Pripremite se za toplinski udar. Temp. do 38° Celzijevih

Temperature diljem Hrvatske 
rast će do 38° Celzijevih, 
UV indeks rast će do 9, a svima 
na suncu prijeti sunčanica

Hrvatski državni hidrometeorološki zavod, zapanjen visinom temperatura koje diljem Hrvatske dosežu i 38 Celzijevih stupnjeva, alarmirao je Ministarstvo zdravlja, Hrvatski zavod za javno zdravstvo te županijske i gradske podružnice da izdaju hitno priopćenje i savjete građanima zbog dolaska četverodnevnog toplinskog udara. U preporukama, koje se posebno odnose na starije osobe, djecu, trudnice i bolesnike, između ostalog se ističe da valja izbjegavati izlazak u najtoplijem dijelu dana, od 10 do 17 sati, naporan fizički rad, te da temperaturu u domu treba držati ispod 32° C danju i ispod 24° C noću. Inače, kako ističu meteorolozi, najveća opasnost od toplinskog udara prijeti Slavoniji i južnom Jadranu, a do četvrtka opasnost će se proširiti i na sve dijelove Hrvatske.
Klime skrivaju zamke
– Ovaj tjedan temperature će biti kao i proteklih dana, najtopliji dan bit će četvrtak, u unutrašnjosti i na Jadranu temperatura će biti 32-35 stupnjeva, najtoplije bit će u Dalmatinskoj zagori gdje će temperatura biti između 37 i 38 stupnjeva. U petak će temperatura biti nešto niža, oko 30 stupnjeva, a u nedjelju će se kretati od 25 do 30 stupnjeva u unutrašnjosti. Od petka također možemo očekivati grmljavinske pljuskove. Temperature u lipnju ne izlaze iz prosječnih okvira, te ovo nije toplinski udar već toplinski val. U Zagrebu su se od 2006. do 2011. godine temperature za lipanj kretale od 32 do 35 stupnjeva, s time da je u Kninu 2006. godine izmjereno 39 stupnjeva – smiruje paniku meteorolog Nebojša Subanović s portala Meteo-info.hr.
Ipak, većina građana već sada, čekajući pakleni tjedan, "diše na škrge" pa su mnogi odlučili pronaći pomoć kupnjom klimatizacijskih uređaja. Pri tome mnogi zaboravljaju da klimatizacijski uređaji, iako spasonosni kad se živa u termometru penje iznad 30 stupnjeva, skrivaju mnoge zamke.
– Zrak iz klima-uređaja koji se redovito ne održavaju često je loše kvalitete, a ponekad i neugodnog mirisa. Vlažna, prljava i tamna mjesta unutar uređaja čine plodno tlo za razvoj i razmnožavanje bakterija, plijesni i gljivica. Izloženost tim agensima može dovesti do neugodnih reakcija, kroničnih bolesti i „sindroma bolesne zgrade“. Najčešće su tegobe nadraženost sluznice očiju, nosa i grla, osjećaj suhoće sluznice, kašalj, svrbež, učestale infekcije dišnog sustava, glavobolja i psihički umor – ističe dr. Ivanka Kelčec te dodaje da redovito provjetravanje, posebice noću, može pomoći u borbi s nesnosnom vrućinom.
Pod povećanim rizikom za vrijeme toplinskog vala su djeca, bolesnici i trudnice, ali i oni koji rade na otvorenom.
 
Prilagoditi i prehranu
– Oni bi na sebe morali posebno paziti – upozorava dr. Iverka Brigljević, zamjenica pročelnice terenskog odjela u Zavodu za hitnu medicinu grada Zagreba.
– Svi oni ne bi smjeli raditi bez šešira ili kape širokog oboda, kreme s visokim zaštitnim faktorom, a često bi morali praviti i kratke stanke. Pritom im uobičajenih litru i pol tekućine neće biti dovoljno. Ljudi koji rade na otvorenom morali bi unos povećati na tri litre, s time da svakih 15 minuta popiju po čašu vode – savjetuje Brigljević.
Dakako, i prehrana za trajanja visokih temperatura valja biti prilagođena novim uvjetima. Renata Armanda, dipl. ing. biotehnologije i nutricionistica, savjetuje laganu prehranu temeljenu na voću, povrću i sjemenkama.
– Potrebno je smanjiti unos crvenog mesa i zasićenih masti jer pri probavi se oslobađa toplina i zagrijava nas. Također, treba izbjegavati začine, papar, hren i slično jer djeluju na isti način poput energetika, oslobađajući toplinu. Orašasto i bobičasto voće preporučuje se više od uobičajenog, jabuka, banana i sličnoga jer sadrži antioksidanse koji djeluju na organizam isto kao i na sam plod, štite od štetnog djelovanja UV zračenja i slobodnih radikala – zaključuje nutricionistica.
 
Savjeti za kupnju i pravilno korištenje klima-uređaja
 
1. Ne pretjerujte s hlađenjem – 8° C razlike je maksimum
Idealna temperatura unutarnjeg hlađenog prostora u pravilu je 7-8° C niža od vanjske temperature
2. Imate li staru klimu ili ste kupili rabljenu, servis je obavezan
Prije početka sezone hlađenja treba izvršiti kompletno 
čišćenje i dezinfekciju unutarnje jedinice
3. Najvažnije je prilagoditi 
snagu prostoru
Pazite na snagu klime, kvadratura koju hladi 600 – 800 w – 25 m2, 800 – 1100 w – 35 m2, 1600 – 2100 w – 55 m2
4. Pozicija unutarnje jedinice zahtijeva pametnu montažu
Pozicija unutarnje jedinice mora biti takva da ne puše tamo gdje se ljudi najviše zadržavaju
5. Hlađenje guta najviše energije – pazite na klasu
Klima troši puno struje, stoga birajte one energetskih klasa A iA+. Ulaskom u EU niže klase bit će i zabranjene
6. Sitni trikovi 
koji vam zaista štede novac
Koristite li uređaj noću, uključite tihi rad kojim se smanjuje brzina vrtnje kompresora te pada potrošnja struje
7. Kupujete li i za grijanje, pazite 
na snagu uređaja
Pri izboru klima-uređaja koji ćete koristiti i za grijanje odlučite se za jači (za oko 30%) nego što vam treba za hlađenje
 
Savjeti
Onima bez zaštite prijeti – sunčanica
Dugotrajni boravak na suncu bez valjane zaštite može uzrokovati sunčanicu čiji simptomi su: suha koža uz osjetno povišenu tjelesnu temperaturu, glavobolja, vrtoglavica, nemir, smušenost te crvenilo lica. U teškim slučajevima osoba je omamljena, raširenih zjenica te se na kraju može i onesvijestiti. Pomoći će hladni oblozi, tuširanje u hladnoj vodi i pijenje hladnih napitaka. Temperaturu obavezno snižavati.
Krema za sunčanje
UV indeks broj je koji pokazuje stupanj opasnosti od UV zračenja. Što je veći, veća je i opasnost, stoga obavezno rabite kreme s jakim zaštitnim faktorom, od 30 naviše.
Voda
Pijte redovito i dovoljno tekućine (najbolje vode) i izbjegavajte alkohol i napitke s previše kofeina i šećera jer djeluju kao diuretici. Pijte od 1,5 do 3 litre vode, najbolje sobne temperature.
Odjeća i obuća
Rashladite tijelo (tuširajte se ili se kupajte u mlakoj vodi, nosite laganu, široku, svijetlu odjeću od prirodnih materijala, stavite šešir širokog oboda ili kapu i sunčane naočale).
Bolesnici
Ako uzimate lijekove, provjerite s liječnikom kako mogu utjecati na termoregulaciju i ravnotežu tekućine u tijelu. Izbjegavajte izlazak na direktno sunce.
Hrana
Jedite češće male obroke, najbolje voće i povrće. Iz prehrane za vrućih dana izbacite tešku hranu poput crvenog mesa, svih oblika pohanog i sl. Topla juha bit će svakako dobra okrepa.
Djeca
Djeca do četiri godine ne bi se smjela izlagati suncu. Obavezno ih zaštite kremama s visokim faktorom kao i UV otpornom odjećom. Zračenje je najjače uz površinu vode.

Foto: Danas.net.hr
Izvor: Martina Strukić, Ema Kubinek / Vecernji.hr

Akademija-Art