ulupuh

Galerija ULUPUH, Tkalčićeva 14, Zagreb
27.6. – 9.7.2013.

Autorica izložbe: Sanja Šantak

Izlažu: Bachrach&Krištofić, Toni Franović, Ivan Marušić Klif, Melita Kraus, Sonja Leboš, Darijus Peroš & Prijatelj, David Peroš Bonnot, Sanja Pribić, Jasenka Vukelić

U četvrtak, 27. lipnja u 20 sati u Galeriji ULUPUH u Tkalčićevoj 14 u Zagrebu otvara se izložba „O… izložbama koje se nisu desile”. Autorica izložbe je Sanja Šantak koja je oko svog koncepta okupila 9 autora različitih profila: fotografsko-dizajnerski tandem Bachrach&Krištofić, slikara Tonija Franovića, multimedijalnog umjetnika Ivana Marušića Klif, slikaricu i ilustratoricu Melitu Kraus, urbanu antropologinju Sonju Leboš, kipara i dizajnera Darijusa Peroša s prijateljem, ilustratora i autora animiranih filmova Davida Peroša Bonnot, ilustratoricu i slikaricu-grafičarku Sanju Pribić te multimedijalnu umjetnicu Jasenku Vukelić. Sve ih povezuje jedinstveno iskustvo o izložbi, projektu… koji se, kod svakog iz drugačijih razloga, nije realizirao.

IZLOŽBA O IZLOŽBAMA

Tkogod pažljivije prouči izložbenu ponudu zagrebačkih galerija i muzeja, teško da se neće složiti kako je ona prilično bogata. No onaj tko se potrudi i razgledati veći broj tih izložbi, mogao bi zaključiti da bi bilo bolje, obzirom na njihovu (ne)kvalitetu ili (be)smislenost, da se dobar broj tih izložbi nije ni dogodio. Kome onda treba ˝izložba o izložbama koje se nisu dogodile˝?

Ciničniji promatrač, takvu bi ideju mogao proglasiti manirističkim prenemaganjem, otpisujući ju kako nekim (mnogim) izložbama naprosto nije bilo suđeno da se dogode, pa čemu onda mamuzati mrtvog konja ? Takvim ocjenama ne može se poreći logičnost, pogotovo danas kada je svijet u mahnitoj žurbi, stalnom očekivanju novoga i najnovijega, a duh vremena traži da zamisli u koje nismo posve sigurni odbacujemo bez skrupula, mijenjajući ih idejama iza kojih stoji neprijeporna odlučnost i samopouzdanje. Sveprožimajuća ˝produktivnost˝ tjera nas da ne okolišamo, da nesigurnosti i dvojbe sklanjamo a odigravamo samo praktične i efikasne poteze. Kapitalist-početnik u meni slaže se s tim viđenjem ali nekako mu protuslovi unutarnji melankolik, koji i dalje nalazi stanovitu ljepotu u nedovršenim, nepokazanim, nerealiziranim zamislima, odnosima, projektima, poslovima…

Desetak autora okupljenih na ovoj izložbi, na čelu s idejnom začetnicom Sanjom Šantak, dijele sličan senzibilitet prema naizgled propalim zamislima, koje, godinama nakon što su se pojavile pa ostale u zapećku, ipak imaju još dovoljno sočnosti da ih se može nakratko, ili bar u reduciranom obliku, oživjeti. Kako se u ovoj homogeno/heterogenoj skupini radi o umjetnicima različitih profila, i njihova su iskustva s izložbenim ˝odbijencima˝ i zanimljiva i zabavna i instruktivna, kao uostalom i načini prezentacije koje rabe u Ulupuhovoj galeriji. Dinamični duo Bachrach & Krištofić ne mogu se požaliti da su im likovne ideje osobito ˝propadale˝, ali su u bogatoj karijeri imali i brojne pametne organizacijske zamisli koje su završavale u ˝birokratskim stativama˝ pa su poziv na izložbu iskoristili da dio te uzaludne komunikacije s društvenim i političkim centrima moći sada pokažu publici. Jasenka Vukelić pak toj publici otvara ˝prozor u svijet˝ svog dosad skrivanog fotografskog umijeća, pokazujući uz to da osim nedogođenih izložbi svatko od nas ima i kakvu nenapisanu knjigu. Melita Kraus još nije oknjižila svoje ilustracije priča Filipa Davida ali, kako se slike doista ne kvare, možda njen doprinos ovoj izložbi bude i poticaj kakvom izdavaču sličnih razmišljanja. Sanja Pribić prilaže pak dokumentaciju o svojoj izlagačkoj ˝aktivi i pasivi˝, potvrđujući da uspjeh nikad ne dolazi bez vlastite sjene i pokojeg uzaludnog pokušaja. Produkt dizajner Darijus Peroš i jedan njegov prijatelj ˝planiraju˝ zajedničku izložbu već godinama a za ovu prigodu pripremljen zapis o tome možda ipak bude poticaj da ˝plan˝ ne ostane tek ˝san˝. David Peroš Bonnot s neostvarenim snovima se na izložbi sučeljuje interaktivno, potreban je tek znatiželjan posjetitelj koji će znati postaviti pravo pitanje. Toni Franović, s nizom izložbi iza sebe ipak ima i nekoliko neugodnih iskustava, pa dokumentacijom koju prilaže na izložbi pokazuje da je otkazanih izložbi imao i na različitim kontinentima i zbog različitih organizacijskih nesporazuma i kaprica. Antropologinja Sonja Leboš prisjeća se kako je propitivala propadanje dijela urbanog krajolika a Ivan Marušić Klif, netom što je dobio uglednu nagradu , pokazuje nam da put do uspjeha zna biti i zaobilazan.

Izložbe (i projekti) koje se nisu dogodile tako su se, djelomično, ipak dogodile. Ili možda nisu? Jednom propušteno vjerojatno se nikad više ne može vratiti u izvornom obliku. Opet, u vremenima kada i npr. performeri u ˝zlatnim˝ godinama, reenactmentima s novim izvođačima, ponovno ˝izvode˝ mladenačke radove, može se zaključiti da nijedna umjetnička ideja nikada zapravo ne zamire, tek možda u pričuvi čeka svoju priliku. Uostalom, tko zna koliko je u ovdje pokazanim fragmentima skriveno izložbi, koje će se tek dogoditi…

Saša Pavković

Izložba će se moći pogledati do 9. srpnja, radnim danom od 10 do 20 sati, subotom od 10 do 13 sati, dok je nedjeljom i praznikom galerija zatvorena. Ulaz je slobodan.