Nada Falout – Prostorima svjetlosti/slike i crteži

Nada Falout 4

U organizaciji Centra za kulturu Općine Omišalj, a pod pokroviteljstvom Grada Omišlja, u Galeriji Vijećnica u Omišlju otvara se u četvrtak, 1.kolovoza 2013. u 21 sat izložba slika i crteža NADE FALOUT, pod nazivom „Prostorima svjetlosti”.

Autorica koncepcije i kustosica izložbe je Višnja Slavica Gabout, koja će izložbu i otvoriti. Koordinatorica izložbe je Jasna Bogdanović.

Izložba će se moći razgledati do 28. kolovoza 2013., u redovno radno vrijeme galerije: svaki dan od 10 do 12 i od 19 do 22 sata. Ulaz je slobodan.

Nada Falout 5

Slikarica i grafička dizajnerica Nada Falout profesionalno je djelovala na hrvatskoj umjetničkoj sceni gotovo pet i pol desetljeća. Za to je vrijeme stvorila veliki opus, čiji se dijelovi, kao i finese izričaja tek postepeno otkrivaju svakom njezinom izložbom, sklapajući se postepeno i polako u uzbudljivu mozaičnu cjelinu umjetničkog rada ove svestrane, plodonosne – ali i samozatajne autorice. Autorice koju je kreativna znatiželja vodila u široka područja slikarstva i primijenjene umjetnosti, unutar kojih je strašću rasnog umjetnika istraživala u različitim likovnim disciplinama, kao i u različitim medijima i tehnikama, stalno bruseći i dotjerujući iznađeno. Izgradila je Nada Falout na taj način slikarstvo sasvim osebujnog izričaja, s rasponom stilskih oznaka od apstraktnog ekspresionizma, informela i lirske apstrakcije, do nove figuracije. Ponajviše, međutim, noseći naznake nadrealizma i fantazije.

Ne mareći za spektakl i ne žudeći za „svjetlima reflektora”, svoje radove stvarala je ona u tišini i u koncentraciji osame svoga atelijera, daleko od očiju publike – tek u razgovoru sama sa sobom, sa svojim emocijama i svojim unutarnjim „ja”. Kloneći se površnosti, dopadljivosti i banalnosti, inzistirala je na perfekcionizmu i disciplini – ali i na osobnoj proživljenosti. Na taj način je strpljivo i promišljeno razvijala svoj prepoznatljivi rukopis i stil, kojemu je osnov čvrsto postavljeni likovno-vizualni sustav vrijednosti. Metjerskom izvrsnošću i savršenstvom suglasja oka i ruke, ali i stalno aktivnim kreativnim duhom koji ju je odvlačio u slobodu stvaranja i u stalno pomicanje dostignutih granica, izgradila je rafinirani slikarski svijet magične poetike i fascinantne izražajnosti, pun dinamike, životne snage i energije, ali i tihe intime i šaputavog razgovora ruke i kista, linije i podloge, boje i svjetla. Svijet koji se iščitava pomno i polako, jer je beskrajno bogat i beskrajno slojevit – i uvijek pokretački utemeljen na stalno prisutnom dvojstvu suprotstavljenih polova. Na principu kontrapunkta koji se provlači kroz njezino cjelokupno stvaralaštvo. Jer tu se stalno iščitavaju, kao inspirativno dvojno jedinstvo, disciplina – i sloboboda stvaranja; beskrajna preciznost – i nemirna znatiželja; ljubav za detalj i za delikatnost minijature – ali i ljubav za gestualne kompozicije na velikim formatima; motivi mikrouniverzuma minucioznih, tananih, organičkih struktura – ali i motivi širokih prostora makrouniverzuma, koji su iluzionistički rastvoreni i rastočeni svjetlom. I najposlije, tu je svijet tišine i vječne zaustavljenosti – ali isto tako i svijet metamorfoza, kretanja i mijena. Svijet gdje „sve teče” („Panta rei”), kojem se Nada Falout češće voljela prikloniti.

Odabirom i prezentacijom tek manjeg broja radova iz bogatog umjetničinog opusa, ova mala izložba samo je skica i jedan od putokaza za možebitne buduće cjelovite retrospektivne prikaze stvaralaštva Nade Falout. Jer zasigurno ono to zaslužuje.

Višnja Slavica Gabout

Nada Falout 3

Nada Falout (Zagreb 1933. – Zagreb 2012.), slikarica i grafička dizajnerica, diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi prof. Marina Tartaglie. Skupno je počela izlagati od 1966., a samostalno od 1972. Priredila je za života 36 samostalnih, te sudjelovala na preko 300 skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu (brojni Zagrebački saloni, otkupi umjetnina, Biennale malog formata, Hrvatski crtež, Ladanja Kamila Tompe, te mnoge likovne kolonije). Kao stipendist Fonda Moša Pijade usavršavala se neko vrijeme u Londonu. Okušala se u mnogim slikarskim medijima i disciplinama – od crteža, preko gvaša i pastela, do ulja i akrila, kolaža i zidnih oslika, istražujući unutar različitih stilskih izričaja: apstraktnog ekspresionizma, nadrealizma, fantazije, enformela i nove figuracije.

Pored slikarstva, aktivno se bavila i primijenjenom umjetnošću, posebno grafičkim dizajnom, izgradivši na tom području, u kontinuitetu rada, svoj prepoznatljivi likovni stil.

Od 1967. do1978. djelovala je kao grafička dizajnerica trgovačke kuće
Nama-Zagreb. Godine 1978. započela je i otad dugi niz godina surađivala sa zagrebačkim Dramskim kazalištem Gavella (premijerni plakati), a od 1984.
i s Hrvatskim narodnim kazalištem u Zagrebu (plakati specifičnog stila i formata, za premijere opera, drama i baleta). Od 1988. bila je nekoliko godina stalni vanjski suradnik Školske knjige (dizajn ovitaka stručnih knjiga i priručnika), a od 1996. do 1998. dizajnirala je promidžbene programe za koncerte Zagrebačke filharmonije.

Od 1992. do pred sam kraj svoga života bila je stalni suradnik, autor-dizajner, cjelokupnog vizualnog identiteta Međunarodne vrtne izložbe Floraart i J.P. Zrinjevac.

Nada Falout 1

Životopis Nade Falout bilježi i nekoliko zanimljivosti, te neuobičajenih suradnji i projekata. Tako je poslijediplomski studij u Majstorskoj radionici Krste Hegedušić prekinula, kako bi odgovorila izazovu radnoga mjesta likovnog terapeuta u Bolnici za duševne bolesti Jankomir u Zagrebu, gdje je sudjelovala u osnivanju prve znanstvene grupe za psiho-socijalni rad i radnu terapiju u nas. Niz godina provedenih na tom poslu rezultirao je s nekoliko skupnih izložbi likovnih radova pacijenata, od kojih je najznačajnija bila ona u Galeriji Ulrich u Zagrebu, kao i međunarodna izložba istih radova, u organizaciji tvrtke Bayer, koja je obišla veliki dio svijeta.

Zanimljivost je i da se 1989. godine počela baviti minijaturom na guščjim jajima, u tehnici ulja, akvarela i hladnog emajla. Izložba tih njezinih radova u zagrebačkoj Galeriji Fortezza u Klovićevim dvorima, održana 1992. godine, potakla je kasnije brojne druge autore da oslikavaju formu jajeta.

Uz sve to, Nada Falout bila je i jedna od rijetkih suvremenih umjetnica koja se bavila zidnim slikarstvom: izvela je 3 velika zidna oslika – al secco, u interijeru Hotela Esplanade Zagreb, prilikom njegove obnove 1993. godine.

O Nadi Falout pisali su Željka Čorak, Marina Baričević, Vladimir Maleković, Elena Cvetkova, Vlado Bužančić, Ante Stamać, Tomislav Lalin, Vanda Ekl, Josip Škunca, Tonko Maroević, Vlado Gotovac, Igor Brešan, Jadranka Marković Luketa, Višnja Slavica Gabout i drugi.
Tijekom svog opsežnog, raznovrsnog i plodonosnog stvaralačkog života Nada Falout za svoj rad dobila je više nagrada i priznanja.

Njezini radovi nalaze se u zbirkama mnogih značajnih galerija i muzeja, te u mnogim privatnim zbirkama u Hrvatskoj i u inozemstvu.

Bila je članica HDLU-a Zagreb, ULUPUH-a, LIKUM-a i umjetničke organizacije VISUAL MEDIA.

Nada Falout 2

SAMOSTALNE IZLOŽBE
1972. Zagreb, Galerija Lotrščak (slike, pasteli i crteži)
Zagreb, Galerija Lotrščak, Trajanja i mijene (crteži)
1973. Zagreb, Galerija HDLU-a, Krajolici tvari (monotipije)
1974. Zagreb, Galerija Lotrščak, Minijature
1975. Zagreb, Galerija Lotrščak (s L. Galletom), Pretapanja
1977. Zagreb, Mali lapidarij, Portreti
Zagreb, Galerija Lotrščak (kolaži i crteži)
1978. Zagreb, Galerija Instituta Ruđer Bošković, Nostalgije i sentimenti
(kolaži i crteži)
1979. Zagreb, Galerija Dramskog kazališta Gavella (kolaži, slike i crteži)
1980. Zagreb, Tvornica Nikola Tesla (kolaži i crteži)
1981. Sv.Klement, Galerija Škorpion, Aktovi
1982. Rijeka, Galerija Julije Klović (kolaži)
1984. Zagreb, Galerija Mladost (slike i crteži)
Sv.Klement, Galerija Škorpion, Zapisi s Palmižane
1987. Zagreb, Galerija D (slike i kolaži)
1989. Zagreb, Ulična galerija Contempora – Likum (crteži i slike)
Zagreb, Dizajn galerija Likum (retrospektiva dizajna)
1992. Zagreb, Galerija Fortezza – MGC Muzejski prostor, Prepjevi
(minijature na jajima)
Repišće, Galerija Repišće, 1.saziv SUK Ladanja K.Tompe (slike)
1994. Zagreb, Ulična galerija Contempora – Likum, izložba radova na
zidnim oslicima u hotelu Esplanade
1995. Beč (Austrija), Galerie Laudon gasse 16 (slike i crteži)
Zagreb, Dizajn galerija Likum (grafički dizajn)
1996. Zagreb, Galerija Sv.Ana (slike)
Zagreb, Klub Kerametala, Bilješke s puta (slike i crteži)
Primošten, Galerija Rudina, Slike
Zagreb, Ulična galerija Contempora – Likum, Fantastike (slike)
1999. Omišalj, Galerija Lapidarij, I kamen i cvijet (slike)
2001. Zagreb, Galerija Klovićevi dvori – Gradec, Zamišljaji (slike i crteži)
Vinkovci, Gradski muzej Vinkovci, Zamišljaji (slike i crteži)
2002. Sv.Klement, Galerija Palmižana, Pupovlje noći sa kamena dana (slike)
2003. Split, Galerija Konzervatorskog zavoda (slike i crteži)
Zagreb, Galerija Autobusni kolodvor, Iz atelijera
2004. Zagreb, Galerija Vladimir Bužančić, Crtopis (crteži)
2005. Njivice, Galerija Njivice, Mrtve prirode-male ljubavi oka (crteži,akvareli,
gvaševi, pasteli i ulja na papiru)
2006. Kastav, Izložbeni prostor crkve Sv.Trojica, U vječnom kretanju (slike i
crteži, kombinirane tehnike)
2009. Zagreb, Galerija Ulrich, Kozmička putovanja (slike-akril)
2013. Omišalj, Galerija Vijećnica, Prostorima svjetlosti (slike i crteži)

Izlagala je na preko 300 skupnih izložbi u Hrvatskoj i Europi.

ZBIRKE
Moderna galerija, Zagreb (opus slika, crteža, kolaža)
Kabinet grafike HAZU, Zagreb (opus plakata)
Zavičajni muzej grada Rovinja
Međunarodna galerija portreta, Tuzla, BiH
Majka – zbirka umjetnina Franjevačkog samostana Humac, Ljubuški, BiH
Zbirka Galerije Meneghello, Hvar, Palmižana
Privatne zbirke u Hrvatskoj, Italiji, Austriji, Francuskoj, Novom Zelandu

NAGRADE
1975. Otkupna nagrada Fonda Moše Pijade na 3. izložbi YU portreta u Tuzli
1979. Otkupna nagrada Galerije YU portreta Tuzla na 4. izložbi YU portreta
u Tuzli
Otkupna nagrada lista Front slobode, Sarajevo, na 4. izložbi YU
Portreta u Tuzli
1980. Izvedbena nagreda 15. Zagrebačkog salona
1984. Otkupna nagrada Fonda Ismet Mujezinović za crtež na
3. INTERBIFEP-u
1987. Otkupna nagrada na 6. izložbi YU portreta u Tuzli