Drago Štambuk: Što rade zmajevi (Matica hrvatska, Zagreb)

stambuk portret 8

Susret suprotnosti i asocijativna nit povezanosti

Uz novu pjesničku zbirku Drage Štambuka Što rade zmajevi (Matica hrvatska, Zagreb, 2013.) književni kritičar i akademik Tonko Maroević piše ovako:

– Već oko dva desetljeća pjesničko stvaralaštvo Drage Štambuka obilježeno je izmijenjenim životnim okolnostima. Pjesnička zbirka pred nama nastala je pretežno u Japanu, te ne može, niti želi sakriti osjećaj duga prema toj mnogostruko poticajnoj zemlji.

Očekivano je i logično da se Štambuk odao tehnici i disciplini haiku pisanja, ali on to ne radi slijedeći puke tehničke i metričke zakonitosti, koliko integrirajući specifična japanska iskustva. Jedno od uporišta jedinstvenog viđenja i doživljavanja jest prostor vrta. Naravno, poticaji za pjesmu nisu i ne moraju biti samo vizualni, oni su češće misaoni, refleksivni.

Niz poetskih povoda i sintagmi Štambukova pisanja proizlazi iz susreta suprotnosti, te se u stihovima učestalo nalaze i nadmeću gore i dolje, bijelo i crno, početak i kraj, Eros i Thanatos, atom i kozmos, prošlost i sadašnjost, strano i domaće. Jedan od nosivih motiva zbirke svakako je odnos Japana i Hrvatske – premda boravi i djeluje u inozemstvu pjesnik nikako i nigdje ne zaboravlja svoju domovinu i zavičaj. Dapače, i kontrasti i afiniteti čine neprekidnu asocijativnu nit povezanosti.

zmajevi

I u najnovijoj zbirci Štambuk pokazuje svoju sklonost prema spiritualnim i metafizičkim prostranstvima, pa i izričitu religioznu inspiraciju, kojoj ne smeta, nego čak djeluje poticajno susret s drugačijom tradicijom. – riječi su Tonka Maroevića.

Nives Gajdobranski