Novi trend: 30. godine

Džana Mujadžić
djananouvelles@gmail.com

Novi trend: 30. godine

Modna estetika dekorativnih umjetnosti, najavila se za slijedeći hladni period. U siječnju, "Prada" je u Pekingu pokazala manekenke odjevene u oprave 30. godina 20. stoljeća, dok je Ralph Lauren na NYFW doveo modele kompoziranih silueta, u "pidžamama" od pliša ili haljinama sa monogramima od "strassa". Za svoju prvu kolekciju kod kuće "Hermès", Christophe Lemaire, je obradio slovo "H" od konjskog pokrivača iz slavnih tridesetih, da bi monogram bio upečatljiviji na kašmirskim kaputićima koje predlaže, za slijedeći hladni period. 

Očito spojen sa trendovima prije 80 godina, struka spuštenog na bokove i jednostavnosću koja nema ništa sa minimalizmom, kreator je više nego moderan. Kuća "Louis Vuitton", nazvala je jesenje-zimsku kolekciju "Art Déco Diva", odmah otklonivši sve nesporazume. Kolekcija se poigrava sa kubističkim duhom i grafičkim efektima koje je, nekada, tražila Tamara de Lempicka.

 

Nanovo tumačene, 1930. godine se vraćaju sa tragovima nadrelizma, afrikanizma, kojima suvrmena društva nastoje istaći, potvrđenje vlastite priključenosti globalnom selu, koje planeta Zemlja, polako ali sigurno, postaje.

Čuvenne "Garçonnes" sa nekadašnjeg, umjetničkog Montparnasse su nanovo u modi pa evoluiraju sa transvetima, nevidljivim razlikama spolova i sjeni slavne Kiki, muze mnoštva umjetnika s početka prošlog stoljeća.

Pamela Golbin, konzervatorica pariškog Muzeja dekorativnih umjetnosti, smatra novu privlačnost doba između dva rata, dragim sjećanjem na oslobođenje od sterotipa pa vjekovnih stega, ženskog tijela. U tom periodu su kreatorice poput Coco Chanel, Madleine Vionnet ili Elise Schiaparelli te Jeanne Lanvin, ostvarivale dressinge praktične namjene: "Većina njih su bile samohrane i autodidakti na čelu nahraniti obitelji koje su izdržavale, pa su najbolje razumijevale pragmatični luksuz. Umjele su lijepo, uklopiti u korisno. Nakon što su pojednostavile žensku siluetu, za trajanja 20 godina, slijedećeg desetljeća su usavršsile tehnike, dobro označivši struk i ramena".

 

Nije teško zamijetiti kako je Hermèsov novi umjetnički direktor Lemaire ali i kuća "Miu-Miu" , dopadljivim plisiranim suknjama jednako kao i kreatorica "Céline", Engleskinja Philo, pristupili modnom čišćenju. Kako ističe Olivier Saillard, direktor pariškog Muzeja odijevanja i kostima, poznatijeg po nazivu "Galliera":"Novi esencijalizam je jedan od temelja karte dekorativnih umjetnosti. Pomaže nam, sasvim razumjeti značenje riječi "modernitet".

Po mišljenju direktora Saillarda, nove estetike su bazirane na kvalitetu. a ne dugovječnosti. Dozvoljavaju zenama da, napokon, izađu iz nepotrebnih diktata i nametnutih promjena, što se osjećaja prema tendencijama sofistikacije i čistih linija, predznaka lažnog pojednostavljavanja, karakterističnog za estetiku dekorativnih umjetnosti. Očito, nastupa era modne subtilnosti.

Akademija-Art.hr
06.04.2011.