sebastian art katalog lena kramaric-9

Pozivamo Vas na otvorenje izložbe
Lena Kramarić
žuto sivo rozo – pogled iznutra
utorak 16. srpanj u 21.00 sat
Galerija Sebastian
Sv. Dominika 5 Dubrovnik

foto-galerija

Crtež je uvijek bio osnovom figurativnom oblikovanju i kompoziciji u slikarstvu a kod Lene Kramarić je, čini se, i završni dio procesa stvaranja nove slike. Iako kreće od crteža, on nanošenjem boje, kolažiranjem i unošenjem drugih aplikacija u strukturu slike, pomalo nestaje pa ga je potrebno masnom olovkom vratiti prije završnog sloja laka ili drugog fiksativa. Djeluje vrlo minuciozno, a zapravo je skica u nastanku, izveden točno onako kako se ljudska figura postavlja na papir. Upravo je taj crtež najekspresivniji element ovih slika kojim kontura figure i dijelovi tijela, kvrgavi članci prstiju, iščašena koljena, izbuljene oči, degenerirane ruke, dobivaju snagu realnog motiva na krajnje neobičan način interpretiranog u slikastvu.

sebastian art katalog lena kramaric-12

Kompozicijski, uvijek je riječ o složenim i neobično impostiranim, katkad i prenapregnutim (balerina do kraja nagnuta glavom unatrag) pojedinačnim likovima ili skupinama okruženima svom silom superponiranih životinja, predmeta, bilja i neodređenih uzoraka. Držanjem i položajem ruku figura, kao i otvorenim kadrom u kojeg su one tek djelomično smještene, slike koketiraju s konstantnom napetošću promatrača. Širom otvorene, ali sjetne oči, ponegdje spušteni ili sasvim zatvoreni kapci, u suprotnosti su s razrađenim dinamizmom kompozicije. Prostor u kojem su figure smještene neodređen je, a dekorativnošću ponekad podsjeća na kuću lutaka (i same figure neodoljivo evociraju vrlo gestualne pokrete lutaka na koncu), osim u slučajevima kada autorica unosi u sliku prepoznatljive elemente Dubrovnika, Kneževa dvora ili palače Sponza, identificirajući mjesto zbivanja.

sebastian art katalog lena kramaric-14

Lena Kramarić bez sumnje nije slikarica jednoznačnog ili posuđenog duktusa. Iako njezine slike posjeduju mnogo iskričavih i intenzivnih boja, veselih uzoraka, čipke, lizaljki i cvijeća, zadržavaju i neku nedokučivu distanciranost. Mnogo je u njima nevinosti, ljepote, dječje zaigranosti ali i nesnošljive tjeskobe, predimenzioniranih djelova tijela, plamenaca, gusaka i štakora, neobično postavljenih figura (uz spomenutu balerinu tu je i jednako nagnuta djevojka, djevojčica koja grli koljena, vodoravno okrenuta žena kojoj gledamo pod suknju) pa je upravo ta dihotomija ono što ove slike čini zanimljivima, likovno bogatima i umješno izvedenima. U vrijeme kada se (foto) realizam ponovno vraća u likovne umjetnosti, Lena Kramarić mu se ne priklanja u doslovnom smislu, već pronalazi autentičan način amalgamiranja tradicionalnih likovnih tehnika i suvremenih slikarskih htijenja.

Marin Ivanović