Marko Brajković: VREVA U LABIRINTU

Brajkovic-Marko-04

Brajkovic-Marko-04

Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja
samostalna izložba

otvorenje: petak, 4. X. 2013. u 19.00 sati
Izložbu će u predstaviti Eugen Borkovsky

VREVA U LABIRINTU

Pred nama je niz slikarskih radova snažnog ritma i razigranog kolora izveden akrilnim bojama na različitim podlogama. Marko Brajković kombinira slikanje, crtež, kolažiranje i zapis. Slikar često oblike definira potezima. Linija predstavlja armaturu slikarskog rada. Kompozicije, pojedinačno ili u nizu, ispunjene su raspršenim gestualnim činjenjem. Podloge su raznobojne i razigrane. Na njima nalazimo nadslikavanje, uslojavanje, ocrtavanje. Otoci snažnog kolora uz gestualne poteze pridružuju se teksturama netipičnih podloga. Sve intervencije materijalima kojima se autor služi u funkciji su dramaturgije radova. Očita je intenzivna želja za izgovorom, interpretacijom spoznatog. Uporabljeno znakovlje uvodi naraciju kao stripovski element.

Brajkovic-Marko-03

Marko Brajković nas okružuje prostorima slika na kojima nalazimo halucinatorne kombinacije motiva. Na putu od dosjetke ka značenju, poput grafita, pomiču zanimanje ka semiotičkom propitivanju. Kako bi percipirali ove radove moramo se upustiti u dešifriranje znakovnog repertoara. Pored toga možemo promišljati o autorskim i tehničkim postupcima umjetnika. Zbunjujući, zagonetni likovi i neobični odnosi traže od nas, navikle na jednostavne poruke mega plakata i reklama, znatan napor očitavanja. Postaje jasno da nas autor želi obasuti propitivanjima o sivilu povijesnog trenutka. Prošlost ostavlja sumnjive tragove. Ipak, njima isčitavamo mijenu i spoznajemo tijek. Alter postmodernizam pokušava oblikovati nove načine smisla. Umjesto isključivo estetskog poštuje instinktivno. Naglasak je na igri, a ne na pravilu. Tu možemo locirati ovu kolekciju.

Brajkovic-Marko-02

Predstavljeni radovi Marka Brajkovića plasiraju mitološke likove. Grčku, antiku naglašavamo kao početak zapadne civilizacije čime zapostavljamo egipatske ili još starije korijene. Zeus u obliku bika, božanstvo koje surađuje sa smrtnicima, zavodi umjetnika. Bika se poštovalo davno prije nove ere kao znak plodnosti, kao vedskog boga Indru ili kao Minotaura, čuvara kretskog labirinta. On pripada najstarijim egipatskim kultnim bićima kao Hap ili Apis a Kinezi ga spominju unazad 4000 godina. Marko Brajković poseže za epskim bićima a umjetničku akciju kreira prevođenjem situacija u suvremenost. Njegova odanost mitologiji uzvraćena je sudjelovanjem Arijadne, Europe, Tezeja, Minotaura, Scile i Haribde u ovom slikokazu. Između mnogih Zeusovih ljubavnih afera onaj s Europom, kćerkom kralja Feničana, zauzima posebno mjesto. Ne bi li je zaveo, Zeus se pretvara u bijelog bika koji vabi Europu da sjedne na njegova leđa. Bik je preplivao Mediteran do Krete gdje mu Europa rađa sinove i začinje kretsku kraljevsku kuću. Kasnije, tamo se rađa Minotaur i nastaje labirint. Mistična povijest Europe ima erotske predznake koji se pokušavaju prikriti smiješnim religijskim pravilima, lažnom stidljivošću. Zaboravlja se da erotske djelatnosti nastavljaju civilizaciju i osvježuju svakodnevnicu. Referirajući se na stare originalne kultove umjetnik propituje recentni povijesni trenutak dovodeći u sumnju institucionaliziranu religiju i konvencije današnjice.

Brajkovic-Marko-01

Marko Brajković kroz seriju radova niže zgode antičkih junakinja i junaka. Arijadnu i Tezeja ujedinjuje u slojevitu kompoziciju suvremenog kaosa. Tezeja postavlja u međuodnos sa suvremenim, mehanicističkim Minotaurom. Europa, nekadašnja boginja, postala je sinonim pravila u tehnokratskom labirintu preorganizirane nelagode. Njeno novo rađanje nosi ideju kovanice, monete. Jer danas materijalno nadjačava instinktivno. Bik, simbol plodnosti i božanske erotike, zagubljen je suviškom namjerno produciranih, usmjerenih informacija i reklama. Pred nama se pokazuje drevna ideja Babilonske kule prezentirana u suvremenosti kao područje statusno izoliranih, neuroznih ljudi. Na babilonskoj kuli, poput gromobrana, falusoidni oblik razmješta ptice i oblake. Mudri Nietzsche o tome bi imao što reći. Filozof, u povijesti već zlorabljen, na radu Marka Brajkovića zabavlja Lady Gagu, nametnuto bitnu osobu recentnog trenutka. Plavetnilo nježnog sredozemlja zamućeno je rezovima glisera i tankera. Obale i zaljevi postali su zakupljeni suncobranima, betonskim zdanjima i natopljeni kremama za sunčanje. Domoroci još samo poslužuju ne bi li preživjeli. Ne misle, nisu kreativni, samo su na usluzi. Riblji fond postao je ideja hrane izgladnjelima, razglašenim za neprilagođene. Njihova sjena ima značenje postojanja jer, identitet nije dozvoljen. Meduze, cvijeće, ptice, stabla, konji još su samo dekoracija. Ne smije ih se istrijebiti jer će tehno – nomadi, turisti, protestirati. Mjesecima unaprijed određena ruta itinerera mora imati kvotu ptica, stabala, antičkih spomenika. To se naziva autentičnošću. Skida se žbuka sa renesansnih zdanja kako bi izgledala etno. Teritorij tzv. zapadne civilizacije parceliziran je vlasništvom ili nacionalnošću. Avioni lete, znakovito nad New Yorkom. Ratne formacije prečesto i drugdje. Mostovi spajanja postali su mjesta kontrole.

Brajkovic Marko 02

Umjetnik nas zove na buđenje. Svjedoči kako se uvriježeni načini pogleda na svijet urušavaju. Dramatična se promjena diskursa zapadne civilizacije događa među običnim ljudima koje je kriza odmakla od dosadašnjeg načina života. Sumnja se iskazuje: uviđamo da su političari u službi neoliberalnog kapitalističkog sistema i vjerskih udruga. Naglašava se demokracija ali ona u izvornom obliku znači okupljanje i odlučivanje svih stanovnika antičkog grada. Prešućuje se da se ta ideja razvila u robovlasničkom društvenom uređenju. Čini se da je suvremenost zapravo u potrazi za robovima kako bi nova demokracija mogla funkcionirati. Socijalističke revolucije nisu uspjele ili su izbrisane rovarenjem kapitala, nacionalizama i vjera. No, još se nije dogodila svjetska socijalna revolucija. Ideja gomilanja materijalnih dobara koja garantiraju komfor gubi dah. Bankarsko administrativni, socijalno nepravedni sistem nalazi se pred slomom. Za to vrijeme fizičari i filozofi, fraktalima, bozonima i spoznajama redefiniraju realnost. Oni ne mijenjaju svijet revolucijom ali mijenjaju doživljaj okoline. Jer, univerzum više u našim shvaćanjima ne funkcionira kao mašina prema Newtonu već kao polja energija koje se pojavljuju u različitim vidovima. Čovjek, osoba više nije kemijska reakcija već energetski naboj.

Marko Brajković nudi odsjaje mitoloških situacija uz svijest o suvremenosti. Legende utječu na stvarnost, direktno ili indirektno, na benigan ili zlokoban način. Na razmeđi ludičkog i oniričkog, umjetnička vizualna konfrontacija mita i realnosti, najzanimljiviji su segmenti ovog ciklusa. Stil nametanja informacija promatraču, nakon obilaska radova može završiti naporom. Kao da je autor upravo to želio. Kaleidoskop odnosa mitoloških aktera prelama se sa realnošću.

Eugen Borkovsky, X. 2013.

Brajkovic Marko 01

Marko Brajković rođen je 13. 02. 1966. godine u Novom Sadu. Već u dječačkim godinama objavljuje ilustracije. 1979. godine prvi puta izlaže. Srednju građevinsku školu u Novom Sadu završava 1985. godine. Arhitektonski fakultet u Beogradu upisuje 1986. godine. U Berlin seli 1989. a u Mainzu, 1990. godine, upisuje studij slikarstva. Poslije seli u Heidelberg. Godine 1992. napušta studij te sa skupinom umjetnika živi u komuni u Frankenthalu i priređuje više izložbi. Iste godine nastupa sa autorskim performanceom na EXPO 1992. u Mannheimu. Neko vrijeme napušta umjetnost i radi kao fizički radnik (Frankfurt, Leipcig, Hamburg). Kasnije živi u Stuttgartu i na Schwarzwaldu poslujući s nekretninama. Na sveučilištu u Freiburgu studira poslovanje nekretninama pa 2006. godine dobiva titulu Mastera (MREM). Od 2008. godine u braku je sa sadašnjom suprugom sa kojom imaju 4 djece. Na Grožnjan doseljavaju 2012. godine. Izlagao više puta na kolektivnim i samostalnim izložbama. Pored slikarstva bavi se ilustracijom, videom, scenografijom, performanceom i pisanjem. Ovim vidovima kreativnosti javno djelovao na mnogim lokacijama (Berlin, Frankenthal, Karlshrue, Mannheim, Ulm). Trenutno živi i radi na Grožnjanu.