Skip to content

Sven Stilinović: Pogled

sven-stilinovic

U prostoru Kule Lotrščak, u srijedu, 18. rujna, u 19 sati, u sklopu ciklusa Snapshot/ Brzo okidanje, otvara se izložba ‘Pogled’ Svena Stilinovića. Fotografije se mogu razgledati do 29. rujna.

Sven Stilinović predstavlja 40 fotografija A4 formata, 3 crteža i tekst. Fotografije su nastale tijekom njegova sedamnaestodnevnog boravka u pulskoj bolnici. Većina fotografija je crno-bijela što naglašava autorovu namjeru – prenijeti nam atmosferu derutne bolničke sobe u kojoj leže pacijenti čekajući ozdravljenje. On bilježi bolničku svakodnevicu i fotografira ljude koji se međusobno ne poznaju, ali povezani su time što su se našli u istoj situaciji – svi su bolesni. Pacijenti ne uspostavljaju kontakt s promatračem, već je svatko uronjen u svoje misli. Iz perspektive jednog od pacijenata, ležeći na bolničkoj postelji, autor bilježi detalje koji mu zaokupljaju pažnju – pukotine na stropu, dijelove oskudnog bolničkog namještaja, oznake na dodijeljenoj pidžami, zakrpe na plahtama. Često isti predmet fotografira u različito doba dana, prikazujući izmjene svjetla i sjene, te noću.

Njegov interes zaokupljaju i nelogičnosti koje se pojavljuju u bolničkoj sobi, kao što je ogledalo smješteno navrh zida, u kojem se nitko ne može ogledati te je posve nedokučivo čemu služi. Bolesnicima koji leže zatvoreni u sobi vrijeme protječe u čekanju, prepušteni su kolotečini sive svakodnevice, a jedina veza s vanjskim svijetom im je prozor. Kroz fotografije izbija tišina, izolacija, vremešnost predmeta. Na kraju, odložena pidžama sugerira mogući odlazak. Posljednje tri fotografije su u boji. Fotografije se od prikaza cjeline bolničke sobe, preko prikaza detalja, postupno lišavaju svega suvišnoga, ogoljuju se. Prema riječima samog autora, poput opisa u De Sadeovu romanu 120 dana Sodome, prikazi postaju sve brutalniji.

Dolazimo do mjesta gdje autor promatrača suočava s naturalističkim prikazom krvi, do same biti. Prikaz krvi može biti šokantan, može označavati pobunu protiv konvencija u umjetnosti i građanskog ukusa. Krv i meso su nešto čemu se umjetnik neprekidno u svojim radovima vraća, ispitujući naše poimanje i eksperimentirajući s našom percepcijom tijela. Prema njegovim riječima, tijelo, a pogotovo ono što je unutar tijela, ispod kože, u ljudima izaziva negativne emocije – strah, odbojnost, gađenje. No krv, meso i tijelo imaju svi ljudi, po tome su jednaki. Svatko od nas je bio bolestan, tužan, sretan ili mrzovoljan. Krv otkriva pravo lice bolesti. Uz fotografije autor prilaže tekst s igrom riječima i sinonimima te crteže koji nose reminiscenciju na Kosuthov rad. Ironično, uz ručak su poslužene i dvije tabletice. Jesu li nam donijele ozdravljenje? Katarina Srdarev

See also  Suvremeni dijalozi u djelu Adama Marušića

Sven Stlinović je konceptualni likovni umjetnik, fotograf, performer, scenograf i video umjetnik. Rođen je u Zagrebu 1956. godine gdje je i živio do kraja devedesetih godina, kada se seli u Rijeku. 2008. godine vraća se u Zagreb. Profesionalno je aktivan već 30 godina, od polovice sedamdesetih. Bio je član Grupe šestorice autora koja je 1998. godine bila predstavljena velikom retrospektivnom izložbom u Zagrebu; 1999. u Rijeci i Splitu, te 2000. u Ljubljani. Grupa šestorice predstavlja značajan segment hrvatske suvremene eksperimentalne i inovativne umjetnosti.Samostalni opus Svena Stilinovića uključuje radove u različitim područjima suvremenog stvaralaštva, kojim dominira ekspresivnost Stilinovićeva izraza. Bavi se instalacijama, fotografijom, videom, performansima i akcijama.