Neke mirisne esencije, poput lavande, ruže ili mente, mogu ublažiti ili čak potpuno ukloniti glavobolju

 
Na prvi pogled čini se neobjašnjivim zašto neke mirise volimo, a druge ne podnosimo. No, objašnjenje je zapravo vrlo racionalno i znanost danas može detaljno odovoriti na to pitanje. Riječ je o složenom putovanju koje počinje od nosa, a završava u srcu.
 
Sve kreće od male zone u stražnjem dijelu nosa (olfaktivni epitel) u kojoj se, čim percipiramo određen miris, aktiviraju posebni receptori i šalju neku vrstu sms-a u mozak. U mozgu, nakon što prime poruku, milijuni neurona odmah kreću u akciju i prenose informaciju u limbski sustav mozga, koji upravlja dijelom zaduženim za emocije. Na taj način, nakon niza kemijskih reakcija, u glavi se pokreću mentalne reakcije (sjećanja, raspoloženja, stanja duha, ali i sugestija iz okoline) koje u srcu potiču eksploziju emocija. I tako, u samo nekoliko sekundi, cijeli taj niz reakcija utječe na našu sklonost ili odbojnost prema određenim mirisima. Ukratko, moglo bi se reći da je ljubav prema nekom mirisu mješavina kemije i magije, piše vita.jutarnji.hr.
Koliko je važna ambalaža?
Jako! Naime, kad se prvi put susretnemo s nekim parfemom, nije dovoljno da ima ugodan miris. Posebnost parfema je u tome što mora obuhvatiti i potaknuti sva čula, uključujući i vid. Zbog toga neki parfemi, primjerice Hermès ili Lailique, iako ne mijenjaju svoj klasični buke, svake godine izlaze na tržište u novim, posebnodizajniranim kolekcionarskim bočicama. Koliko je ambalaža važna, govori i činjenica da se svake godine dodjeljuju Oscari za parfeme.
No, veliki svjetski "nosovi", odnosno kreatori mirisa, smatraju da se prilikom odabira parfema ne treba voditi izgledom bočice, već da se treba ravnati isključivo po mirisu. To je stav velikih majstora, poput Sergea Lutensa i Annicke Goutal, čiji se ekskluzivni, gotovo umjetnički mirisi prodaju u vrlo jednostavnim i diskretnim bočicama koje ne odvlače pažnju od onog što je u njima. Sličan princip podržavaju i neke poznate velike tvrtke, primjerice Etro, Floris ili Creed, koje neprekidno na tržište izbacuju nove ženske i muške mirise, no nikada ne mijenjaju izgled bočica.
Zašto parfemi mogu izazvati glavobolju
Kad osjetimo miris nekog parfema, milijuni receptora olfaktivnih stanica prenose impulse u mozak. On ih interpretira i odlučuje hoće li vam se miris sviđati ili ne. No, granica između običnog podražaja i boli vrlo je neodređena i lako ju je prijeći. To se događa, na primjer, kad je neki miris vrlo snažan ili pak kad mirišemo nekoliko mirisa jedan za drugim. U tom slučaju u glavi dolazi do neke vrste zasićenja, koje može uzrokovati glavobolju pa čak i vrtoglavicu. No, ako su dobro odmjerene, neke mirisne esencije, poput lavande, ruže ili mente, mogu ublažiti ili čak potpuno ukloniti glavobolju.
Zašto mi se taj miris više ne sviđa?
Zbog mode
Parfem je poput modnog dodatka, element kojim se može naglasiti opći dojam vanjske elegancije. Stoga je normalno da ih ljudi s godinama mijenjaju, baš kao što mijenjaju odjeću i po nekoliko puta tjedno, ovisno o prilici i dojmu koji žele ostaviti.
Zbog životne dobi
S godinama osjetljivost na mirise slabi jer se olfaktivne stanice sve slabije obnavljaju. Od 60. godine nadalje obično postaju omiljeni intenzivniji mirisi kakve u mlađim godinama nitko ne podnosi.
Koliko parfem traje na koži?
Svaki parfem sastoji se od mnogo različitih mirisnih esencija, a vrijeme njihova zadržavanja na koži također se razlikuje. Ovisno o tome koliko im treba da ispare s kože, stručnjaci mirisne esencije dijele na bazne, srednje i gornje note.
10 minuta – gornja nota
Gornja nota je miris koji se osjeti čim se otvori bočica i onaj zbog kojeg nam se parfem odmah svidi ili ne svidi. No, to nije "pravi" miris parfema, jer sadrži mirisne esencije koje ispare u vrlo kratkom vremenu, za 10 do 30 minuta. Uglavnom je riječ o mirisnim notama agruma, lavande, anisa i mente.
3 sata – srednja nota
Srednja nota je "pravi" parfem, onaj koji na koži traje od 3 do 4 sata. Upravo u kombinaciji tih srednjih nota najviše dolazi do izražaja maštovitost kreatora parfema jer na raspolaganju imaju na stotine mirisnih esencija.
6 sati – bazna nota
Bazna nota sastoji se od mješavine trajnih mirisnih esencija, čija je glavna zadaća da vežu slabije arome. Za bazu parfema obično se koriste drvene note, iris, vanilija, balzami i neke životinjske tvari. Traju najmanje 6 sati, no na odjeći se mogu osjetiti i dan nakon nanošenja.
Može li parfem zamijeniti dezodorans?
Parfem ne može biti zamjena za dezodorans zato što, osim ako nije riječ o aromatičnoj vodici, sadrži određen postotak alkohola koji može nadražiti osjetljivu kožu pazuha. Drugi razlog je to što, za razliku od dezodoransa, parfem ne može regulirati znojenje. I naposljetku, kontakt sa znojem može promijeniti miris parfema.
Može li parfem izazvati alergijsku reakciju?
Dišni putovi
U osoba alergičnih na neku od esencija u parfemu može doći do alergijske reakcije, poput začepljenosti nosa, napadaja kihanja ili osjećaja svrbeža ili grebanja u grlu. No, takve se reakcije javljaju samo ako se parfem nanosi obilno.
Koža
Parfem može izazvati i blagu nadraženost kože, no samo u osoba s izuzetno osjetljivom kožom, i to ako se nakon nanošenja parfema sunčaju ili odu u solarij.
Parfemi za svako doba dana
Ne postoji neko određeno doba dana za nanošenje parfema. Dapače, dobrodošli su od ranog jutra do kasnih večernjih sati, no samo ako se koriste znalački i s mjerom. Naime, preintenzivan miris može biti neugodan okolini, posebice kad ste na radnom mjestu. S druge strane, preblag miris neće se ni osjetiti navečer u zadimljenom diskoklubu. Evo nekoliko savjeta za odabir odgovarajućeg parfema za svako doba dana.
• 9 h
Odaberite toaletnu vodu i ne štedite, jer miris nije jako koncentriran.
• 17 h
Upotrijebite parfem: miris je intenzivan i bit će dovoljno da triput špricnete po vratu i zapešćima.
• 21 h
Dajte prednost ekstraktu: miris je visoko koncentriran i dugo traje, a nanosi se samo nekoliko kapi.

Silvana Mrvelj / vita.jutarnji.hr
Akademija-Art