Izložba Melite Kraus u galeriji ULUPUH: Oslikavanje riječi

Izložba slika, oslikanih objekata i umjetničkih knjiga

Galerija ULUPUH,Tkalčićeva 14, Zagreb
od 08. 09. do 17. 09. 2012.
U subotu, 8. rujna u 12 sati u Galeriji ULUPUH u Zagrebu, otvorena je izložba slika, oslikanih objekata i umjetničkih knjiga autorice Melite Kraus, naziva „Oslikavanjeriječi“.

Kustos izložbe je Željko Marciuš  

Snoviđenja

Crtajući i slikajući Melita Kraus priča i plete priče vođene poput neprekinute končane niti kojom višestruko isprepliće svijet fantazije i mašte, snoviđenja i bajke, mita i religioznog iskustva koji kao da su s čovjekom otpočetka povezani na neraskidivoj osnovi. Čak ako je i značenje bajke promatraču prikriveno, on je začudno apsorbiran u unutrašnje carstvo snova  u kojem vladaju nesvakidašnji zakoni ispod i iznad omanje razine svijesti i svjesnosti. Ondje vlada sloboda igre i zaigranosti na krilima mašte i fantazije i fantastične zbilje izvan okvira realne zbiljnosti unutar kojeg od pamtivijeka leti i lebdi ljudska mladunčad i svaki odrasli pripadnik biološko-kulturne vrste mudrog čovjeka koji iza svih zidova, oklopa, slojeva i granica pokatkad pronalazi i živi dijete u sebi, igra se njime.
U Melitinim nikada dokraja odsanjanim snovima i snoviđenjima uvijek postoje polariteti između dobra i zla, ljubavi i mržnje, hrabrosti i kukavičjeg bivanja, straha od prostora, čovjeka i svijeta, životinja s ljudskim glavama i karakteristikama i ljudi sa životinjskim tijelima poput sirene i značajkama: poštenja i milosrđa, života i smrti…, na putu katarze za autoricu, čitatelja i promatrača koji na kraju priče ponekad pronađu dublji smisao, vrašku svrhovitost i značenje života na finim, tankim i neopipljivim, posve nematerijalnim, duhovnim razinama svijesti i bivanja. Umjetničin isprepleteni crtež  prije svega je unutarnji crtež satkan od svjesnog i nesvjesnog, mirisa i sjećanja djetinjstva, slika i paslika prošlo-sadašnje-budućeg vremena. Autorica crtanjem pretendira i hvata se ukoštac sa vječnim temama. Primjeri narančastog ili zlatnog crteža na crnoj osnovi papira svjedoče ponajvišu razinu uprizorenja inverznim poimanjem svijeta i svjetla u kojem je sjena ujedno svjetlost i tama, a linearno obojena uobičajena kontura koja se umnaža i prostire svežnjevima: tama i svjetlost, odnosno osvijetljena sjena.
Crteži, akvareli, slike i skulpture na tragu su nasljeđa ilustriranih bajki iz djetinjstva, srednjovjekovnih iluminiranih rukopisa, arapskih arabeski iz 1001 noći i židovskog nasljeđa na način kako ga je prije svih interpretirao Marc Chagall koloristički ilustrativno i slikarski bajkovito kao i Melita Kraus u svijetu bez sila-teže gdje se geografija Bliskog istoka spaja i povezuje s Europom i bajkama Ivane Brlić Mažuranić. Lak bajka u tmini noći i svjetlosti i bojama koje sjaje iz biljaka i hibrida ljudi i životinja uprizorenje je bestijarija čijeg se maštovitog izgleda ne bi posramili ni srednjovjekovni ilustratori i slikari. Zlatno-zeleno-modro-narančaste niti potka su na kojoj lebdi ovaj rastegnuti prizor u kojem obično postaje neobično i živi vlastiti, od promatrača, nesvjestan život u knjizi, ilustraciji, stripu ili mogućem fantastičnome i animiranome filmu. U prizoru s ljubavnicima i mačkom ljubav je prikrivena, modra i zelena s purpurnim i narančastim točkicama koje slikom lebde poput mjehurića. Očito je iz ovog i drugih akvareliranih i slikanih primjera da Melita Kraus ujedinjuje crtež i boju suptilnim gradacijama i obojenim kontrastima koji upijaju ili žare promatrača. Verbo-vizualni mini-ciklus prema Singerovoj priči Gimpel Bena, pokazuje proizvoljno i subjektivno shvaćanje i korištenje vertikalne perspektive karakteristično za cijeli opus satkan i od drugih horror vacui inačica. Skulpture pokazuju snagu primitivne umjetnosti u kojem je sintetično obojena predodžba skulpture trodimenzionirana i analogna, primjerice, Babi Penavuši, te općenito nasljeđu naivne i primitivne umjetnosti. Slikajući Melita Kraus crta, a crtajući piše i slika. Njezini junaci: biljke, životinje i ljudi u prostorima snoviđenja fantastičnih boja žive od autorice uprizoren scenarij pred kojim je promatrač tek tihi i nenametljiv gost. Oni postoje bez njega, ali on ne postoji bez njih.
Željko Marciuš

Pogledajte galeriju radova!

Melita Kraus (rođena u Bjelovaru 1954.), izlaže kontinuirano od1990. godine. Radovi joj se nalaze u fundusu Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu (zbirka Outsideri), te u stalnom postavu Muzeju Holokausta YadVashem u Jeruzalemu. Uz slikarski i kiparski rad bavi se i dječjom književnošću. Članica je ULUPUH-a, HDLU-a te Društva književnika za djecu imlade. Živi i radi u Bjelovaru. (www.melitakraus.com)

Izložba se može pogledati do 17. rujna, radnim danom od 10 do 21 sat, subotom od 10 do13 sati. Nedjeljom i praznikom galerija je zatvorena. Ulaz je slobodan.

Izložba je ostvarena uzfinancijsku potporu Ministarstva kulture RH i Gradskog ureda za obrazovanje,kulturu i šport Grada Zagreba.

Akademija-Art