Preminula Jasenka Pavliša (1945.-2012.)

Preminula Jasenka Pavliša, članica ULUPUH-ove Sekcije za oblikovanje plemenitih kovina i umjetničkog nakita i Sekcije za produkt dizajn

U subotu, 10. listopada u 68. godini preminula je Jasenka Pavliša, dugogodišnja i aktivnačlanica ULUPUH-a, Sekcije za oblikovanje plemenitih kovina i umjetničkog nakita i Sekcije za produkt dizajn. Posljednji ispraćaj pokojnice biti će u petak, 16. studenog u 12.55 na zagrebačkom Krematoriju
Pogledajte galeriju radova!
Jasenka Pavliša rođena je 1945. godine u Zagrebu. Završila je srednju građevinsku tehničku školu –arhitektonski odjel u Zagrebu te se zaposlila u građevinskom poduzeću Tempo kao arhitektonski tehničar. Nakon godinu dana upisala se na Primijenjenu akademiju, likovni odjel, no nakon završene prve godine morala je prekinuti studij radi nedostatka prihoda te se ponovno zapošljava. Godine 1968. putuje u Belgiju i tamo stječe prva iskustva rada u emajlu. Po povratku u Zagreb posvećuje se tom materijalu a kasnije i obradi metala i izradi nakita. Mjesec dana provodi u atelijeru Steve Luketića na specijalizaciji obrade metala. Od 1972. godine sudjeluje na prodajnim izložbama Atelijera Lozica. Članicom ULUPUH-a postaje 1974. godine, te od tada izlaže na brojnim domaćim i inozemnim izložbama i sudjeluje na likovnim kolonijama.

Jasenka je autorica koja se u potpunosti posvetila istraživanju iznimno teške tehnike paljenja emajla na bakru, kojom se koristila u svom bogatom likovnom opusu. Iako se prije svega bavila umjetničkim oblikovanjem nakita, ona je radila i velike formate i to u tehnici emajla na dekapiranom limu: skulpture, reljefe i oslikane plohe. Zahvaljujući svom dugogodišnjem umjetničkom iskustvu u radu s emajlom, bila je u nas jedan od rijetkih, vrhunskih stručnjaka za to područje. O njenom je radu Mario Beusannapisao:
„Dugogodišnje uporno istraživanje tehnike nanošenja slojeva transparentnog emajla na izbrazdane tanašne bakrene folije urodilo je velikim iskustvom i stvaranjem jedne nove autoričine tehnike emajliranja, pa se ona tako svrstava među u nas malobrojne vrhunske poznavatelje emajla. Posebna vrijednost je njezina upotreba transparentnih nježnih kolorističkih tonova emajla, tako da dolazi do uzbudljivog iskrenja tople, bogato strukturirane bakrene podloge. (…) Autorica se suvereno poigrava sustavom tanašnih linija, uskih brazdi, ispupčenja i zaobljenih dolina, pa tako omogućuje pojavu zadivljujućeg prelijevanja svjetlosti i pomicanja sjena. Iznenađuje nas pripravnost ovih površina na bljesak i na ponovno stišavanje, ovisno o pomicanju prema svjetlu.“ (Mario Beusan, iz monografije „Suvremeni umjetnički nakit u Hrvatskoj“, izdavač ULUPUH, Zagreb, 2008.)

Uz svoj umjetnički rad Jasenka Pavliša bila je istaknuti član ULUPUH-a, Sekcije za produkt dizajn te Sekcije za oblikovanje plemenitih kovina koje je bila višegodišnja uspješna predsjednica. Svojim zalaganjem i organizacijskim sposobnostima ona je uvelike pridonijela ugledu i razvoju svoje strukovne udruge. Godine 1981. i 1985. ULUPUH joj je dodijelio posebno priznanje za doprinos radu i ugledu udruge.

Preminula je u Zagrebu 10. studenog 2012. godine, u 68. godini.

Samostalne izložbe
1999. Zagreb, Galerija ULUPUH, projekt Hrvatski umjetnički unikatni nakit, Mario Beusan
1986. Zagreb, Portret galerija Likum
1979. Zagreb, Galerija Instituta Ruđer Bošković
1977. Zagreb, Mali lapidarij, Permanenta, ULUPUH, Guido Quien, plakat Ivan Picelj

Skupne izložbe
2004. Varaždin, kuća Padovec, Izložba na poziv -Poziv na izložbu, Lazer Rok Lumezi
2003. Zagreb, Otvoreni atelier Lumezi, Izložba na poziv – Poziv na izložbu, Lazer Rok Lumezi
2002. Zagreb, Muzej Mimara, Revija hrvatskog umjetničkog unikatnog nakita, Mario Beusan, Milan Ožegović
2001. Zagreb, Otvoreni atelier Likum-Contempora, Revija na poziv – Poziv na reviju, Lazer Rok Lumezi
1997. Zagreb, Galerija ULUPUH, projekt Hrvatski umjetnički unikatni nakit, Mario Beusan
1995. Sisak, Muzej Sisak, Umjetnički unikatni nakit, Mario Beusan
1991. Zagreb, Galerija ULUPUH, Umjetnički unikatni nakit, Marina Baričević
1991. Split, Galerija Alfa, Umjetnički unikatni nakit, Marina Baričević
1990. Zagreb, Galerija Knjižnice Vladimir Nazor, Samostalni likovni umjetnici Črnomerca
1990. Mannheim, Njemačka, Mannheimer Kunstverein E. V., Umjetnički nakit, Marina Baričević
1988. Zagreb, Muzej za umjetnost i obrt, Recentni hrvatski nakit, Vlado Buzančić
1984. Limoges, Francuska, VII. Biennale Internationale l´Arte de l´Email
1984. Zagreb, Umjetnički paviljon, 19. zagrebački salon
1983. Dugo Selo, Prva umjetnička kolonija, priznanje
1982. Limoges, Francuska, VI. Biennale Internationale l´Arte de l´Email, diploma
1980. Zagreb, Galerija Instituta Ruđer Bošković,Umjetnice Zagreba
1980. Zagreb, Galerija Knjižnice Vladimir Nazor
1980. Zagreb, Galerija Vjekoslav Karas, ULUPUH, HDLU, Zatečeno u atelieru, Antoaneta Pasinović
1979. Zagreb, Galerija Dars, Permanenta 35, ULUPUH, Izložba nakita i male plastike, Guido Quien
1978. Zagreb, Galerija Ulrich, Likum, Unikatni nakit, Arijana Kralj
1977. Krapina, Umjetnički predmeti u malim serijama
1976. Brčko, Bosna i Hercegovina, Galerija RizahŠtetić, Keramika i nakit
1975. Slavonski Brod, Muzej Brodskog Posavlja
1974. Zagreb, Izložba novoprimljenih članova ULUPUH-a

Foto: Mario Krištofić