Novi album Gustafa: Kraj skupe glazbe u Hrvata

Objavljivanje novog albuma Gustafa “Kanibalkanska” uz Jutarnji list, koji se po simboličnoj cijeni od 9,90 kuna prodaje uz novine, dokazalo je kako cijena nosača zvuka može biti krajnje prihvatljiva

Najveći potres u recentnoj povi­je­sti britanska je diskografska industrija doživjela usred ljeta 2007. kad je Prince odlučio pokloniti novi CD “Planet Earth” uz cijelu nakladu tabloida Mail on Sunday, a ta je akcija proglašena najinovativnijim promotivnim potezom u recentnoj povijesti novina.
Iako je praksa tzv. covermountsa, odnosno poklanjanja raznoraznih CD-a, uglavnom prežvakanih kompilacija, remiksova, živih snimaka ili pak snimaka nepoznatih “nezavisnih” bendova uz novine i magazine već ranije bila ustaljena praksa izdavača, ovo je bilo prvi put u povijesti da se poklanja potpuno novi studijski album jednog itekako etabliranog izvođača. Nedjeljni tabloid koji se inače prodaje u dva i nešto milijuna primjeraka, tog je dana prodan u tri milijuna. Tog je srpanjskog dana prije pet godina ujedno zauvijek promijenjena percepcija CD-a kao nedodirljivog, gotovo svetog središta muzičkog biznisa. Istovremeno ovaj je promotivni eksces začeo rat dvije prirodno povezane industrije, glazbene i medijske. Optužbe su letjele s obje strane. Glazbeni je biznis sasuo drvlje i kamenje na “očajnički i senzacionalistički” potez novinskog izdavača kojim je “srušen dignitet albuma kao umjetničkog djela”. S druge strane sam Prince vrlo je jednostavno poručio kako mu je jedini cilj da njegova glazba dopre do što većega broja ljudi. Iako financijski parametri poslovnog deala između Princea i tabloida Mail on Sunday nikada, naravno, nisu objavljeni, matematika je bila prilično jasna. Princeova tadašnja turneja preko noći je dobila nove datume, CD je štoviše dijeljen i uz svaku kupljenu ulaznicu, a nije beznačajan ni argument da je ovaj promotivni potez zapravo potaknuo i kupnju njegovih starijih izdanja, što je onda u konačnici i korist za same diskografe i prodajne lance koji su se tako agresivno obrušili na tu akciju.
Za razliku od djetinjstva i puberteta pop glazbe kada se koncertnim nastupima promoviralo albume na kojima se ostvarivao prihod, nova je era nametnula inverzni poslovni model. Albumi, odnosno “snimljena glazba”, prometnuta je tek u puki promotivni alat za koncerte koji su postali novim izvorom zarade. Upravo je godina na izmaku zapečatila nove odnose u industriji zabave; publika je sve izbirljivija u vezi sa “živim” izdanjima, koncertima svojih ljubimaca, a kada su najveći u pitanju, za cijenu ulaznice se ne pita, čemu svjedoči aktualna turneja u povodu 50. obljetnice Rolling Stonesa. S druge strane “snimljena glazba” zanimljivija je nego ikada ranije samo što konzumenti za nju više ne žele plaćati. Pogotovo ne one bezobrazne cijene CD-a u shopovima u čiju su se strukturu utkali svi sudionici lanca, u rasponu od izvođača i proizvođača preko distributera do samih prodavača. Godina na izmaku značajna je i u ovom aspektu, u lipnju ove godine je prodaja digitalne glazbe u Britaniji nadmašila onu fizičku što je apsolutno senzacionalna vijest s obzirom da se takav obrat još do prije nekoliko godina smatrao nemogućom misijom. Realna predviđanja govore kako će sam kompaktni disk, popularni CD, s 2015. godinom završiti u ropotarnici povijesti pop kulture.

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLOBUSA

Foto: Mtv.com.h
Izvor: Globus.jutarnji.hr