franjo Kovačić, SJETA, crtež tušem, 30x22cm
22.     Andreja Krušelj, skulptura-kompozicija JEDI-RADI, JEDI-RADI, glinamol, lak, drvo
23.     Vlastimir Lončar, JOŠKO, akril na kaširanom platnu, 29x21cm
24.     Saša Manev, PORTRET, akril, 70x50cm
25.     Vladimir Njunjić, Hommage á Picasso: I ADAM UZE JABUKU, 70x50cm
26.     Mirjana Padjen Zvonar, TATA I JA, akrilik, 31x21cm
27.     Jelena Pavković, OBITELJ, ulje na platnu, 30x40cm
28.     Nataša Rašović, AKT, ulje, srebro, 28x18cm
29.     Vjera Stančić, SVEMIR, akril na platnu, 70x50cm
30.     Gordana Stanković, AFRODITA, ulje na platnu, 70x55cm
31.     Vera Šaf, VERONIKIN RUBAC  II, ulje i akril na platnu, 40x30cm
32.     Marijan Tišljar-Matiš, PAGANINI, ulje na platnu, 52x34cm
33.     Mihaela Tomić, TEŠKE BOJE, ulje na platnu, 52x42cm
34.     Gordana Vukorepa, PUSTINJA, akril, 40x60cm
35.     Ljubica Zuccon, AUTOPORTRET, akrilik, 49x35cm
 


Izdavač: Ustanova URIHO Zagreb

Za izdavača: Josip Držaić
Predgovor: Milan Ilić
Predsjednik HLD: Josip Fijucek
Urednik kataloga: Stjepan Katić
Dizajn: Akademija-Art
Grafička priprema i tisak: URIHO Zagreb
Naklada: 300 primjeraka
Zagreb, srpanj-kolovoz 2012. godine

Galerija SUNCE, Ustanova URIHO, Av. Marina Držića 1, Zagreb
tel: 01 6184-200/113; e-mail: uriho-galerijasunce@uriho.hr

kontakt:

HRVATSKO LIKOVNO DRUŠTVO

Galerija i sjedište
Tratinska 15, Zagreb

tel: +385 (1) 482 4308

 

Akademija-Art