Grožnjan – Petar Tuškan: Vizualizacija intuicije

Gradska galerija Fonticus Grožnjan

od 13. 07. 2012. (u 20.00 sati)

Izložbu će u prisutnosti autora predstaviti Eugen Borkovsky.

Poslije otvorenja izložbe započinje Grožnjan Jazz is back  festival u 21.00 sat.

Pogledajte galeriju radova!
VIZUALIZACIJA INTUICIJE

Kolekciju likovnih razmišljanja, slikarske radove velikog formata uljem na platnu i crteže na papiru predstavlja Petar Tuškan. Uočavamo ih kao apstraktne kompozicije. Radovi nastaju posljednjih nekoliko godina i očituju se nizom intuitivnog činjenja. Promatrajući ih u slijedu čine se dijelovima istog ritualnog obreda. Okosnica svih je snažan doživljaj. 

Pišući prije nešto više od godinu dana o crtežima, pokušao sam prenijeti dojam autorovog prepuštanja kultiviranom instinktu. Taj snažni dojam zrcali se također iz velikih formata rađenih klasičnom slikarskom tehnologijom ulja na platnu. U odgovornosti komentiranja Tuškanovih slika stalno se moram vraćati na impresiju koju ostavljaju uživo, kad ste pred njima, bez pragmatičnih fotografskih ili tiskarskih transkripcija. Rado se prisjećam prvog susreta s njegovim velikim platnima prije par godina u Berlinu. Od snažnog dojma poremete se misli. Kasnije, prije sedam mjeseci, u Roterdamu, želeći vidjeti najnovije radove, već sam bio spreman na taj ugodni napor, ali je dojam, pri ulasku u atelijer, bio ponovljen. Ovaj umjetnik godinama odolijeva popuštanju koncentracije pred sukladnošću osjećaja i poteza, realnog i izbora kolora, doživljaja i postavljanja kompozicije. Pažnja da se ne upadne u banalno odlika je ozbiljnih slikara. Ovaj izbor je zaista za sladokusce.  

Petar Tuškan stalno prilazi rubu apstrakcije sugerirajući prepoznatljivo. Ples po oštrici on izvodi instinktivno i do kraja pošteno rabeći energiju osobne imaginacije uz znanje koje je stekao na raznim stranama svijeta. Kod crteža, u grupama oblika pojavljuju se grafizmi, ponekad slični znakovnom pismu. Rukopis se približava dječjem, spontanom zapisu. Na slikama to rjeđe nalazimo. Tu prevladavaju naslage, namazi boja koje govore doživljaj. Materija postaje stanje. Potez i kolor, znalački kombinirani, daju vizualnu informaciju koja nije narativna. Ova dva elementa preklapaju se u osobnom stavu, premisi, postupku i rezultatu.


Petar poštuje gestu. Inicira ju i crtalom i kistom. Remećenje bjeline podloge uvijek je pokret. On zna da potez četkicom ili olovkom materijalizira nesvjesno osjećanje. Snaga geste naslanja se na snagu boje. Autor taj osnovni likovni iskaz, ovisno o raspoloženju ili emocionalnoj potrebi, nadograđuje novim slojem. Njime umiruje ili propituje akciju iz prve faze i koncentrira oblik. Koristeći sirove boje, rijetko ih prije intervencije na platnu pretvara u tonove. Tek kasniji vizualni doživljaj otkriva bogatstvo mogućnosti. Materijalizirana energija poprima oblik mijene. Uvijek se osjeća potez, govor nakupina. Ono što se događa na površini nije slika već akcija. Snatrenom obliku Tuškan poklanja razložnost vidljivosti. Vizualne iluzije, iskustva iz snova i sjećanja imaju strukturu koja ne može biti oblikovana konvencionalnom logikom. Razlog tome je postignuće odvojenosti od rasuđivanja koje ima karakter navika pa utječe na percepcijsku interpretaciju. Tuškan vizualizira nemoguće mogućnosti ali ne želi ocrtavati snove. Situacija je bliža seizmografu stanja.

Recentno, poodmaklo postmodernističko vrijeme radnje odvodi nas na područje dekonstrukcije koncepcija stvarnosti. Tuškan uzima klasičnu podlogu i klasični ali i drugi materijal i sredstva koja ostavljaju trag i “troši“ ih za svoja promišljanja. Rješavajući se figurativne narativnosti autor podlogu doživljava na intimni način. Slikarski akademizam u kojeg, čini nam se, ipak sumnja, on prevazilazi odustajanjem od teme i prepuštajući se instinktivnom. Tako, naznačujući a ujedno demistificirajući trag oblika, uvodi određenu ironiju spram slike i slikarstva kao takvog.

Neki radovi mogu se u interpretaciji oslanjati na pejzaž. Umjetnik kao da se bavi kompozicijom. Ona je uvijek izazovna i na rubu dopuštenog. Kao da vremenom umjetnik zapostavlja izdajnički crtež a važnost daje koloru i zamućenom potezu četkom. Autor zna zaustaviti trenutak u kojem trag na papiru ili na platnu dobiva likovni naboj. Onaj seriozni trenutak u kojem oblik postaje predmetom nove realnosti, novog značenja. Odupiranjem dosjetci, kao zavodnici i popuštanjem spontanosti i gesti, Tuškan ipak kontrolira oblikovanje. Frekvencija elemenata mijenja se od rada do rada i unutar kadra pojedinog rada. Zapisi izlaze iz formata slike. Intenzitet ne prestaje pri rubu osim kad autor to izričito želi. Umjetnik namjerno miješa igru i  elemente igre. Potezima i mrljama je, zaustavljenim u nakupljanju ili rasprostiranju, sugerirana efemerna dinamika.

Radovi u slojevima sakrivaju pojedinosti. Kao da namazi prekrivaju umjetnikovo sjećanje. Autor koristi ezoteričnost koja je čitljiva iz nedefiniranih ali asocijativnih obrisa ili mrlja. Iz zakutaka memorije izvlači i razrađuje oniričke oblike. Njegov bi se opus, kojeg ovdje predstavljamo, mogao tumačiti interesom za slikarski rad koji prestaje biti prijenosnik slika realnog a progovara o spoznatom pojmovanju promjenljivosti svega u univerzumu. Vizualna euritmija ovdje se pojavljuje u izvedbi a rezultati su neka vrsta zaustavljenih trenutaka. Riječ "euritmija" označava način dobrog usklađivanja pojedinih dijelova jedne cjeline, skladno i harmonično izražavanje snaga koje djeluju u govoru, glazbi i pokretu. Tuškan ovo iskustvo primjenjuje na komunikaciju s likovnom podlogom. Poniranje u izvanosjetilno vodi nas teoriji organiziranog kaosa i doživljaju mijene kao stalnog tijeka svih stvari u nama i oko nas. Autor tijek i ritam spaja s osobnim doživljajem i čini ga vidljivim.

Izvjestan slikarski automatizam možemo nazrijeti prateći oblike na rubu senzualnog dojma. Petar Tuškan se povjerava mediju. On automatizam uklapa u ideju da mrlja može izgovoriti trenutak. Umjetnik zna da gesta evocira sjećanje. Integriranje poteza, tonova, nakupina postaje akcija koja rezultira artefaktom koji postaje umjetnički predmet u onom trenutku kad unutrašnjom logikom dijelovi postaju nedjeljiva cjelina. Ovim postupkom autor ukazuje na postojanje stvari u drugom obliku, u obliku osjećaja. Percepcija ovog postava vezana je za razinu imaginativnih mogućnosti promatrača. Tuškan se publici obraća na nivou instinktivnog. Uobičajenu socijalnu interakciju umjetnika i promatrača, izložbu, on koristi za sučeljavanje. Ponuđeno nam je podsjećanje na instinktivno.

Od početka svog opusa Tuškan prezire građanske datosti koje opravdavaju zanimanje za umjetnost. On nije interpretator lijepih slika okoline već je tumač, zavodnik koji nas obasipa mogućnostima. Promatrajući radove osjećamo odjeke oblika, shvaćamo njihovu nestalnost. Petar Tuškan nudi sumnju. On osjeća bilo vremena i reagira. Umjetnik traži svijet oslobođen represivnih stega intelekta i  logičnih zakonitosti klasičnih pravila. Umjetnik slika jer osjeća potrebu za time ali ne plasira ništa što bi moglo pojmovno obavezati promatrača. Mami ga u galeriju da bi ga tamo ostavio samog sa sobom. Pušta ga na vjetrometini asocijacija. Umjetnik oblikuje ogledala duha i traži da se u njima ogledamo. Tajnovitost predjela slikareve duše preljeva se u spoznaju da ne moramo savršeno razumjeti svijet oko sebe ali ga bez obzira na to možemo ne manje voljeti ili barem poštovati.

Paul Klee: „Umjetnost ne prenosi vidljivo, ona stvara vidljivim“

Eugen Borkovsky, 2012.

Petar Tuškan rođen je 9. ožujka 1978. godine u Zrenjaninu. Srednju školu završio je u SAD, Myrtle Beach High School, Myrtle Beach, South Carolina, SAD. Slikarstvo studirao i diplomirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu 1999. godine, u klasi prof. Dušana Todorovića. Magistarski studij, smjer crtež, u klasi prof. Halila Tikveše, na istoj akademiji završio je 2001. godine. Pohađao postdiplomski studij vizuelnih komunikacija na “Hochschule für Bildende Künste” u Hamburgu, Njemačka. Izlagao na mnogobrojnim samostalnim i kolektivnim, selektiranim izložbama diljem svijeta. Pored slikarstva bavi se umjetničkim aktivizmom i scenografijom. Nagrađivan i pohvaljivan nekoliko puta. Član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Istre. Živi i radi između Zagreba i Istre uz česta studijska putovanja u inozemstvo.
 
Adresa: Zeleni trg 2, 10000 ZAGREB, Hrvatska; tel: 00385 91 547 23 51, e-mail: petar_tuskan@hotmail.com, www.petartuskan.com

Akademija-Art