Silvana Konjevoda: Uslojavanje trenutaka

Konjevoda Silvana 04

Konjevoda Silvana 04

Gradska galerija Fonticus Grožnjan
od 1. VI. 2013. u 20.00 sati,
Izložbu će u prisustvu autorice predstaviti Eugen Borkovsky.

foto-galerija

Predgovor:
USLOJAVANJE TRENUTAKA

Stvarnost je uvijek subjektivni doživljaj a potraga za spoznajom podrazumijeva stalno preispitivanje, interpretaciju i reinterpretaciju. Takav način razmišljanja traži od osobe izvjesne nomadske sklonosti sumnji jer iskreno propitivanje uvijek mora donijeti promjenu. Ili, potvrditi neku čvrstu odluku koja je, ipak, uvijek privremena. Nije prevažno da li će se promjena dogoditi samo u mislima ili će se manifestirati u realnost. Dragocjeno je ali i naporno promišljati i provjetravati ustajalo. Pred nama je pitanje kako tretirati promišljanja, sumnje koje ostaju zabilježene na slikarskoj podlozi. Da li su rezultati umjetničkog čina u duši umjetnika materijalni ili samo teorijski. U konačnici, najvažnije je da su iskreni u premisi i u rezultatu.

Serijom likovnih propitivanja, razasutih u nekoliko varijacija, predstavlja se Silvana Konjevoda. Na plemenitoj podlozi umjetnica podastire sraz prelijevanja tonova, oskudnih crteža i slovnih zapisa. Akvarelirane površine gube se u podlozi. Često je ostavljen bijeli prostor oko ili između segmenata tonova a ponegdje nailazimo na otvore u tonovima koji postaju otoci bjelina. Oni su uvijek ispunjeni nekim oblikom kojeg moramo prepustiti osobnoj imaginaciji na doživljaj. Uočeno sugerira mogući oblik ili značenje. Čini se da je umjetnica u formatu željela naznačiti ideju uspona, stepenastim formama, poput zigurata. To su nizovi kvadratnih oblika koji nose perspektivna značenja nalik na dijelove tornjeva ili stepeništa. Oni tvore otklon od plošnih formi prema iluziji perspektive. Neki oblici su geometrijski dok ponegdje uočavamo obrise koji sugeriraju forme organskih bića. Od asortimana znakovlja tu su još strelice i brojevne oznake, ponekad kao cifre a ponekad u obliku numeriranja ili razlomaka. Na podlogama, gdjegdje pronalazimo okrugle segmente slične otisku pečata. Uvijek, na svim radovima uočavamo naznake pisanja, segmente zapisa. Fingirani tekstovi prolaze preko tonovima razigrane podloge. Nečitkost zapisano pretvara u znak, ostvaren potezom kista, koji asocira na kinesku vještinu oblikovanja značenja. Imamo dojam neobrisanog, slojevitog rezultata pisanja po školskim klupama. Promatrač se trudi pojasniti rad pokušavajući odgonetnuti slovni niz. On je djelomično čitljiv ali nas zavodi na mnoge stramputice. Ponekad pomislimo da je u pitanju izračun a ponekad segment intimne prepiske. Pred nama je niz akvarela koji izazivaju zanimanje upravo organiziranom nerazgovjetnošću.

Konjevoda Silvana 05

Čini nam se da svaki rad predstavlja oslikano pismo upućeno nekome tko bi ga morao razumjeti. Kao da je započet idejom pisanja dugog i dramatičnog zapisa koji je shvatljiv samo upućenima. Pisma su, pored razgovora uživo, najosobniji način komuniciranja, odašiljanja i razmjene poruka, misli, razmišljanja. Rukom ispisana poruka postaje trajan osobni dokument trenutka. Poput dnevnika koji se, za razliku od pisma, ne razmjenjuje. Ovi radovi Silvane Konjevoda onirička su razmeđa ova dva načina izgovora intimnih promišljanja. Umjetnica nas navodi na percipiranje radova pojašnjavajući kako se radi o „putovanjima” kroz podsvijest, intuiciju, emocije, snove… Ovim usmjeravanjem doživljaj radova pomičemo ka intuitivnom izčitavanju. Dana nam je sloboda da oblike povežemo sa svojim vlastitim predodžbama. Oslobođeni smo prihvaćanja radova čvrstom uslovljenošću oblikovne ponude.

Promatraču nije lako. Mora se osloniti na svoj senzibilitet i percipirati pojedini rad ili cijeli niz prema osobnim mogućnostima. No, ako zbog prikrivenosti jasnoće postaje ozlojeđen, umjetnica ga ne prepušta takvom stanju. Ona djeluje upravo suprotno, želi ga revitalizirati, opustiti, dovesti u neko dobro stanje. Tome doprinosi plemeniti kolor i pritajena emocija. Ponegdje je sugestivan oblik pobjegla impresija tijekom nizanja misli. Neizgovoreno a željeno, neostvareno u tišini nepovjerenja u mogućnost povoljnog ishoda. Oslikavanje titraja htjenja. Podijeljeno, ponuđeno nam propitivanje, očituje se čvrstinom poteza i neodređenošću oblika. Dojam cijelog niza nipošto nije negativan. Odaje i nudi pritajenu radost neizvjesnosti sretnog trenutka.

Prolazeći postavom čini nam se da ćemo svaki tren sebi pojasniti određeni rad izčitavajući i pojašnjavajući elemente. No, čisti, logični rezultat izmiče našoj percepciji. Umjetnica ostaje tajnovita. Znakovna brbljivost nedocrtanih oblika kao da oponaša senzibilitet membrane. Podloga, papir je tijekom rada najprije jasno koloriran da bi upijanje izazvalo samo ostatke dojma, reminiscencije na boju. Takva je i poruka ovih zasanjanih uradaka. Umjetnica poručuje, sugerira, želi od nas uživljavanje. Svjedočeći svoje osobno previranje nudi nam ideju osluškivanja samih sebe.

Eugen Borkovsky, V. 2013.

Konjevoda Silvana 06 

Silvana Konjevoda rođena je u Rijeci 1966. godine. Diplomirala je na Pedagoškom fakultetu u Rijeci na odsjeku likovne kulture, izborni kolegij: grafika s pismom i primijenjena grafika (prof. Josip Butković). Bavi se slikarstvom i pedagoškim radom. Izlagala je na brojnim skupnim izložbama i imala nekoliko samostalnih izložbi. Dobila je brojna priznanja i nagrade za autorski i pedagoški rad. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Rijeka. Živi i radi u Rijeci.

GROŽNJAN Grad umjetnika 1965 – 2013 GRISIGNANA Cittá degli artisti